Letem online světem
- Flat Design plýtvá časem uživatelů
- Seznam chce posílit reklamu z videa a mobilů
- V Česku roste rekordní množství hal a logistických center
- EU chce danit zisky technologických gigantů tam, kde vznikají
- Bývalí zaměstnanci Levneelektro.cz se stále ještě nedočkali náhrady mezd
- Google spustil v Indii mobilní platební službu Tez
- Datartu se daří držet zisk a navyšovat obrat
- Favi.cz prodá ročně zboží za miliardu
- Jen za hračky se letos na Vánoce v ČR utratí přes tři miliardy korun
- Martinus.sk koupil dvojku slovenského online trhu knih – Gorilu.sk
- Marks & Spencer zkouší prodej potravin přes Rohlik.cz
- Hornbach spustil slovenský e-shop
- Rockaway Capital koupila síť knižních obchodů Neoluxor
- I rozvážkové potraviny zavádějí privátní značky
- Taxislužba Liftago získala investici a plánuje další expanzi
- UPS usnadní vracení zboží pomocí aplikace UPS Returns Manager
- Notino.cz expanduje do Belgie, Nizozemí a Chorvatska
Říjnové konference e-commerce
- 5. října – E-mailing 2020, Konferenční centrum City, Praha 4
- 9. a 10. října – Trend Online Academy, Hotel Roca, Košice
- 17. října – MergadoFest, Nekavárna, Brno
- 18. října – Marketing That Sells, Hotel Tatra, Bratislava
- 19. října – Czech Internet Forum 2017, Národní dům na Vinohradech, Praha
- 20. října – Primetime For…Internet Jungle, Národní technická knihovna na Technické 6, Praha 6
Peripetie Lidl-shopu
Lidl za mnoha zvratů spustil český eshop Lidl-shop.cz. Rozhodl se jej nejdřív otestovat na vlastních zaměstnancích, aby dostali přednostně možnost jako první nakoupit oblíbené zboží i mimo kamenné prodejny,
dle slov mluvčí Zuzany Holé. Ti se ovšem ve velkém podělili o přístupové údaje na fórech a facebookových skupinách, takže už před oficiálním spuštěním nakupovali zákazníci z řad nezaměstnanců.
K tomu je motivovala nejen zvědavost, ale také apetit k nákupu akčního zboží. Lidl totiž uvádí ve čtvrtky tematicky orientované akční zboží na daný týden. A některé z těchto položek jsou vyprodány i pár minut po otevření. I v tom vidí přednost otevření eshopu Vít Pravda, jednatel Lidlu: Odstraní to čtvrteční fronty a případný nedostatek některých výrobků na prodejnách.
A to sice proto, že akční zboží bude dostupné na internetu o týden dříve a v nabídce zůstane i po skončení daných akcí.
20. září spustil Lidl e-shop naostro. Ovšem ani posílení provozních serverů nezabránilo důsledkům nárazového přílivu návštěvnosti, a tak e-shop několikrát spadl. Aktuálně Lidl-shop.cz nabízí pouze spotřební zboží, nikoliv potraviny (a jejich nabídku ani neplánuje). Doručuje prostřednictvím PPL z logistického centra v Plzni. Nepoužité zboží je možno vrátit až 90 dnů od nákupu.
Česká varianta je čtvrtým eshopem Lidlu, prvním ve střední a východní Evropě. Spoločnosť Lidl Slovenská republika momentálne nepripravuje spustenie online predaja,
upřesňuje vedoucí slovenské komunikace Lidlu Tomáš Bezák. A ani český Lidl nebude doručovat objednávky do zahraničí.
Posílí online prodeje virtuální kabinka Virtooal.sk?
Poslední ze spolumajitelů Virtooal.sk Vít Endler chce upgradovat fičuru virtuálního zrcadla společnosti na kompletní zkušební kabinku. Aktuální prezentace kosmetiky, brýlí a šperků by tak mohla pokrýt i obor módy a nabídnout zákazníkům virtuální vyzkoušení oděvů. Proces změny popisuje sám Endler:
Několik měsíců jsme pracovali na technickém vylepšení produktu a na strategii pro následující tři roky… Vytipovali jsme čtyři segmenty: e-shopy s brýlemi, šperky, kosmetikou a nyní připravujeme fashion.
Pro každý segment máme hotový produkt a v každém segmentu máme reálné platící zákazníky, a to z celého světa od USA po Vietnam… Aktuálně finišujeme instalaci pro jeden z největších multisegmentových e-shopů v ČR, který je i jeden z největších v Evropském měřítku.
Virtooal.sk má už nyní 50 zákazníků a plánuje příchod nového investora, který pomůže s růstem obchodních aktivit a vývojem virtuální kabinky právě pro módní segment. Funkcionalita by se díky tomu mohla stát běžnou součástí elektronických nástrojů e-shopů s odpovídajícím sortimentem.
Češi stále více nakupují online
Dlouhodobá studie APEK E-commerce Survey ukazuje, že preference online varianty nákupu v české populaci stále sílí. Nejenže si Češi na nakupování po internetu dávno zvykli, ale stalo se opravdu běžnou součástí jejich každodenního života,
uvádí Jan Vetyška, ředitel APEK.
