Google se chystá vtrhnout do voleb

Google jde do voleb – tedy do zprostředkování volební platformy. Začne polehoučku se záležitostmi pro prostinké typu SuperStar, pak začne rovnou monetizovat na obdobně postavených marketingových průzkumech a možná, že nakonec svůj Voting User Interface prolobbuje až do skutečných voleb.

Google G logo

Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:

Google jde do voleb!

Ne, Google se nechystá etablovat coby politická entita. Za to však plánuje, jak pomáhat jiným, kteří potřebují hlasy veřejnosti. A to pomocí volitelského rozhraní, které dokáže zprostředkovat multiuživatelskou odpověď na zadaná témata. Jednatelé amerického giganta tuší, že zajištění voleb amerického prezidenta nebude jen otázkou technických možností, a proto plánují svůj volební interface nasadit nejprve v malém. Nejdřív se nás zeptají třeba: „Kdo se stane SuperStar?“

Poskytování volebního servisu má Google za lubem delší dobu. Patentovou žádost na Voting User Interface (VUI) společnost podala již 30. října 2013. Nyní tento patent – konkrétně státní patent Spojených států – Google získal a má s ním velké plány. I když spíš podnikatelské než takříkajíc politické.

Volební rozhraní by se mělo zobrazovat již ve výsledcích vyhledávání – a umožnit nejen přechod do své celostránkové podoby, ale i přímou volbu z widgetu zobrazeného mezi výsledky. Volby amerického prezidenta ovšem společnost zatím neplánuje. Důvod je prostý. Ačkoliv technické nároky případných voleb zcela jistě v možnostech Googlu jsou, je třeba opatrně prokličkovat mezi nejrůznějšími zájmy udržujícími klasické volby a volby elektronické diplomaticky a pomalu prolobbovat.

Americký gigant nejspíš rozhraní VUI nejdřív zpopularizuje na věcech přitahujících pozornost velkého množství obyvatelstva typu reality show a posléze nabídne coby šikovně maskovaný nástroj marketingového průzkumu zainteresovaným společnostem. Těm může VUI posloužit k získání rychlé odpovědi od velmi velkého vzorku populace. To potvrzuje i Ezra Gottheil, hlavní analytik firmy Technology Business Research, která se zabývá finančními a strategickými analýzami informačních a komunikačních technologií.

Domnívám se, že chtějí VUI použít pro to, aby diváci mohli hlasovat v soutěžích typu Americká Superstar nebo proto, jakou barvu M&Ms mají nejraději. Ovšem mohli by vytvořit i velmi pohlcující zážitky. Představte si, že se nejen díváte na pořad Nejlepší stepař a posíláte hlasy účastníkům, ale místo toho jste neustále apelováni k různým rozhodnutím pomocí rozhraní, které navíc sdílíte s přáteli. Již nyní lidé takto sledují pořady a hlasují s přáteli, ale tato technologii by právě tento aspekt mohla dále umocnit jeho zjednodušením a urychlením.

Skutečně výnosnou monetizaci volitelského rozhraní slibují projekty, které zábavnou formou sesbírají velké množství dat na rozsáhlých vzorcích populace. Zainteresované firmy tak snadno získají odpovědi, jakou barvu pro příští iteraci svého neustále recyklovaného produktu zvolit, zda pro plánované zboží existuje dostatečné množství zákazníků či třeba jak se nákupní apetit cílové skupiny střetává s ochotou utrácet vlastní prostředky.

Nakonec – po popularizační a monetizační fázi – po lobbování a legislativním protlačování – by technologie volitelského rozhraní opravdu mohla najít uplatnění při realizaci politických voleb. Jakmile budeme schopni lépe zabezpečit online identitu jedince, budeme moci i prezidenta volit online, říká Patrick Moorhead, zakladatel analytické společnosti Moor Insights & Strategy. Jediné, co je k tomu zapotřebí, je posílená, multifaktorová autentizace uživatele.

Starý kontinent již myšlenku i realizaci elektronických voleb okusil. Rada Evropy je doporučuje už od roku 2004. Dlouhodobě a snad i úspěšně je provozuje Estonsko. A v několika dalších zemích proběhly pilotní projekty, které však narazily na legislativní stížnosti na nedostatečné zabezpečení proti manipulaci a nemožnost voliče kontrolovat správnost jím odevzdaného hlasu.

Těmito bolístkami by ovšem nemuselo trpět řešení Voting User Interface od Googlu a naopak by mohlo znovu nastolit k debatě největší výhody elektronických voleb:

  • usnadnění a urychlení voleb a tímto facilitované
  • zvýšení voličské účasti,
  • snížení nákladů na administraci voleb a
  • možnost zavedení demokratičtějšího způsobu rozhodování typu častých referend, známého například ze Švýcarska.

Zdroje