Novinky e-commerce 02/2016

Všehochuť únorového počasí se odráží i v různorodosti aktualit tohoto měsíce. Na poli e-commerce sílí nárůst B2B segmentu. Podle APEK cena vždy nerozhoduje, její vliv totiž modulují další faktory. Reklamy Skliku obohatí tlačítko Click2Call a Alza vytáhla z pod pultu Alzátka. Google bude ještě důrazněji uživatele varovat před nešifrovaným spojením, zároveň získal patent na autonomní dopravu balíků. A byrokracie slaví úspěch své činnosti v podobě Centrální evidence účtů.

novinky e-commerce

Letem online světem

E-commerce na Tyinternety a stav B2B e-commerce v ČR

Portál Tyinternety.cz spustil novou rubriku E-commerce. Prvním příspěvkem je rozhovor na téma rozvoje B2B platforem s Petrem Svobodou, CEO ShopSys. Svoboda poukazuje na to, že B2B segment je nejrychleji rostoucí oblastí e-byznysu. Již nyní je dvakrát větší než segment B2C a do roku 2020 by to mělo platit i celosvětově.

Silný trend typu opouštění obchodních zástupců ve prospěch nabídky samoobslužného B2B řešení čekají oblasti farmacie, potravinářství, strojírenství, automobilového průmyslu a věcí dlouhodobé spotřeby obecně. Výhodami B2B řešení jsou individuální ceny, opakované objednávky podle šablon, napojení na ERP systém a komplexní informační servis – ale i vyšší míra konverze, než k jaké dochází u B2C.

Google propříště označí nezabezpečená spojení

Weby, které běží pouze na protokolu HTTP, jsou nejen znevýhodňovány ve výsledcích vyhledávání proti konkurenci běžící na HTTPS, ale budou také zřetelně označeny v URL řádku Chrome. Vývojáři prohlížeče chtějí, aby jejich prohlížeč označoval nezabezpečené zdroje připojení coby jednoznačně ne-bezpečné.

Chrome spojení s webem označí šedým zámkem s červeným křížkem a nápisem Spojení s tímto webem není soukromé. Stejně tak v Gmailu budou emaily ze zdroje nezabezpečeného pomocí TLS varovně zvýrazněny pomocí červené ikonky nezajištěného zámku. V případě, že se nepodaří email či jejího odesilatele autentizovat, Gmail uživatele varuje ikonkou s červeným otazníkem.

Cena prý vždy nerozhoduje…

…k takovému závěru došla APEK. V průzkumu na 1 500 respondentech se potvrdilo, že nejnižší cena je sice prvním kritériem výběru českého zákazníka, ale konečné rozhodnutí vychází z dalších faktorů. Jen čtvrtina kupujících se podívá do několika e-shopů a volí mezi nimi nejvýhodnější nabídku, komentuje výsledky Jan Vetyška, šéf APEK.

Dalších 25 % vyhledá nejlevnějšího prodejce a následně zjišťuje informace, podle kterých se rozhodne. Pětina nakoupí v e-shopu, s nímž má dobrou zkušenost. A 14 % zúčastněných volí podle uživatelských recenzí internetových obchodů. Důležitými faktory rozhodování kromě ceny jsou: vlastní dobrá zkušenost, oblíbenost obchodu a uživatelské recenze.

Seznam přidává do reklam tlačítko pro přímé volání Click2Call

Sklik.cz implementuje do mobilních reklam tlačítko pro přímé volání Click2Call. To je možné prokliknout z inzerátů zobrazených u výsledků vyhledávání. Inzerent pouze v editaci kampaně vyplní položku Telefonní číslo. Jeho předvolba je pevně nastavena na českou +420, předvolbu jiných států nelze použít. Lze vložit klasické i zelené, modré a bílé linky – jediné vyloučené jsou prémiové linky začínající na 90.

Kliknutí na tlačítko Click2Call se zpoplatňuje a započítává do statistik stejně jako běžné kliknutí na inzerát. Click2Call následuje trend zjednodušování interakce a komunikace s prodejcem ve jménu zvýšení konverze. Ostatně proklikovost takových inzerátů je vyšší až o 10 %.

Alza přichází s Alzátky

Největší český e-shop hledá cesty, jak dále monetizovat stávající organizační a logistické dispozice. Jednou z nich může být nabídka zboží vlastní značky, čehož příkladem jsou Alzátka – bezdrátová sluchátka. Samotná sluchátka stojí 20 dolarů při odběru jednoho kusu, tisícové odběry se rovnají ceně jednotek dolarů. Alza je vybaví obrandovanou krabičkou, českým návodem, dvouletou zárukou a prodává je za 999 korun normálně či za 899 v akci.

Alza se přitom samozřejmě opírá o již otevřené distribuční cesty, zázemí vyřizující reklamace, záležitosti lokalizace a brandingu a kapitálový potenciál. Kombinace těchto faktorů by mohla firmě v budoucnu pomoci dovézt a obrandovat i komplikovanější a finančně náročnější produkty.

Google chystá logistiku bez řidičů

Trápí-li vás dnešní stav přepravních služeb, může v budoucnu pomoci technologie Autonomous Delivery Platform, tedy přeprava auty bez řidičů, kterou si Google nechal patentovat. Autonomní vozidla mají být vybavena schránkami – v podstatě to budou balíkomaty na kolech. V momentě, kdy dorazí k adresátovi, mu zašlou notifikaci společně s kódem pro odemknutí schránky. Pokud půjde o předem neplacenou zásilku, adresát ji na vozidle zaplatí pomocí platebního terminálu.

Eshopy by tak mohly eliminovat nepříjemné zkušenosti zákazníků:

  • z nedodržovaných časů dopravy; 
  • s neschopností řidičů komunikovat;
  • s nemožnosti platit kartou ani u těch dopravců, kteří to avizují.

Stát zavede Centrální evidenci účtů

Vláda schválila zákon o centrální evidenci účtů fyzických a právnických osob vedených u bank a záložen. Jeho cílem je mít kontrolu nad veškerými účty dané osoby na jednom místě v jednom okamžiku. Má se tak nahradit dnešní praxe, kdy kontrolní orgány při dohledávání informací o účtech zkoumané osoby obesílají desítky bank, záložen a dalších institucí.

Odpadne tím plošné dotazování desítek institucí, jako je tomu nyní, minimalizuje se riziko úniku informací v citlivých kauzách a výrazně se zvýší rychlost přístupu k informacím, tvrdí ministr financí Andrej Babiš. Registr bude aktualizován denně a nebude obsahovat údaje o zůstatcích na účtech, i když to Babiš původně požadoval. Centrální evidence účtů by měla začít fungovat cca v první polovině roku 2018,