Copy: s ostrými hroty!

ikonická podoba počítačové klávesnice

Copywriting – slova, která prodávají za Vás

Copywriting, copyediting, Public Relations, tiskové zprávy, obchodní dopisy, produktové materiály, odborné texty i ghostwriting

Koho chcete ovlivnit a čeho chcete dosáhnout? Odpovědí na tyto otázky zjistíme, co potřebujete – aneb zakázku.

Pomohu Vám formulovat poselství tak, abyste dosáhli svého cíle, ať už je to:

  1. prodej,
  2. zaujmutí/odvedení pozornosti či
  3. ponouknutí čtenáře tím správným směrem.

Copywriter = Váš prodavač

Typickým cílem copywritingu je prodej.

Ujistěte se, že Váš copywriter umí prodávat zboží skutečným lidem. Rozumí tomu, co to znamená neprodat a odepsat investované prostředky. Ví, že primární je prodej a na konci dne se počítají pouze prachy.

Kdo chce, koukne na malý exkurz z x-letých zkušeností z vánočních trhů.

…a už to jen sepsat

I když umíte prodávat – šikne se i vypsaná ruka. Stačí napsat:

Není od věci mít znalosti PR typu produkční okolnosti médií, doslova umět SEO, vědět, kolik pozornosti věnuje čtenář displeji mobilu, kolik stránce knihy…

A Vy? Nemusíte dělat vůbec nic – stačí jen objednat copy.

A cože dělá ten copywriter?

Pár řádků pro trpělivé.

Copywriting je především práce s informacemi. Proto jsou pro copywritera klíčové podklady. Z toho, co mu poskytnete, musí být schopen:

  • nastudovat,
  • dát dohromady poselství,
  • uhladit ho, co do:
    • prodejních argumentů (aby to prodávalo),
    • stylistiky a pragmatiky (aby se to dobře četlo) a
    • logiky informace (aby se čtenář ocitl tam, kam ho chcete zavést)-

A celé kolečko několikrát opakovat, dokud nevznikne text, který:

  1. se dobře čte,
  2. působí nenásilně
  3. a přesto účinně podsouvá to, co podsouvat chce.

Pro trpělivého čtenáře ještě máme 2 odstavečky k úchylkám copywrighter a copyrighter a přiblblé frázi kreativní copywriter.

Copywrighter a copyrighter

Občas se najdou zpotvořeniny typu copyrighter a copywrighter. Když je uvidíte na webu copywritera, okamžitě zdrhejte. Jestliže takto kurví vlastní pojem, stejně se zachová i termínům svých zákazníků.

Kreativní copywriter

Je s podivem, v kolika vyhledávacích dotazech se objevuje KW kreativní copywriter. Ono spojení totiž banalitou dosahuje kamsi ke kovovému železu. A vsadím kecky na to, že lidi, co se jako kreativní copíci prezentují, budou s kreativitou těžce na štíru.