Novinky e-commerce 06/2015

První letní měsíc doručil českým eshopům povzbudivou zprávu: nákupní apetit roste. Navíc ani případná expanze by jim neměla dělat problém, na čemž se shodli zástupci logistiků. O marketingovou inspiraci se postarali Zoot a Prazdroj. Do světa internetových plateb vstupuje i Google se službou Google Pay. Hornbach chápe e-shop jako platformu rezervací. A E-commerce Holding získal většinu v ProDěti.cz a spustil Koloniál.cz.

novinky e-commerce

Letem online světem

Českými eshopy proteče ročně 87 mld CZK

Obrat českých online shopů neustále roste. Jen loni inkasovaly 67 miliard za zboží a necelých 20 miliard za služby. Jejich tržby rostly o 16 % – tedy rychleji než tržby v evropském regionu, které za rok 2014 narostly o 14 % na nějakých 424 miliard eur.

Vyšších celkových obratů než Evropa dosáhl pouze region Asie – Pacifik, a to především díky obrovskému úspěchu e-commerce v Číně, komentuje situaci ředitel APEK Jan Vetyška. Nákupní apetit by přitom neměl klesnout ani letos. Podle informací z prvního čtvrtletí v ČR se zdá, že růst u nás dosáhne ještě vyšších hodnot, než se původně očekávalo. Oproti roku 2014 evidujeme asi 18% nárůst, uzavírá Vetyška.

Prazdroj trojanizoval marketing Gambrina

Plzeňský Prazdroj se v rámci boje s neúměrným poklesem odbytu piva Gambrinus vydal zdolat skaliska předsudků. Místo toho, aby vyjednával s majiteli hospod, kteří Gambáč odmítají dovolávajíce se preferencí pivařů, vsadil na vlnu obliby malých pivovarů.

Prazdroj Gambrinus převlékl a vybavil veškerými proprietami piva malopivovarského jménem Patron. Nechal zákazníky pivo ochutnat, zhodnotit a pak je konfrontoval se skutečností. Celý materiál samozřejmě Prazdroj zužitkuje v mediální kampani.

Marketingový trojský kůň může být užitečnou zbraní všude tam, kde je třeba zlomit navyklé nákupní chování – dokonce i bez milionového rozpočtu a spolupráce několika mediálních agentur.

Zoot to zkouší s dopravou zdarma – na vše

Zoot sází na útlocit Čechů projevující se pokaždé, když mají platit jakékoliv další okolnosti týkající se nákupu zboží. Nabídne dopravu zdarma na celý sortiment bez omezení dolní hranicí nákupu.

Řada obchodů nabízí doručení zdarma například při nákupu nad danou částku, kolem Vánoc, či během roku u různých příležitostí vyhlašují týdny bez poštovného. Naše nabídka je ale jiná. Nezáleží na tom, kdy jaké zboží a za kolik zákazník zakoupí. Doprava zdarma platí a bude platit pro všechny, na vše a bez jakéhokoli časového omezení, zkrátka napořád, říká zakladatel Zoot Oldřich Bajer.

Firma se takto snaží přilákat co nejvíce milovníků módy, kteří jen v ČR ročně utratí více než 60 miliard korun – ovšem jen 5 % z toho připadá na online útratu.

Google spouští Android Pay

Pokud Apple vstoupil na trh zprostředkování finančních transakcí relativně pozdě, rozhodnutí Googlu vypadá jako probuzení po hodně natvrdlém spánku. Ovšem vzhledem k tomu, že čtyři pětiny mobilních zařízení vržených na trh ovládá Android, určitě to není rozhodnutí nerozumné.

Android Pay by měl stejně jako Apple Pay propojit svět online a bezkontaktních plateb. Funkcionalita bude přístupná i bez speciální aplikace (na rozdíl od obdobné služby Google Wallet) a to na zadání PINu či po autentizaci otiskem prstu.

Kolonial.cz zatím doručuje do 2. dne

Kolonial.cz – další hráč online rozvozu – vstoupil do fáze veřejného testování svých služeb. Přichází s nabídkou potravin, drogistického a dětského zboží a krmiv pro zvířata. Firma disponuje finančním zázemím E-commerce Holding, vlastními sklady a smluvními vztahy se 120 dodavateli. Objednávky chce ovšem doručovat až druhý den – zdůvodňuje to zachováním čerstvosti.

Šéf Koloniálu Petr Vyhnálek k tomu říká: Nejčerstvější potraviny vozíme rovnou od dodavatelů z farem… Ovoce, zeleninu a chlazené a mražené potraviny vozíme až v případě objednání přímo od dodavatelů, my už to nemrazíme. Těžko odhadnout, jak taková nabídka uspěje při získávání internetového zákazníka, který obecně nepatří k nejtrpělivějším.

České eshopy musí vyrazit do světa

17. června, Praha – Diskuzní panel českých logistiků se shodl na tom, že by české eshopy měly expandovat do zahraničí. Dle průzkumu zpracovaného Zásilkovnou.cz prý jim obtíže nečiní logistika, ale spíš legislativa a cizí jazyk – někde ovšem také nepřátelské postoje místních hráčů.

Ne všude mají rádi české e-shopy. Třeba cenové srovnávače v Maďarsku a v Rumunsku umísťují zboží z českých eshopů zásadně pod čáru jako něco podřadného. To je potřeba změnit, říká spolumajitelka Zásilkovny Simona Kijonková. Zboží z Čech nejčastěji proudí na Slovensko (tam dodává 87 % českých e-shopů), do Německa (21 %), do Polska (21 %) a na trhy Maďarska a Rumunska (20 %).

Hornbach: eshop coby online rezervace

Zajímavé pojetí eshopu představuje Hornbach. Na adrese sortiment.hornbach.cz nabízí část svého sortimentu, eliminuje vnější logistiku a zákazníky odkazuje pouze na vyzvednutí na prodejně, které lze ještě zkombinovat s pronájmem dodávky na odvoz zboží.

Online platforma je tedy jen prodloužením služeb kamenných prodejen. Nakupující si takto objedná a o čtyři hodiny později může zboží vyzvednout. Hlavní přínos pro zákazníka spočívá v eliminaci pobíhání po halách Hornbachu a kompletaci všech položek zamýšleného projektu.

E-commerce Holding získal majoritu ProDěti.cz

E-commerce Holding odkoupil podíl od zakladatele Jana Davídka, který ovšem bude nadále působit ve vedení holdingu. E-shop ProDěti.cz sice funguje pouze dva roky, ve své databázi ovšem už má více než 300 000 zákazníků a už letos by měl dosáhnout obratu 150 000 000 CZK. V květnu vstoupil na Slovensko pod značkou Bambino.sk, přičemž už chystá další expanzi – tentokráte do Polska.

Dlouhodobým cílem projektu je stát se jedním z největších specializovaných e-shopů v regionu střední a východní Evropy se skvělým zákaznickým servisem a nejširší nabídkou dětských produktů na trhu, nastiňuje mluvčí Michaela Papežová.