Mít e-shop se mnohým zdá být příliš náročné. I když mají nápad, bojí se ztráty peněz vázaných v neprodaném zboží. Mají strach z náročnosti provozu. Či prostě nemají prostory na sklad, rezervu k investování a pracovní kapacitu. V takových případech může pomoci dropshipping.
Načrtnutí modelu dropshippingu
Dropshipping je byznys model, ve kterém svůj eshop použijete coby maloobchodní platformu pro prodej zboží velkoobchodního partnera:
- zákazník na Vašem e-shopu objedná zboží;
- to se automaticky objedná Vašim jménem u dodavatele:
- zaplatíte za něj velkoobchodní cenu a poplatky,
- dodavatel zboží odešle zákazníkovi s Vašimi kontaktními údaji;
- zákazník platí přímo Vám.
Z pohledu zákazníka je objednávka vyřízena přímo Vámi, pokud ho neinformujete jinak. Vaším hrubým ziskem je marže, tedy rozdíl mezi velkoobchodní a maloobchodní cenou. Podnikatelské riziko plyne hlavně z vratek a řešení reklamací.
Výhody dropshippingu pro eshoppera
Nízké zřizovací náklady
- potřebujete pouze dobře postavený e-shop a navázanou spolupráci s velkoobchodním partnerem;
- nenakupujete zboží a nenesete náklady logistiky.
Nízká organizační náročnost
- pouze zprostředkováváte prodej;
- nestaráte se o zásobování, skladování, odbavování objednávek a řešení reklamací;
- většinu operací zvládne eshopper sám či s pomocí minimálního počtu zaměstnanců.
Nízká rizika provozu
- vysoká likvidita prostředků – peníze nejsou vázány v zásobách;
- vysoká odolnost vůči rychle se měnícím cenám zboží;
- absence skladu.
Dropshipping se tedy celkově jeví jako efektivní outsourcing logistiky prodeje. Zcela eliminuje proces odbytu a za zboží platíte až v momentě zákazníkovy objednávky. Vy se pouze musíte postarat o platformu prodeje – ideálně e-shop.
E-shopová řešení dropshippingu mají výhodu dalšího zjednodušení celého předávání objednávek, údajů a plateb. Po navázání spolupráce dodavatel poskytuje prodejci seznam nabízeného zboží (typicky XML feedem). Prodejcův e-shop XML feed přímo promítá do prezentace nabízeného zboží. A v momentě prodeje jsou zákazníkovy údaje a odbavení objednávky předány dodavateli a automaticky je uskutečněna platba, či je započtena k měsíčnímu/čtvrtletnímu zúčtování. Při volbě e-shopové platformy je vhodné zvolit takovou, v níž je daný proces plně zautomatizován do podoby včleněné funkcionality. Pak stačí jen napojit datový tok na dodavatele, eshop spustit a věnovat se jeho marketingu.
Nástrahy dropshippingu
Někteří prodejci – zlákáni celkovou nenáročností dropshippingové realizace e-shopu – zcela rezignovali na originální řešení e-shopu a jeho obsahu. Prostě jen převzali strukturu webu svých dodavatelů, používali tytéž vizuální materiály a zkopírovali texty. Google a ostatní vyhledávače takový „obsah“ vyhodnocují coby duplicitní a nerelevantní, tudíž jej pohřbívají mezi HTML odpad nejnižších příček výsledků hledání. Proto také tyto e-shopy v naprosté většině skončily bez návštěvníků a zkrachovaly.
Je proto vhodné outsourcovanou logistikou uvolněné kapacity využít k maximálnímu posílení marketingových kanálů dropshippingového e-shopu:
- pečlivě spravovat web e-shopu;
- zajistit unikátní obsah a
- maximalizovat cesty přivádění návštěvnosti.
Dropshipping vs. přeposílání objednávek
Dropshipping bývá často zaměňován za přeposílání objednávek. Tyto dva modely se v některých bode liší:
Dropshipping | Přeposílání objednávek |
---|---|
zisk plynoucí z marže (ceny si určujete sami) | zisk plynoucí z provize (ceny určuje dodavatel) |
řešíte reklamace, nesete náklady vratek | neřešíte ani reklamace, ani vratky |
posilujete vlastní značku (objednávky nesou vaše údaje a propagační materiály) | posilujete značku dodavatele (objednávky jsou zbaveny údajů, či nesou údaje dodavatele) |
V praxi se dropshipping a přeposílání objednávek často různě překrývají: i dropshipping může být řešen provizně, ale také může mít outsourcované vyřizování reklamací. Vždy záleží na podmínkách konkrétního obchodního vztahu a zvážení jeho výhodnosti.
A jestli máte chvilku na čtení v ENG, koukněte třeba na The Ultimate Guide to Dropshipping od Andrewa Youderiana a Marka Hayese.