Novinky e-commerce 12/2014

Skončil nejen rok 2014, ale také nejsilnější měsíc maloobchodních prodejů. Ty oproti očekáváním kulminovaly poslední adventní týden. Facebook začne od prosince vyzbrojovat správce firemních stránek novými analytickými nástroji a tlačítky vyššího zapojení obecenstva. Ti díky tomu budou snad lépe čelit neradostným statistikám o většině sociálního sdílení proudící mimo tuto sociální síť. Google spáruje online reklamu a offline výskyt zasažených zákazníků do nových odhadů konverze. Vivantis pomalu buduje pozici jedničky na středoevropském trhu životního stylu a krásy. Lístek.cz se chystá uchvátit území opuštěná po akvizici Lunchtime.cz Zomatem. A rok 2015 patrně přinese další konsolidaci na poli slevových portálů a velké stěhování firemních sídel.

Prosinec je kšeftu čas: jen přežít rok a nabouchat prachy zas

novinky e-commerce

Facebook: přesné zacílení a nová tlačítka

  1. Facebook nabízí nové nástroje pro lepší práci s firemní komunikací. Interest Targeting doručí obsah podskupině fanoušků vymezené jejich zájmy. Post End Date omezí dobu zobrazování příspěvků. A konečně Smart Publishing zcela změní způsob interakce fanoušků a komunikátu.

    Často sdílené odkazy na firemní stránky se mohou samy objevit ve Vybraných příspěvcích fanoušků. Tyto příspěvky se nezobrazí na stránce firmy, administrátor ovšem bude  mít přístup k jejich přehledu a statistikám zobrazení v Insights for Publisher. Krom toho bude moci moderovat komentáře a vybírat ty odkazy, které chce zveřejnit jménem svých stránek.

    Nástroj je nyní uvolňován směrem od nejnavštěvovanějších zahraničních serverů dolů.

  2. Zvýšit úspěšnost požadovaných akcí má stránkám pomoci zavedení nových tlačítek. Budou zahrnovat: Book Now, Contact Us, Use App, Play Game, Shop Now, Sign Up a Watch Video. Úspěšnost konverze při testu Sign Up byla 2,5násobná ve srovnání s obdobnými pobídkovými nástroji. Nových tlačítek se u nás dočkáme v průběhu tohoto roku.

Vánoční špička přišla poslední týden adventu

Poslední adventní týden letos nešimrali stránky eshopů jen dárkoví opozdilci. Na poslední týden si nákupy nechala většina zákazníků. Dle CEO Acomware Jana Penkaly bylo prodejně nejsilnějším dnem pondělí 15. prosince, v Alze to byla středa 17.

Posun směrem blíže k Vánocům byl zapříčiněn nejen strukturou týdne, ale také možností si zboží vyzvednout i o víkendu. Eshopy zbytečně neplýtvaly výprodeji před Vánoci a nechaly si tuto možnost až pro zbývající skladové zásoby po svátcích.

Odvod DPH v místě příjemce a jedno správní místo elektronických služeb

Od 1. ledna 2015 se mění zdanění u telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a elektronických služeb. Nově budou zdaňovány v místě příjemce služby. Pokud tyto služby poskytujete z ČR zákazníkům v jiných státech EU, budete muset odvádět DPH státu, v kterém je konečný spotřebitel. V rámci zjednodušení bude možné se zaregistrovat do zvláštního režimu jednoho správního místa (tzv. Mini One Stop Shop [MOSS]) v jednom ze států EU a zde pak podávat přiznání a platit daň ze všech odpovídajících služeb.

Do předmětu daně patří služby poskytované pomocí datové/elektronické sítě (například streamovaná hudba), nikoliv však online prodej zboží na fyzických nosičích (např. hudební CD). Mezi dotčené spadáte, pokud poskytujete online obsah (kulturní díla, programy a hry, mobilní aplikace) či zprostředkováváte online služby (např. online aukce a webové prezentace). Výčet dotčených služeb MOSS najdete v čl. 7 Prováděcího nařízení Rady EU č. 282/2011.

Česká pošta vede v doručování oznámení místo balíků

Balíkobot.cz v listopadu monitoroval na 10 000 náhodně vybraných zásilek. Studie přinesla různá čísla:

  • 58 % objednávek z eshopů bylo zaplaceno předem, 42 % bylo hrazeno dobírkou nebo hotově;
  • jen minimum zásilek bylo doručováno tentýž den: buď protože u sledovaných dopravců není toto doručení nabízeno vůbec, nebo generuje pouze kol 1 % procenta zásilek.

A jedna statistika jen smutně odráží stav českého logistického trhu: Česká pošta nedoručí adresátům při prvním pokusu více než 25 % zásilek, což je 23 krát více než například u společnosti PPL. Namísto doručení zásilky adresátovi je 29 % balíků vyzvednuto na poště, aniž by o to adresáti předem stáli.

