Novinky e-commerce 03/2016

První jarní novinky nás oblaží několika shrnutími. Dozvíme se, kdo vyhrál Shop roku, jak se na eshopy dívá Česká obchodní inspekce, jaký byl obrat české e-commerce v roce 2015 a kam směřuje v roce letošním. Upřesníme termíny zavádění elektronické evidence tržeb. Zjistíme, že jeden z hobbymarketů předběhl ostatní v online přítomnosti a další maloobchodní řetězec v tichosti spouští eshop. A na závěr nahlédneme do budoucnosti online i plateb.

novinky e-commerce

Letem online světem

Eshopy klamou spotřebitele a nevyřizují reklamace

Takový je dojem ČOI (DOC) za rok 2015. Vychází přitom z porušení zákonných povinností, jež zjistila v 83 % kontrol u 1 194 eshopů. Nutno ovšem podotknout, že tyto kontroly vykonala jednak na základě podání spotřebitelů (těch bylo celkem 5 178), jednak u prodejců, u nichž lze na základě předchozího monitorování nebo kontroly předpokládat, že při své činnosti nedodržují povinnosti stanovené obecně závaznými právními předpisy. Nejčastějšími prohřešky byly:

  1. neposkytnutí zákonem stanovených informací o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících (823 případů);
  2. neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (497 případů);
  3. formální náležitosti přijetí a vyřízení reklamace (155 případů);
  4. neposkytnutí řádné informace o ceně nabízených výrobků nebo služeb (57 případů)
  5. klamavá obchodní praktika porušující práva duševního vlastnictví (27 případů)
  6. porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla zjištěna v menším rozsahu.

Tedy kromě vyřizování reklamací u 13 % a prodeje padělků u 2 % problémových obchodů se obecně jedná o nedodržení informační povinnosti nejčastěji plynoucí ze zastaralých obchodních podmínek. Pokud se chcete obdobným problémům vyhnout, použijte volně dostupné Vzorové obchodní podmínky pro rok 2016 APEK (DOC).

Obraty českých eshopů míří k 100 miliardám

Česká e-commerce dosáhla v roce 2015 obrat 81 000 000 000 CZK, přičemž „podle výzkumu Acomware se téměř 78 % eshopů podařilo loni zvýšit obrat,“ uvádí CEO společnosti Jan Penkala. Letos prý čeká růst obratu minimálně o desetinu 84 % internetových obchodů. Celkově by pak obrat měl růst až o pětinu – k nějakým 97 miliardám korun. Sortimentově se má dařit zboží běžné denní spotřeby: kosmetice, drogerii, dětským plenám, zdraví, jídlu a krmivu pro psy.

Růstu těchto segmentů napomůžou avizované vstupy zavedených hráčů z řad obchodních řetězců a také pohodlí, rychlost a jednoduchost, což je s nákupem tohoto sortimentu on-line úzce spojené,

vysvětluje ředitel Heureky Tomáš Braverman. Dále se potvrzuje trend zvyšování mobilní návštěvnosti. Ta by na konci roku měla přesáhnout 30 % všech návštěv.

Shop roku 2015 už má vítěze

Heureka oznámila výsledky soutěže Shop roku 2015. Kategorii výjimečných a prospěšných projektů Cena Heureky vyhrál web SkutecnyDarek.cz organizace Člověk v tísni, následován českou mutací Lull.cz výrobce měkoučké módy Lull Loungewear a online galerií studentů a čerstvých absolventů uměleckých směrů YoungRealArt.com.

Cenu popularity, určenou hlasováním uživatelů, obhájilo LevneElektro.cz a dále se umístily např. Key4you.cz, ProdejParfemu.cz, DecoDoma.cz, Metalshop.cz či SpokojenyPes.cz. A první příčku kategorie Cena kvality, odvozenou od vyplněných dotazníků služby Ověřeno zákazníky srovnávače Heureka, obsadil daňový rezident Kypru Alza. 