50 % zákazníků si objedná zboží po síti alespoň desetkrát ročně, přitom ještě v roce 2014 to bylo jen 38 %. 26 % zákazníků dokonce za uplynulých dvanáct měsíců nakoupilo v e-shopech více než patnáctkrát.
A 21 % zákazníků nakupuje minimálně jednou za čtrnáct dní. Nejčastěji nakupují věkové kategorie 25 – 34 let a 35 – 44 let – 60 % a 56 % z nich nakoupilo za uplynulý rok alespoň desetkrát. Nejméně pak nakupuje kohorta 55 let a více.
Stále rostoucí důvěru v internetové obchody potvrzuje také to, že zákazníci vnímají daleko méně jako bariéru například riziko komplikací při reklamacích či odstoupení od smlouvy. Počet respondentů, pro které byly takové obavy jedním z důvodu, proč vůbec na internetu nenakupovali, klesl o polovinu oproti roku 2012,
vysvětluje Vetyška. I zásluhou stále rostoucí důvěry nakupujících by obrat české e-commerce měl letos přesáhnout 115 000 000 000 korun.
Sklady čeká prohlubování automatizace a růst do výšky
Ač je v České republice již 6,5 miliónu m² nájemních skladových prostor, hlad po nich neutuchá. Ten generují především logistické firmy (26 %), e-shopy (21 %) a retailové řetězce (20 %). Ve jménu lepšího využití nájemné plochy se mnoho provozovatelů skladových hal přidává k trendu jejich zvyšování.
Vyšší haly se stanou v příštích letech na trhu standardem,
potvrzuje vývoj Blake Horsley, šéf developmentu P3 Logistic Parks. Amazon nedávno zprovoznil třípatrový sklad v Polsku a zkušenosti ze západní Evropy ukazují, že sklady by standardně mohly dosahovat až 40 metrů.
Vysoké haly přitom vyhovují hlavně eshopům, které potřebují rychle naskladňovat a vyskladňovat zboží. Navíc mohou v takto orientovaných prostorách nasadit roboty, kteří pracují nonstop a na rozdíl od lidí nepotřebují světlo, teplo, přísun čerstvého vzduchu a méně chybují.
Implementace robotů ovšem může přinést personální těžkosti, na což upozorňuje i Vladimír Mařík, ředitel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT: Roboti sice zbaví lidi těžké práce, ale potřebují vzdělané odborníky, kteří by je obsluhovali. A těch je u nás nedostatek.
Svatý Václav, svátek eshopie české
Česká obchodní inspekce zkontrolovala na Svatého Václava 115 obchodů kvůli dodržování zákona č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě. Tři obchody ustanovení nedodržely. Jedno porušení zákazu prodeje eviduje ČOI v Plzni. Jde o internetového prodejce, který zároveň má i své kamenné provozovny s plochou větší než 200 m²,
oznamuje ČOI (DOC) a Aktuálně.cz naznačuje, že to mohla být Alza.
Alza se do konfliktu s daným zákonem dostala několikrát v minulosti a už dopředu avízovala, že otevře ty prodejny, které fungují i o víkendech. Mluvčí Alzy Patricie Šedivá tvrdí:
Podle vypracovaného odborného právního posudku otevřením provozoven neporušujeme platné předpisy. V případě neotevření provozoven by zákazníci nemohli vracet výrobky v zákonem stanovené 14denní lhůtě od převzetí zboží, reklamovat produkty, ani odevzdat na provozovnách Alza.cz vysloužilá elektrozařízení k recyklaci.
Jiný přístup zvolil např. Datart. Otevřel prodejny do 200 m² a jednu s výjimkou (situovanou v obchodním centru, jehož součástí je autobusové nádraží). Ale ani on se zákonem nesouhlasí:
Myslíme si, že o otevírací době by měli rozhodovat zákazníci. O svátku bude naše Datart doprava rozvážet spotřebiče, normálně bude fungovat i naše call centrum a e-shop. Každý zavřený den pro nás znamená ztrátu v řádu desítek milionů korun.
Z dosud uložených pokut nabylo právní moci osm pokut v úhrnné výši 95 tisíc korun, přičemž podle ČOI je za porušení zákazu možno uložit sankci až do výše jednoho miliónu korun. V případě opakovaného porušení až do výše pěti miliónů korun.
Košík.cz nahradí Koloniál.cz
Mall Group se po nákupu Košík.cz rozhodla utlumit značku Koloniál.cz a pokračovat pouze s nově akvírovaným brandem.
Z hlediska obratu, které oba eshopy realizovaly, jsme se rozhodli jít cestou Košíku,
komentuje rozhodnutí Petr Krayzel, FMCG group strategy leader Mall Group. Vést stejné dva eshopy, které doručí podobnou službu, nemá smysl.
Spojení obou firem a vedení jejich následovníka bylo svěřeno Janu Jírovci. Zákaznické účty již byly přemigrovány a zákazníci od 4. září nakoupí už jen na Košík.cz.