Manažer Balíkobotu Martin Šauer to komentuje: Pro zákazníky je nejdůležitější, aby přepravce splnil, co slíbí, a přijel v daný den a slíbený čas. V tom však stále velké množství přepravců pokulhává. Zatímco například PPL úspěšně doručí přes 80 % zásilek druhý den po jejich podání, u České pošty je to pouze 57 %.

Google vylepšuje odhadované konverze o návštěvy kamenné prodejny

Téma online zásahu a offline konverze nabírá na velikosti. Chystá se k němu přispět i Google. V odhadovaných konverzích Google Adwords přibude nová metrika. Ta má poskytnout kvalifikovaný odhad, kolik nákupů realizovaných offline v kamenné prodejně bylo inicializováno pomocí online reklamy.

Metrika odhadované konverze je založena na spárování polohy mobilního zařízení (sdíleného s Googlem) a odkliknutí reklamy Google Adwords v předchozím čase. Data jsou získávána pouze na úrovni kampaně a všech relevantních uživatelů – nikoliv jedinců – aby nedošlo k narušení soukromí.

Facebook není král: 77 % sociálního sdílení je nezmapováno

Z tenat marketingových klišé by mohla mnohé eshoppery vyvést studie společnosti RadiumOne: lidé nesdílejí nejvíce prostřednictvím Facebooku. Ten ke sdílení Evropané využívají:

  • jen v 16 % případů,
  • zatímco v 84 % sáhnou po jiném médiu:
    • 7 % připadá na další sociální sítě a
    • 77 % sociálního sdílení je nezmapováno.

Rozdělení se ovšem podstatně liší mezi věkovými skupinami a celkový výsledek je ovlivněn především staršími respondenty. A statistikám neodpovídají ani všechna témata/komodity. Například obsah s domácími mazlíčky je sdílen na Facebooku v celých 81 % případů.

2015 ve znamení další konsolidace slevových portálů

I když je čtyřicet slevových portálů pouhou pětinou bývalého maxima, stále se zdá, že je zde příliš mnoho kohoutů na jedno smetiště. Jednička trhu Slevomat se dále vzdaluje své konkurenci a očekává několikanásobný obrat ve srovnání s Vykupto.cz, Pepa.cz a dalšími.

Ustalují se nejen jména největších, ale i osvědčený sortiment a také jeho prodejci a provozovatelé. Tematicky slevovým nabídkám vévodí cestování, zážitky a nákup zboží.

Velké stěhování sídel roku 2015

Finanční správa bude ve velkém delegovat daňovou správu společností, které mají firemní sídlo zřízeno jinde, než reálně působí. To sice mohla již dříve, od ledna 2015 ale proti tomuto postupu nebudou povoleny opravné prostředky. Mnohé firmy se tak musí připravit na to, že správa jejich daňových výkazů bude přidělena méně vytíženým finančním úřadům, než je například Praha 2 – zde se v minulosti statisticky odehrála daňová kontrola jednou za 206 let.

Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství upřesňuje, že Finanční správa nebude vyhánět subjekt z virtuálního sídla: Pokud je pro poplatníka důležité mít sídlo na určité adrese, může mít oficiální sídlo na této adrese dál. Fyzicky se nemusí nikam stěhovat. Stěhuje se jen správa jeho daní.

Vivantis posílil vstupem E-commerce holding a chystá expanzi

Do sítě eshopů Vivantis majetkově vstoupil nový investor – E-commerce holding. Díky němu by společnost měla značně posílit na středoevropském maloobchodním trhu zaměřeném na lifestyle a modní doplňky. Již ke konci roku spustila provoz široce profilovaného eshopu Vivantis.sk, který jen za listopad dosáhl obratu v řádu miliónu korun.

E-commerce holding Vivantisu přinese nejen další kapitál, ale i know-how a možnost levnějších nákupů marketingových služeb. Vivantis chce do budoucna sjednotit veškerý sortiment právě pod značkou Vivantis a stát se jedničkou středoevropského trhu životního stylu a krásy.

Listek.cz zaujme teritoria Lunchtime.cz

Indické Zomato zcela pohltilo český meníčkový systém Lunchtime. Chce opustit restaurace mimo Prahu, Brno a Bratislavu. Všechny nadále nezahrnuté restaurace se tak stávají atraktivním cílem pro další služby zprostředkovávající informace o denních menu a hodnocení jednotlivých podniků.

Největší ze zájemců o zbytek republiky Listek.cz, který aktuálně spolupracuje s restauracemi na základě ročního paušálu a připravuje zcela nový a nově naceněný balíček služeb. Jeho konkurence by se mohla etablovat ze služeb nabízejících rezervace a slevy zákazníkům a marketingový kanál restauratérům.