Novinky e-commerce 07/2017

Ověřeno zákazníky se dočkalo redesignu. Bannery umístíte už i na Zboží.cz. VISA se vydává na trestnou výpravu proti hotovosti. Reklamou Facebooku zacílíte i celou domácnost. Mall Group získala většinový podíl v Košíku.cz. Češi nakupují čím dál víc. ČOI kontroluje především problémové e-shopy. A v Česku roste sklad dalšího giganta e-commerce.

novinky e-commerce

Letem online světem

Ověřeno zákazníky Heureky už odděluje hodnocení dopravců

Dotazník Heureky Ověřeno zákazníky se dočkal několika změn. Nový vzhled dotazníku jsme navrhovali s ohledem na rozvoj a čím dál větší využívání mobilních zařízení při online nakupování, upozorňuje na responzivní redesign Leoš Nosek, product owner služby Ověřeno zákazníky. To znamená jednodušší a pohodlnější vyplňování na mobilních zařízeních. Dotazník je přehlednější a s většími tlačítky. Ta zákazníky více motivují k jednoduchému kliknutí a vyplnění hodnocení.

Nově přibývá percentuální hodnocení e-shopu, více prostoru je věnováno zakoupenému zboží, a hlavně je nyní odděleno hodnocení dopravců. V praxi mohly často výsledné hodnocení e-shopu zkazit právě zkušenosti se službami dopravce, upozorňuje na již minulý nešvar Nosek. I po inovaci by eshoppeři uvítali eliminaci rizika ukliknutí se při hodnocení, volnější nabídku reakcí zákazníků (nikoliv nucený výběr odpovědí) a možnost reagovat i na negativní hodnocení, které postrádá text. Nebo alespoň vynucovat textové odůvodnění negativního hodnocení.

Sklik nabídne nové umístění bannerů: Zboží.cz

Zboží.cz zůstávalo dlouho nevyužito z hlediska umístění reklamy. To se nyní mění. Bude na něj možno umístit jak desktopové, tak mobilní formáty. Přidáváme inzertní prostor na místech, kde se pohybují lidé, kteří se již rozhodli nakoupit, opodstatňuje výběr umístění tým Sklik. A navíc upozorňuje, že nový typ mobilních formátů na Zboží.cz má lepší CTR než všechny mobilní formáty napříč Seznamem.

Oba formáty skýtají zobrazení jak běžných bannerů, tak bannerů dynamického retargetingu. Ten zde dosahuje nadprůměrného konverzního výkonu, protože se jedná o čistě produktovou inzerci na serveru zaměřeném na konkrétní produkty, opět zdůrazňuje Sklik. Pozice lze nakoupit přes account managera, přímo v Skliku či programaticky.

ČOI v prvním kvartále roku 2017

Česká obchodní inspekce (DOC) v prvním čtvrtletí navštívila 315 provozovatelů elektronických obchodů a v 85 % případů zjistila pochybení. Procento samozřejmě nevypovídá o stavu českého eshoppingu, ČOI se totiž soustředí na potenciálně rizikové obchody, a kontroluje ty, na které si spotřebitelé stěžují. Ostatně i proto v 170 incidentech ČOI konstatuje nekalé obchodní praktiky a v dalších 125 případech klamavé opomenutí.

Další prohřešky byly způsobeny spíše nedostatečnou správou provozu než nekalým záměrem. Šlo o neinformování o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (166 případů) a nedostatečné informování spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace (133 případů). K perličkám patří pokuta 50 000 korun již zaniklému MT-Nábytku za nevyřízené reklamace a pokuta ve stejné výši Kase.cz za chybějící návod v češtině.

V Česku roste sklad dalšího z obrů e-commerce

V Jenči u Prahy vyroste distribuční centrum dalšího giganta světové e-commerce. Pro Alibabu.com stavbu objednal její logistický partner 4PX Express. Provoz skladu zahájíme v omezené míře do konce letošního roku, na plný provoz najedeme příští rok, dává vědět Radoslav Palla, ředitel české divize 4PX Express. Stihnout přirozeně chtějí začátek vánoční sezóny.

