Copy: s ostrými hroty!

ikonická podoba počítačové klávesnice

Copywriting – slova, která prodávají za Vás

Copywriting, copyediting, Public Relations, tiskové zprávy, obchodní dopisy, produktové materiály, odborné texty i ghostwriting

Koho chcete ovlivnit a čeho chcete dosáhnout? Odpovědí na tyto otázky zjistíme, co potřebujete – aneb zakázku.

Pomohu Vám formulovat poselství tak, abyste dosáhli svého cíle, ať už je to:

  1. prodej,
  2. zaujmutí/odvedení pozornosti či
  3. ponouknutí čtenáře tím správným směrem.

Copywriter = Váš prodavač

Typickým cílem copywritingu je prodej.

Ujistěte se, že Váš copywriter umí prodávat zboží skutečným lidem. Rozumí tomu, co to znamená neprodat a odepsat investované prostředky. Ví, že primární je prodej a na konci dne se počítají pouze prachy.

Kdo chce, koukne na malý exkurz z x-letých zkušeností z vánočních trhů.

…a už to jen sepsat

I když umíte prodávat – šikne se i vypsaná ruka. Stačí napsat:

Není od věci mít znalosti PR typu produkční okolnosti médií, doslova umět SEO, vědět, kolik pozornosti věnuje čtenář displeji mobilu, kolik stránce knihy…

A Vy? Nemusíte dělat vůbec nic – stačí jen objednat copy.

A cože dělá ten Copywriter?

Pár řádků pro trpělivé.

Copywriting je především práce s informacemi. Proto jsou pro copywritera klíčové podklady. Z toho, co mu poskytnete, musí být schopen:

  • nastudovat,
  • dát dohromady poselství,
  • uhladit ho, co do:
    • prodejních argumentů (aby to prodávalo),
    • stylistiky a pragmatiky (aby se to dobře četlo) a
    • logiky informace (aby se čtenář ocitl tam, kam ho chcete zavést)-

A celé kolečko několikrát opakovat, dokud nevznikne text, který:

  1. se dobře čte,
  2. působí nenásilně
  3. a přesto účinně podsouvá to, co podsouvat chce.

ukázka keyword stuffing - tapetování klíčovým slovem

SEO copywriting v podobě sofistikovanější verze keyword stuffing

Copywriting ovlivňuje spousta věcí – tou nejčastěji současně zmiňovanou je SEO. Né, že by se obě věci nedaly skloubit, ale je lepší se rozhodnout, co má v daném prostoru převládnout. A kdo se toho nebojí, může si objednat i relativně šílené SEO. Nikoliv v podobě přecpání textu klíčovými slovy, protože to vyhledávače nekvitují s povděkem, ale například v podobě textu kloubícím slova latentně sémanticky blízká. Význam a čitelnost se může snižovat, ale pero profi psavce zvládne i tenhle úkol:

Když hledáme copywritera, často nás zajímá, co dělá copywriter či kdo je copywriter. Ti, kteří touží po kariéře copywritera, se pídí i po tom, jak se stát copywriterem, kde sehnat copywriter brigádu, copywriter práci, kde absolvovat copywriter kurz či školení copywritera. Ač v mluveném jazyce většinou skloňujeme, při zadávání dotazů do vyhledávačů nás tyto ohledy netrápí.

Hlavní klíčová slova pak doplňují dotazy latentně blízké směrující k celému oboru coby celku. V těch se vyskytují psaní textu, prodejní texty, obchodní texty, texty na míru, jak na seo, texty, které prodávají (tj. velmi rozšířený reklamní claim profesionálních pisálků).

Najdou se i termíny ještě obecnější jako nejlepší knihy, kniha online marketingu, živnostník daně, kreativní knihy, výdajový paušál 2016, jak psát článek, jak napsat web, h1 školení, teleshopping horst fuchs, dominik hašek kniha.

Copywrighter & copyrighter

Občas se najdou zpotvořeniny typu copyrighter a copywrighter. Pokud je spatříte na webu copywritera, okamžitě zdrhejte. Jestliže takto kurví vlastní pojem, pak se stejně tak zachová i termínům svých zákazníků.

A následují návody, po nichž se stanete copíkem přečtením několika geniálních rad:

  1. pište jako copywriter
  2. rady pro začínající copywritery
  3. jak vydělávat copywritingem (a tak podobně až do copyzblbnutí).

Zákazníci do hledání psavce zapojují i lokalizaci. Lokalizovaným dotazům na reklamního textaře dominují překvapivě ty s největšími městy:

nechybí ani: Vyškov, Blansko, Náchod, České Budějovice a Třinec. V Ostravě patrně copíka nikdo nepotřebuje:)

Vážní zájemci se nepídí jen po autorovi samém, ale i po tom, jaký má copywriter ceník, jaké má copywriter reference.

Při takové frekvenci hlavního klíčového slova už balancujete na ostří snah zvaných keyword stuffing s krásným českým ekvivalentem tapetování klíčovými slovy. Při přesažení jisté hranice Google Váš text penalizuje, proto musíte prvotní tlačení na pilu zmírnit dovednostmi opisu a umným užíváním synonym při opětovných procházeních původního textu.

Když SEO specialista omrkne ty správné nástroje, zjistí, že ti, kdo hledají KW copywriter, jsou ti, kteří by se rádi profi wrajtry stali – patrně s vidinou snadného uplatnění a pohodlné práce. Generují totiž dotazy jako práce copywriter z domova, nabídka práce externí copywriter, práce z domu copywriter, nabídka práce copywriter z domu.

Na druhou stranu netřeba hledajícím křivdit. Najdou se tací, co hledají copywriter junior, reklamní agentura copywriter, kariéra copywriter či copywriter volná místa praha. A dotazy latentně blízké doplňují také psaní článků brigáda, životopis, vytvořit životopis.

Kreativní copywriter

Je s podivem, v kolika vyhledávacím dotazech se objevuje spojení kreativní copywriter. Ono spojení je totiž banální. Banalitou dosahuje kamsi ke kovovému železu. A vsadím kecky na to, že lidi, co se jako kreativní copíci prezentují, budou s kreativitou těžce na štíru.

SEO zdar a COPY zvláště!

tlačítko - objednat copy