Dropshipping: jak jej využít při provozování e-shopu

eshopový košík

Mít e-shop se mnohým zdá být příliš náročné. I když mají nápad, bojí se ztráty peněz vázaných v neprodaném zboží. Mají strach z náročnosti provozu. Či prostě nemají prostory na sklad, rezervu k investování a pracovní kapacitu. V takových případech může pomoci dropshipping.

Načrtnutí modelu dropshippingu

Dropshipping je byznys model, ve kterém svůj eshop použijete coby maloobchodní platformu pro prodej zboží velkoobchodního partnera:

  1. zákazník na Vašem e-shopu objedná zboží;
  2. to se automaticky objedná Vašim jménem u dodavatele:
    • zaplatíte za něj velkoobchodní cenu a poplatky,
    • dodavatel zboží odešle zákazníkovi s Vašimi kontaktními údaji;
  3. zákazník platí přímo Vám.

Z pohledu zákazníka je objednávka vyřízena přímo Vámi, pokud ho neinformujete jinak. Vaším hrubým ziskem je marže, tedy rozdíl mezi velkoobchodní a maloobchodní cenou. Podnikatelské riziko plyne hlavně z vratek a řešení reklamací.

ikonické ztvárnění cyklu dropshippingu

Výhody dropshippingu pro eshoppera

Nízké zřizovací náklady

  • potřebujete pouze dobře postavený e-shop a navázanou spolupráci s velkoobchodním partnerem;
  • nenakupujete zboží a nenesete náklady logistiky.

Nízká organizační náročnost

  • pouze zprostředkováváte prodej;
  • nestaráte se o zásobování, skladování, odbavování objednávek a řešení reklamací;
  • většinu operací zvládne eshopper sám či s pomocí minimálního počtu zaměstnanců.

Nízká rizika provozu

  • vysoká likvidita prostředků – peníze nejsou vázány v zásobách;
  • vysoká odolnost vůči rychle se měnícím cenám zboží;
  • absence skladu.

Dropshipping se tedy celkově jeví jako efektivní outsourcing logistiky prodeje. Zcela eliminuje proces odbytu a za zboží platíte až v momentě zákazníkovy objednávky. Vy se pouze musíte postarat o platformu prodeje – ideálně e-shop.

E-shopová řešení dropshippingu mají výhodu dalšího zjednodušení celého předávání objednávek, údajů a plateb. Po navázání spolupráce dodavatel poskytuje prodejci seznam nabízeného zboží (typicky XML feedem). Prodejcův e-shop XML feed přímo promítá do prezentace nabízeného zboží. A v momentě prodeje jsou zákazníkovy údaje a odbavení objednávky předány dodavateli a automaticky je uskutečněna platba, či je započtena k měsíčnímu/čtvrtletnímu zúčtování. Při volbě e-shopové platformy je vhodné zvolit takovou, v níž je daný proces plně zautomatizován do podoby včleněné funkcionality. Pak stačí jen napojit datový tok na dodavatele, eshop spustit a věnovat se jeho marketingu.

Nástrahy dropshippingu

Někteří prodejci – zlákáni celkovou nenáročností dropshippingové realizace e-shopu – zcela rezignovali na originální řešení e-shopu a jeho obsahu. Prostě jen převzali strukturu webu svých dodavatelů, používali tytéž vizuální materiály a zkopírovali texty. Google a ostatní vyhledávače takový „obsah“ vyhodnocují coby duplicitní a nerelevantní, tudíž jej pohřbívají mezi HTML odpad nejnižších příček výsledků hledání. Proto také tyto e-shopy v naprosté většině skončily bez návštěvníků a zkrachovaly.

Je proto vhodné outsourcovanou logistikou uvolněné kapacity využít k maximálnímu posílení marketingových kanálů dropshippingového e-shopu:

  • pečlivě spravovat web e-shopu;
  • zajistit unikátní obsah a
  • maximalizovat cesty přivádění návštěvnosti.

Dropshipping vs. přeposílání objednávek

Dropshipping bývá často zaměňován za přeposílání objednávek. Tyto dva modely se v některých bode liší:

Srovnání dropshippingu s modelem přeposílání objednávek
DropshippingPřeposílání objednávek
zisk plynoucí z marže
(ceny si určujete sami)
zisk plynoucí z provize
(ceny určuje dodavatel)
řešíte reklamace, nesete náklady vratekneřešíte ani reklamace, ani vratky
posilujete vlastní značku
(objednávky nesou vaše údaje a propagační materiály)
posilujete značku dodavatele
(objednávky jsou zbaveny údajů, či nesou údaje dodavatele)

V praxi se dropshipping a přeposílání objednávek často různě překrývají: i dropshipping může být řešen provizně, ale také může mít outsourcované vyřizování reklamací. Vždy záleží na podmínkách konkrétního obchodního vztahu a zvážení jeho výhodnosti.

A jestli máte chvilku na čtení v ENG, koukněte třeba na The Ultimate Guide to Dropshipping od Andrewa Youderiana a Marka Hayese.