Novinky e-commerce 02/2017

Únor zasel množství změn především na poli reklamy. E-shopy nejvíc potěší alespoň lehká úleva v podobě evidence online plateb až v momentě jejich ověření. Pozitivem je ovšem i další rozvoj přepravních možností, které – správně aplikovány – mohou vést i k úspěšné mezinárodní expanzi. Přitom o narovnání podmínek alespoň na evropském trhu se snaží Evropská komise. Facebook upravuje newsfeed. A ČOI pokutuje zavádějící formuli „zboží skladem“.

novinky e-commerce

Letem online světem

E-shopy platby evidují, až se o nich dozví

E-shopy byly přičiněním APEK zbaveny jedné bolístky spojené s EET. Nebudou muset řešit technicky nesmyslný problém s odesláním potvrzení platby, která ještě nebyla připsána na obchodníkův účet, ani potvrzena ze strany transakčního partnera. Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství nakonec zohlední praktický provoz elektronického obchodu.

Nově tedy: obchodník bude muset zaslat údaje o evidované tržbě nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu zákazníka a jejímu odeslání poplatníkovi. To znamená, že datovou zprávu odešle nejpozději v momentě, kdy dostane informaci o úspěšném ověření platby. V případě, že dojde ještě před ověřením platby k odeslání zboží zákazníkovi, musí obchodník odeslat příslušné údaje a vystavit účtenku nejpozději v momentu expedice, upřesňuje Jan Vetyška, ředitel APEK.

ČOI se zaměřuje na zboží skladem a jiné klamavé taktiky

ČOI narůstá počet stížností na internetové obchody v porovnání s ostatními segmenty trhu. Za rok jsme evidovali zhruba 6000 podání spotřebitelů na e-shopy, což je dvakrát víc, než připadá na velkoobchod a maloobchod, ilustruje situaci Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI. ČOI se přitom při řešení podání nezaměřuje pouze na objekt stížnosti, ale na celek toho, jak e-shop splňuje požadované.

V poslední době je kamenem úrazu zboží skladem. Obecně se má za to, že pokud zboží nedorazí do tří dnů, znamená to, že skladem není. Tato doba není stanovena zákonem, ale je odvozena z dosavadní praxe. Přesáhne-li doba možnosti doručení tři nebo čtyři dny, považujeme tvrzení o tom, že je zboží skladem, za klamavou obchodní praktiku, vysvětluje Fröhlich. S postihem ovšem ČOI čeká až na potvrzení opakováním případu.

Dále ČOI sleduje odbavení celého obchodu a jeho vrácení bez udání důvodu. Případně informaci o možnosti mimosoudního řešení sporů. Její absenci zatím nepokutuje. Pofiderní praktiky, jako je blokování IP přístupu inspektora, ČOI nedoporučuje, neboť se z hlediska práva jedná nejen o diskriminaci, ale také o bránění v kontrole státního dozorového orgánu.

Zaslat.cz roste a chystá výdejní místa

Zaslat.cz vstupuje mezi velké přepravce a drobného klienta. I malé či drobné e-shopy tak mohou využívat služeb Geis, Toptrans či DPD, aniž by s danými přepravci měly uzavřené smlouvy a plnily minimální objemy. Díky nasmlouvaným množstvím navíc Zaslat.cz nabízí lepší ceny než jednotliví dopravci.

Funguje vnitrostátně i mezistátně a to nejen pro běžné balíky do 50 kil, ale i pro zásilky až do 3 tun. Zaslat.cz už spustilo mobilní aplikaci a otevřelo API pro integraci do e-shopových platforem. Nyní chystá nejen síť sběrných, ale i výdejní místa, čímž by se stalo plně konkurenceschopným vůči České poště.

Maloobchodní řetězce se přesouvají online

Tři čtvrtiny největších hráčů českého maloobchodu už mají internetový obchod. Čtyřiadvacet procent nemá eshop a tři procenta nabízí pouze rezervaci zboží. V segmentech hračky, knihy, koberce, potřeby pro domácí zvířata, vybavení do koupelen, sportovní vybavení a krása a zdraví jsou online už všichni největší hráči.

Polovina zkoumaných nevyužívá PPC a 32 % věrnostní program. Naprostá většina podceňuje sílu Twitteru (82 %) a Instagramu (69 %). Tři čtvrtiny nabízí osobní odběr na prodejně, přičemž ten je v 64 % zdarma. Čísla pocházejí z průzkumu Acomware připraveného ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze. Spustit e-shop co nejdříve plánují Lidl, Kaufland a Humanic.

Facebook upraví algoritmus příspěvků a videí

Facebook opět upraví výběr obsahu newsfeedu. Tlačit chce na autenticitu a aktuálnost, potlačí clickbaiting a personální nastavení. Facebook proto zobrazí příspěvky spíše uživatelům, u nichž vyhodnotí, že je jim váš profil blízký. Přitom zachovává obecné hledisko zapojení všech zasažených (v podobě lajků, sdílení, komentářů). Aktuálnost vyhodnotí na základě těchtýž hledisek, ovšem přidá k nim faktor času – tedy nakolik se sociální aktivita kolem příspěvku nakumuluje v čase.

Potlačen má být spam a posty říkající si o lajky, sdílení a komentáře. Negativní vliv na zobrazování bude mít i množství skrytí daného příspěvku. Dále se změní systém upřednostňování videí na základě podílu dokoukanosti. O co více z postovaného videa uživatelé shlédnou, o to více ho Facebook doručí dalším uživatelům. Proto bude vhodné poselství odkomunikovat v co nejkratší formě. (Facebook Newsroom, Facebook Newsroom)

Největší potenciál růstu má přeshraniční e-obchod

Přeshraniční internetový prodej poroste v příštích letech o 25 % ročně – což je dvakrát rychleji než vnitrostátní e-obchod. Nejvyšší růst přitom slibuje prémiové zboží. Téměř každá kategorie produktů má potenciál být prémiovou, a to jak vývojem luxusnějších, kvalitnějších edicí, tak nabídkou služeb vynikající kvality splňující požadavky zákazníků, kteří tolik nehledí na cenu, komentuje situaci Ken Allen, šéf DHL.

Potenciál přitom nemají pouze produkty s vysokou přidanou hodnotou. Otevřením se zahraničí mohou růst všechny e-shopy v odhadu o  10 – 15 %. Další pomůckou k úspěchu pak je expresní doručení, díky němuž mnozí rostou 1,6 x rychleji než ostatní. Naopak kamenem úrazu mezinárodního obchodu je stále ještě důvěra, logistika, cena a reference ostatních zákazníků. Analýzu trhů a produktů s největším potenciálem růstu najdete na webu DHL (PDF).

Evropská komise proti omezování prodeje

Evropská komise vyšetřuje především elektronické giganty z omezování práv prodejců při prodeji elektroniky, počítačových her a pronájmu hotelových pokojů. Do jejího hledáčku se dostal Asus, Philips, provozovatel herní platformy Steam Valve a dalších 12 společností. Fakticky jde po nekalých praktikách, jako je blokování uživatelů a stanovování jiných cen na základě země původu a omezování cenové politiky prodejců u zboží, jako jsou notebook, domácí spotřebiče či hi-fi zařízení.

Cílem této činnosti je možnost volby a dosažení nejnižší ceny pro spotřebitele a sjednocení celého digitálního trhu. Pokud některá z vyšetřovaných firem prokazatelně porušila antimonopolní pravidla Evropské unie, hrozí jí pokuta až ve výši 10 % celosvětových ročních tržeb. (Reuters)