
Technický copywriting je nepřetržitý proces učení, pečlivého shromažďování informací, jejich třídění, organizování a vyhodnocování. A přitom všem je třeba vytvořit něco, co bude zákazníkovi dávat smysl.
Krista Van Laan, lektorka technického copywritingu
Technické copy: texty pro průmysl a výrobu
Technický copywriting pokrývá texty týkající se průmyslových produktů a výroby. Jeho úkolem je přeložit do lidštiny a prodat obsah, který je výchozí formě vysoce přesný, užívá terminologii a nedbá na srozumitelnosti – jinými slovy je laikovi zcela nepřístupný. A tím pádem neprodává.
Technické copy typicky balancuje mezi srozumitelností a zachováním expertní pozice klienta. A proto musí jak umět podat odborné termíny, koncepty a postupy, tak je polopaticky vysvětlit.
Co všechno pokryje technický copywriting?
Namátkou:
- IT a informační systémy,
- průmysl,
- konkrétní produkty od pecí přes dopravníkové systémy až po robotizaci pracovišť.
Reference technického copy
Reference najdete v sekci reference copywritingu. Najdete mezi nimi:
- robotizované systémy
- průmyslové pece
- dopravníkové systémy
- komplexní IT systémy
- zpracovatele rudy a surovin
- laboratorní vybavení
- energetiku
- výrobce kalkulátorů
- prodejce pneumatik aj.
Co vyžaduje technický copywriting?
- podklady – klíčový prvek pro finální text. Jejich nalezení se dá nechat na copywriterovi, od něhož to bude vyžadovat čas;
- čas na zpracování – práce s podklady je mnohem důkladnější než v jiných sférách copywritingu;
- komunikace – klient musí být schopen komunikovat, čeho chce dosáhnout a stejně tak schopen vyslechnout od copywritera, co bude finální výsledek vyžadovat.
Technická korektura? Zajišťuje klient
Technická korektura dbá na to, aby finální text byl technický přesný. Aby to bylo zcela – copywriter nezodpovídá za technickou přesnost. Jeho úkol je polidštit a prodat. Technická korektura koriguje jen to, aby se zcela neodchýlil od podstaty věci.
A naopak – není věcí technické korektury zasahovat do stylistiky a argumentace.
A čím technické texty nakopnout?
Optimální je SEO: jak onpage SEO při nahození textu na web, tak off-page SEO, které zajistí textům viditelnost a návštěvnost z vnějšího netu.
Zdroje
- Image by Konstantin Kolosov from Pixabay