Novinky e-commerce 11/2015

Sychravý listopad přinesl zákazníkům slevy a prodejcům nárůst obratů. Krom českého svátku Den dopravy zdarma zvláště potěšil pomalu se ujímající Black Friday a možnou inspiraci naznačil i původně čínský Singles Day. Prodejní příležitosti lze znásobit správným pojetím vizuální propagace, ať už jich samotných – např. v podobě 3D prezentace, nebo z hlediska distribuce této propagace – např. na sociální síti Pinterest. Pokud máte dojem, že Vám návštěvníci stránek odcházejí, může to být ignorováním jejich dotazů. A o tom, že nabídku služeb se vyplatí agregovat, svědčí nový projekt finanční skupiny Miton

novinky e-commerce

Letem online světem

Den dopravy zdarma 2015

Den dopravy zdarma letos proběhl 18. – 19. listopadu. Přímo do akce pořádané Heurekou se zapojilo 1 546 eshopů a ty z nich, které již jsou registrované u DPD, mohly využít speciální cenu 56 Kč na balík typu DPD Private při dodržení dalších podmínek. Zákazníci uskutečnili na 150 000 objednávek a utratili v úhrnné výši 211 000 000 korun. Meziročně sice vzrostl počet objednávek o 13 procent, naopak však poklesla výše průměrné objednávky z 1 544 korun na 1 400.

Obchodníci nebyli příliš spokojení s propagací akce ze strany Heureky. To ilustruje například zhodnocení Milana Poláka, majitele Different.cz: Letošní Den dopravy zdarma nám dle statistik přinesl sice více návštěv z Heureky, ale konverze byly přibližně stejné. A tak jsme Den dopravy zdarma spíše příliš nezaznamenali. Nárůst tržeb jsme zaregistrovali, ale dle statistik spíše díky naší vlastní podpoře této akce na našich sociálních sítích a v mailingu.

Navíc ani doprava zdarma nepřekonává Čechy oblíbený osobní odběr. I když mohli zákazníci celých 24 hodin objednávat zboží s dopravou zdarma, podíl osobních odběrů vůči dopravě se oproti minulému týdnu prakticky nezměnil, dle slov Martina Rippla z CZC.

Black Friday po česku

České eshopy opět využily amerického prodejního svátku Black Friday. Jan Vetyška z APEK to komentuje: V České republice nejsou Black Friday ani Cyber Monday tak zavedenou značkou jako v západní Evropě. Přesto vnímáme snahu českých eshopů, na rozdíl od lokálních kamenných obchodů, se k této původně americké tradici přidat. Letos se slev na Black Friday zúčastnil rekordní počet našich internetových prodejců.

Někteří z prodejců slevili pouze poslední listopadový pátek, jiní na víkend, či akci protáhli až do Cyber Monday (zvláště ti zaměření na IT sortiment) a třeba Alza.cz pojala slevově celý týden. Právě zmíněná Alza bývá často vysmívána pro naprostou iluzornost svých slev, přesto v pátek i sobotu měla takový příliv návštěvníků, že její web sotva fungoval.

Black Friday se pomalu etabluje coby nákupní svátek i v českých podmínkách, o čemž svědčí, že jej akceptují nejen prodejci elektroniky, ale eshoppeři obecně a kamenné prodejny. Navíc se na něj soustředí také zájem hledačů slev – neprofesionálních (např. ToSeVyplati.cz) a také profesionálních (Skrz.cz).

11. 11. aka Singles Day

Těžko říct, proč mají nezadaní utrácet zrovna 11. listopadu, nicméně utrácí. A obchody (nejdříve s tím začaly čínské) jim vycházejí vstříc a nabízejí slevy. A nejenom singles, ale všem. A velké slevy. A obraty dosahují závratných výšin.

Například Alibaba dosáhla prodejů ve výši 1,4 miliardy dolarů v prvních osmi minutách letošního Singles Day a na jeho konci už měla přes 14 miliard dolarů. Ujetí svátku i v českých podmínkách nebrání nic – stačí jen dobře zvolit prodejní strategii a dát vědět zákazníkům lačnícím po slevách.

80 % zákaznických dotazů je ignorováno

Podle studie Sprout Social je jedním z nejrozšířenějších prohřešků komunikace přes sociální sítě ignorování dotazů zákazníků. Nejméně responzivní jsou přitom obchodníci v době vánočních prodejů. To na jednu stranu napovídá, že neodpovídají právě kvůli zahlcení jinými činnostmi, na stranu druhou to signalizuje, že právě v tuto dobu přicházejí o nejvíce zákazníků.

Mnoho firem stále ještě trpí dojmem, že sociální profil je místem pro monologické výkřiky, a neuvědomují si, že prozákaznický servis a včasné reakce se jim mohou odvděčit nejen zákaznickou loajalitou, ale také spotřebitelskými doporučeními, zvýšením reputace a hodnoty brandu.

Pinterest implementuje vizuální vyhledávání

Vizuální vyhledávání poskytuje například Google. Nejsnadněji ho vyzkoušíte v prohlížeči Chrome: stačí na obrázku přes pravé myšítko vybrat Vyhledat obrázek pomocí vyhledávače Google a rázem jsou Vám nabídnuty obrázky podobné zdroji vyhledávání.

Sociální nástěnka Pinterest navíc umožní uživateli vybrat na fotografii jednotlivý prvek a vyhledat pouze ten. Profil na Pinterestu nakrmený správně otagovanými fotkami se může stát dalším kanálem akvizice nových zákazníků každého eshoppera.

Trend vizuální 3D prezentace

Jedním ze způsobů, jak prodat zboží, je vizuální prezentace. Trend postoupil od jednoduchých obrázků přes profesionální snímky vysokého rozlišení až k 3D modelacím produktů, které si zákazník může prohlédnout ze všech úhlů.

Reálné fotografické 3D modely představují významnou inovaci pro e-shopy po celém světě. Online nakupování totiž výrazně přibližují klasickým nákupům ve velkých obchodních domech, kde má zákazník možnost si produkt detailně prohlédnout. A to včetně detailů, které klasická produktová fotografie postrádá, komentuje vývoj ředitel CZC Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.

Realistické modely se hodí všude tam, kde chce zákazník získat detailní představu o produktu – typicky se uplatňují u elektrospotřebičů, hraček, módních doplňků a oblečení. Naopak je netřeba nasazovat u zboží, které zákazník důvěrně zná – např. věci denní potřeby. Tam mnohdy postačí klasické foto a informace vhodně podané textem.

Miton spouští agregátor wellness služeb Lavito

Lavito (.CZ a .PL) je novým projektem investiční skupiny Miton. Jeho záměrem je sdružovat nabídky služeb v oblasti zdraví, krásy, péče o tělo a relaxace v konkrétních lokalitách (aktuálně pouze Praha). Uživatelé budou moci rychle vyhledat dané služby ve své blízkosti (mj. díky využití geolokalizace), okamžitě si je rezervovat a zaplatit.

Petr Bartoš, CEO Lavito komentuje myšlenku projektu: Lavito.cz je koncipované tak, aby si na něm i ten, kdo má jen málo času, mohl kdykoli rezervovat například nejbližší saunu nebo holiče, který má právě volno. Tým projektu čítá 15 lidí a jeho ambicí je získat na 1 000 smluvních partnerů a 30 000 stálých uživatelů do konce března 2016.