Novinky e-commerce 03/2015

První jarní měsíc oblažil eshopping zprávou o poklesu poplatků za platbu kartou, novinkami v oblasti mobilního vyhledávání a upozorněním, že elektronická evidence tržeb se bude týkat i eshopů. Vodafone cítí ve vodě krev a obětem evidence tržeb nabídne aplikaci ePokladna. Groupon všem předvedl, jak prodat bez ohledu na trolly. Amazon se spřáhl s Alibabou. Zoot rozšířil marketing o lifestylový magazín a na lehce předimenzovaný trh online rozvozu potravin vstoupil další hráč – Košík.cz.

novinky e-commerce

Letem online světem

Klesnou poplatky za platbu kartou

Rada EU schválila návrh Evropské komise o zastropování mezibankovních poplatků za platby kartou. Ty jsou nově limitovány 0,3 % hodnoty transakce u kreditních karet a 0,2 % u karet debetních. Omezení poplatků by dle odborníků mělo přinést roční úsporu 730 miliónů eur na straně spotřebitelů a 6 miliard eur na straně obchodníků.

Ač někteří deklarují, že dojde k mírnému zlevnění pro spotřebitele, většina maloobchodních prodejců pokrývá tyto poplatky z marže – a slevu tudíž neplánuje. To ilustrují slova Michaly Gregorové z Mall.cz: Poplatky za online platby kartou nepromítáme do cen pro zákazníky. To znamená, že ani snížení, ani zvýšení těchto poplatků nemá obecně na naše ceny vliv.

Elektronická evidence tržeb se bude týkat i eshopů

EET se dle definice zahrnutých plateb bude týkat i eshopů. Povinnosti tržby elektronicky evidovat by teoreticky mohly být ušetřeny jen ty prodejny, které by akceptovaly pouze převod z účtu na účet. Dokonce i platby kartou bude třeba evidovat, protože Ministerstvo financí chce zaznamenávat většinu plateb v maloobchodě a kartou se platí hned po hotovosti nejčastěji. Evidence bude pro eshopy povinná od druhého čtvrtletí 2016.

Šéf APEK Jan Vetyška vidí její zavádění poměrně optimisticky: Z pozice internetových obchodníků by nemělo dojít k výrazné komplikaci, internetové připojení všichni prodejci mají, veškeré transakční údaje v digitální podobě také. Doufám ovšem, že nás stát negativně nepřekvapí IT řešením, které bude nemoderní a komplikované.

Google bude zvýhodňovat weby přizpůsobené mobilnímu prostředí

Google již delší dobu signalizoval, že upřednostní výsledky mobilně uzpůsobených webů. Vydal Doporučení pro design webů optimalizovaných pro smartphony, experimentoval s ikonami označujícími vstřícnost vůči různým zobrazením a od 21. dubna 2015 bude faktor mobilní vstřícnosti zahrnovat do preferenčního hodnocení stránek.

Vyhledávač již nyní upozorňuje na chyby použitelnosti v mobilních zařízeních ve zprávách pro webmastery. Pro okamžitou analýzu webu Google nabízí Test použitelnosti v mobilech – s odstraněním chyb pomůže podrobná příručka.

Jak si poradit s přívalem trollingu na produkt, předvedl Groupon

Groupon, praotec slevových serverů, ukázal celému Facebooku, jak si počínat s přihlouplými invektivy na účet produktu. Když představil produkt Banana Bunker (chránič na banány z tvrdého, průhledného plastiku), snesla se na něj průtrž vtipných komentářů, narážek na podobnost s erotickými pomůckami a vůbec celkovou bizarnost.

Groupon ovšem nepřešel do defenzivy: jal se s vtipem a šarmem odpovídat na jeden příspěvek za druhým. Celá diskuze na Facebooku nasbírala desetitisíce sdílení, odpovědi Grouponu dostaly mnohem více lajků než původní otázky a veškeré Banana Bunkery se prodaly. Screenshot diskuze najdete na Objevit.cz.

Vodafone ePokladna: vstříc EET

Vodafone mezi prvními reaguje na změnu legislativy směřující k EET. Nabídne již vyzkoušené řešení (např. v Itálii), sestávající z aplikace ePokladna pro smartphony a tablety a datového balíčku, odpovídajícího nutnosti odeslat informaci o tržbě na Ministerstvo financí. Stvrzenku bude moci prodejce vytisknout pomocí kapesní tiskárny.

Vodafone také počítá se samostatným zařízením pro větší prodejny, které poskytne rychlé odbavení procesu evidence tržeb i při velkém množství zákazníků. Služba bude spuštěna v nejbližších dnech a Vodafone slibuje, že by měla být finančně dostupná pro všechny.

Amazon se spřáhl s Alibabou

Amazon, po letech boje o prosazení se na čínském trhu, vzdává přímou konkurenci vůči rivalovi Alibaba.com. Otevírá eshop na platformě Tmall.com, která pod skupinu Alibaba spadá. Amazon prostřednictvím Tmall nabídne značkové zboží především sortimentu potravin, hraček, dámské obuvi a kuchyňských potřeb.

Americký gigant očekává, že navýší počet prodejů v Číně, kde se jeho vlastní web podílí pouze na 1,4 % všech prodejů, díky vstupu do ekosystému, který zprostředkovává 70 % procent prodejů. Je to oboustranná výhra, komentuje vstup Wang Xiaoxin, analytik společnosti Analysys Enfodesk. Amazon získá více návštěv a Tmall bude těžit z reputace Amazonu prodávajícího značkové zboží.

Košík.cz: další hráč online rozvozu potravin

I když například Tomáš Čupr perspektivě rozvozu online objednaných potravin věří, většina analytiků ji považuje přinejmenším za spornou. Vychází nejen z provozních čísel dosavadních hráčů, ale i z velikosti českého trhu a množství všech, kteří se na tomto rozvozu chtějí podílet. To evidentně od vstupu neodradí nové zájemce, například službu Košík.cz.

Košík vznikne za spolupráce Jakuba Šulty, Matěje Vydry a společnosti JIP, která provozuje velkoobchod, maloobchod a cash&carry prodejny. Košík.cz deklaruje doručení do hodiny, ceny nižší o 10 % vůči konkurenci, bonusový program a celkem 12 000 položek. Košík.cz klasicky nejprve obstará Prahu a okolí – a poté expanduje směr Brno, Plzeň, Hradec Králové…

Zoot přichází s tištěným lifestylem

Módní eshop Zoot.cz rozšiřuje své marketingové kanály o lifestylový časopis. V nákladu 50 000 ho uvede 1. dubna 2015 jak do svých prodejen, tak i přes partnery od kaváren přes kadeřnictví až po vlaky Leo Express. Bazální záměr bude zaobalen do tematického obsahu.

Slovy Zoot: Zoot má ambici stát se fashion platformou pro všechny, které baví nejen móda, ale i osobnosti a příběhy kolem ní. Nechce být obyčejným online skladem, ale prostorem pro inspiraci. Časopis se patrně stane dalším prvkem úspěšného kloubení offline světa a online prodeje v podání Zoot.