Novinky e-commerce 06/2014

Google Analytics Summit přinesl mnoho zajímavého – především však Enhanced Ecommerce. Heureka vyhlašuje soutěž ShopRoku. Amazon se chce prosadit na poli platebních bran. Startupy zkoušejí agregovat logistiku eshopů. Evropská komise novelizuje Směrnici o právech spotřebitelů. Global E-commerce Summit konstatuje setrvalý růst online prodejů a Amazon chce zvýšit prodeje pomocí tlačítka Firefly.

novinky e-commerce

Letem online světem

Google Analytics přichází s Enhanced Ecommerce

Google Analytics Summit představil vylepšený modul Ecommerce pro Google Analytics. Nyní bude např. podrobněji zaznamenávat cestu zákazníka k nákupu a počet impresí coby zobrazení jednoho produktu v mnoha různých odkazech při brouzdání webem.

Enhanced Ecommerce modul nabídne také lépe segmentovaný import dat, podporu Google Tag Manager a mnoho dalšího. ShopSys nelení a už Enhanced Ecommerce implementuje za účasti analytiků z Optimics.

Heureka ShopRoku 2014

Heureka již pošesté vyhlašuje soutěž ShopRoku. eshopy se budou moci kvalifikovat ve třech kategoriích, a to sice:

  1. Cena kvality,
  2. Cena Heureky a
  3. Cena popularity.

Registrace běží od 23. června 2014. O Cenu kvality se mohou ucházet pouze eshopy zapojené do služby Ověřeno zákazníky a registrace končí 30. září 2014.

Do Ceny Heureky se mohou hlásit eshopy zajímavé či obecně prospěšné a ani nemusí být registrované na Heurece (registrace končí 31. srpna 2014). A pro Cenu popularity se ani netřeba registrovat – hlasovat budou zákazníci od 1. srpna do 30. září roku 2014.

Amazon spouští vlastní platební bránu

Amazon přichází s vlastní platební branou podobnou mnoha jiným – hlavně však PayPalu. Platbu zákazník uskuteční po přihlášení do svého účtu. Amazon vidí potenciál především v mobilních platbách. Coby přidanou hodnotu nabízí renomé velké společnosti a známé značky.

Obavy ze sdílení konkurenčně-citlivých informací prý obchody nemusí mít, neboť poskytovatel bude sbírat pouze informace o velikosti transakcí.

Balíkobot a Balíkonoš nabízí eshopům úspory peněz a pracovních kapacit

V Česku se objevují nové služby s nápadem nabízet agregovaná řešení logistických požadavků eshopům střední velikosti. Patří k nim např. Balíkobot a Balíkonoš. Chtějí svým zákazníkům poskytnout agregaci cen a logistiky – tedy pomoci jednak s odbavováním prodaného zboží, jednak s cenami vyjednanými u dopravců.

Byznys Balíkobotu má být založen na platbách odstupňovaných dle množství odbaveného zboží. Balíkonoš chce vydělávat na prodeji přidružených služeb. Zda se firmám podaří své služby konsolidovat a nabízet eshopům dostatečně zajímavý produkt, se teprve uvidí.

Ordr: další hráč na trhu rozvozu jídla

Startup uLikeIT propojil kuchaře z Chefparade.cz a rozvážku Messenger. Pomocí webu www.ordr.cz a přidružených aplikací pro iOS a Android nabízí mezi 11 a 14 hodinou rozvoz jídla pro Prahu 1 do deseti minut od objednání.

Ordr zatím funguje v testovacím provozu. Každý den servíruje zatím jen jedno jídlo v omezeném počtu porcí kvůli zachování čerstvosti jídla a rychlosti jeho doručení.

Směrnice o právech spotřebitelů EU

13. června vstoupila v platnost nová evropská Směrnice o právech spotřebitelů (PDF). Směrnice harmonizuje předpisy na ochranu spotřebitele v jednotlivých státech Evropské unie. Všude po Evropě budou pro příště platit stejná pravidla např. co se týče poskytnutí informací před zakoupením zboží, či práv spotřebitelů na zrušení nákupu přes internet. Směrnice sice na jednu stranu zpřísňuje podmínky pro obchodníky, na stranu druhou ovšem zjednodušuje zahraniční expanzi eshopu.

Global E-commerce Summit: shrnutí online prodejů za rok 2013

Sdružení Ecommerce Europe na konferenci Global E-commerce Summit představilo statistiky internetového byznysu v Evropě za rok 2013. Online prodeje vzrostly o 16 % na celkových 363 miliard EUR tržeb. Nejvíce se prodávalo ve Velké Británii (107 mld. EUR), Německu (63 mld. EUR) a Francii (51 mld. EUR)

V České republice se tržby vyšplhaly na 70 mld. CZK (2,5 mld. EUR). Jan Vetyška z APEK to komentuje:

Online prodej v ČR roste obdobně jako v Evropě o 15 až 20 %. E-commerce je jednoznačně jedním z tahounů ekonomického růstu.

Předseda Ecommerce Europe Wijnand Jongen vidí příští roky optimisticky: V roce 2014 tržby porostou až k 425 miliardám EUR. Podíváme-li se až do roku 2016, očekáváme dosažení hranic 625 miliard EUR.

Amazon Fire Phone s tlačítkem Firefly

Nejzajímavější inovací amazoního Fire Phonu z hlediska byznysu je tlačítko Firefly. To zkracuje cestu mezi aktivací zájmu a realizací nákupu. S jeho pomocí totiž telefon pozná, co uživatele zajímá, spáruje to s nabídkou produktů na Amazonu a umožní okamžitý nákup. Firefly může snímat vzhled produktů, čárové kódy, naslouchat hudbě i filmům.

Ač je Firefly velmi zajímavou funkcionalitou, není jisté, zda jím bude chtít Amazon jen vtáhnout nové zákazníky do svého ekosystému, nebo jeho prostřednictvím rozšíří portfolio svých zprostředkovatelských aktivit.