Na Slovensku nejvíc zaujal eshop shop.RukaHore.sk, nejpopulárnějším se stal Mall.sk a nejvíce pozitivních hodnocení obdržel Parfums.sk. Podrobné výsledky najdete na stránkách ShopRoku.cz a ShopRoku.sk.

EET bude uváděna do praxe od prosince 2016

Elektronická evidence tržeb by mohla začít fungovat pro ubytovací a stravovací služby od prosince 2016, upřesnila za ministerstvo financí náměstkyně Alena Schillerová. V tom okamžiku bude zavedena v první vlně určené zmíněným oborům činnosti.

Druhá vlna zahrnující maloobchod a velkoobchodu přijde 1. března 2017 a vlna třetí (svobodná povolání, doprava, zemědělství) má následovat 23 měsíců po vyhlášení zákona.

Poslední – čtvrtá vlna (vybraná řemesla a výroby) připadá na 1. červen 2018. EET mine pouze ty, kteří přijímají platby výlučně převodem. Všechny ostatní platby – hotovostí, kartou u poplatníka, šekem, směnkou, zápočtem kauce a obdobné – musí být evidovány.

Lidl v tichosti spouští eshop

Lidl následuje Tesco a připravuje spuštění vlastního online prodeje. Už provádí i interní nábor zaměstnanců pro nové, distribuční centrum v Plzni na Borských polích. Situaci osvětluje náborový leták:

Toto logistické centrum nenahrazuje žádný z aktuálně fungujících skladů, protože jeho cílem není zásobování našich prodejen. Jeho provoz bude souviset pouze se spuštěním nového Lidl eshopu.

Spuštění online prodeje potvrdila mluvčí společnosti Zuzana Holá: Se zahájením provozu plzeňského distribučního centra počítáme během podzimu letošního roku. Start internetového obchodu poté předpokládáme nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017.

Sortimentová nabídka zatím není známá, zcela jistě ale nebude tak silně akcentovat potraviny jako konkurenční Tesco. Mnohé se dá ovšem vytušit z nabídky německého eshopu, v němž krom trvanlivých potravin a nápojů najdeme drogerii, oblečení a elektroniku privátních značek Lidlu.

Amazon umožní platit pomocí selfie, Google bez námahy

Amazon získal další patent, díky němuž bude moci autentizovat uživatele při platbách. Ten je úzce navázán na již dříve získaný patent na identifikaci uživatele pomocí analýzy jeho fotky. Aby se zabránilo oklamání systému podvrhem fotky, bude jeho zabezpečení zvýšeno výzvami uživateli ke specifickým, pohybovým akcím typu mrknutí jedním okem. Platba pomocí selfie by tak mohla nejen zrychlit celý nákup, ale také zvýšit jeho zabezpečení. S nasazením technologie se počítá jak na desktopech, tak na mobilních zařízeních.

Google testuje platební technologii Hands Free, která pomocí smartphonu, aplikace, platebních údajů v Google účtu, technologií místní i vzdálené geolokace a inteligentního rozhodnutí prodavače umožní zákazníkům platit zcela bez námahy. Zákazník jen oznámí: Platím Googlem, a prodavač inicializuje proces, na jehož konci jen verifikuje zákazníka fotkou v systému. I když jde o platformu aktuálně určenou pro offline prodej, není vyloučena ani její plná automatizace a nasazení i v online prostředí.

Hornbach konečně online

Nadnárodní řetězce s potřebami pro kutily se na českém online trhu příliš neuplatňují. Maximálně nabízí rezervaci online a offline vyzvednutí. První vlaštovkou změny je Hornbach, který na konci března spustil eshop na adrese Hornbach.cz. Jeho nabídka čítá na 10 000 položek, což je ovšem pouhá desetina sortimentu kamenných prodejen.

Vzorem české online platformy by se mohl stát německý eshop společnosti. Jeho fungování popisuje šéf řetězce Albrecht Hornbach:

V Německu prodáváme přes internet už šest let a umíme doručit zákazníkům i velmi těžké a objemné věci. To nedokáže třeba ani Amazon.