Vzhledem k vysokému stupni automatizace provozu se počítá s pětistovkou kmenových zaměstnanců. Centrum bude skladovat různé zboží – v podstatě vše, co si lidé objednají přes internet, vyjma potravin a nebezpečných látek. Obsluhovat bude západoevropský trh, především Německo. 4PX Express podepsal nájemní smlouvu s developerem VGP na 10 let.

VISA se snaží eliminovat hotovost

VISA dlouhodobě označuje hotovost za svého největšího konkurenta. Snažíme se ji tržně zlikvidovat, říká bez obalu Al Kelly, CEO VISA. Konverze veškerých šeků a hotovosti na elektronické platby je nástrojem růstu společnosti číslo jedna. V intencích tohoto plánu nyní VISA spouští úvodní iniciativu, v jejímž rámci nabídne 10 000 USD obchodům a restauracím, které se vydají na cestu ke zcela bezhotovostnímu provozu. Zákazníkům těchto podniků pak budou k dispozici pouze platby kartou či pomocí smartphonu.

Ačkoliv tento plán přímo necílí e-shopy, neboť ty už z principu své existence preferují elektronické transakce, mohl by zcela změnit podobu platebního trhu. VISA má na jeho uskutečnění finanční síly dost, ostatně patří k největším platebním společnostem světa, jen v USA obstarává 59 procent všech transakcí.

Facebook umožní cílit reklamou celou domácnost 

Facebook chce akvírovat televizní inzerenty. Nabídne alternativu k oslovení celé jedné domácnosti toutéž reklamou. Inzerenti budou moci u publik zvolit i cílení na členy domácnosti daného publika. Ty pak spáruje na základě informací z profilů a aktivity na síti (vztahy, shoda příjmení, IP adresa, společné ohlášení polohy, sdílení životních událostí atd.)

Přitom samozřejmě zachová právo na ochranu osobních informací. Všechna data jsou totiž anonymní a uživatelé budou mít možnost odhlásit se z reklam cílených na domácnosti. Facebook výhody cílení na domácnost argumentuje případy společného rozhodování o koupi, jako jsou například vánoční dárky rodičů dětem či výběr rodinné dovolené.

Košík.cz míří do stáje Mall Group

Investiční skupina Mall Group dle všeho získala většinový podíl v projektu Košík.cz. Mall Group tak rozšíří své zastoupení v online potravinách, kde zatím vlastní pouze Koloniál.cz, a vybuduje si silnější pozici – zvláště vzhledem k Rohliku.cz. Obě služby (či jejich potomek) budou moci těžit ze synergie všech projektů Mall Group, což bylo i jedním z důvodů akvizice.

To potvrzuje i Jan Jírovec, který ve skupině zodpovídá za segment online potravin: Při budování naší skupiny e-shopů se osvědčilo, když jsme růst podpořili vhodnou akvizicí, a Košík.cz má ze všech hráčů na trhu největší potenciál. Jeho začleněním do skupiny vznikne služba, která se může stát lídrem trhu. Mall Group bude navíc po dokončení akvizice držet manažerskou kontrolu s podporou dosavadních partnerů v podobě skupiny PPF a Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem.

Češi online nakupují víc a širší sortiment zboží

Češi v e-shopech utratili za první polovinu roku 46,4 miliardy korun, což je o 13 % více než loni. Druhá půlka roku je ještě slibnější, prý padne hranice 100 miliard korun. Podle našich předpokladů by to mělo být dokonce přes 110 miliard, upřesňuje Jan Vetyška, šéf APEK. Důvodů vyšších nákupů je vícero. Snižuje se nezaměstnanost, rostou platy, zvyšuje se nákupní síla. Ale také se online nákup etabluje mezi nákupními zvyklostmi. Starší se jej méně bojí, mladší v online prostředí již vyrostli a považují je za přirozené.

Klesá atraktivita klasického zboží e-shopů typu elektroniky, stoupá přitažlivost věcí denní spotřeby, jako jsou oblečení, léky, potraviny. Online potravinám se daří, jejich obraty meziročně vzrostly o 50 %. A právě online potravin se týkají i další trendy. Jednak silně rostou částečně/zcela mobilní objednávky (zadávané ve chvílích prostojů zákazníků), jednak tj. jediná online oblast, u níž zákazníci nepreferují osobní odběry.