Novinky e-commerce 09/2015

Září opět prozářilo chmury okurkové sezóny. Eshopy se už intenzivně připravují na vánoční sezónu, která by letos mohla být i o čtvrtinu veselejší. Útratám nejspíše pomohou i uživatelé, kteří nejraději nakupují v pracovní době. Ostatně nyní je lze oslovit pomocí reklam Facebooku zacílených dle surfovacích návyků oslovovaných. Pokud Facebook vypadne, dá se z toho nemálo marketingově vymáčknout, jak ukazuje rumunské KFC. Jak se eshop naopak dělat nemá, koukla Lupa. Zive.sk se pustilo do neveselé analýzy toho, že špatně uváděné ceny mohou skončit u soudu bez výhledu na šťastný konec. A Český košík roku zjišťoval, které vlastnosti eshopů odrazují zákazníky.

novinky e-commerce

Letem online světem

Vánoce o čtvrtinu bohatší

Dle analýzy společnosti Acomware vzrostou vánoční tržby eshopů o 20 – 25 %. Nejsilnějším týdnem bude nejspíše 7. – 13. prosince s vrcholem v pondělí 14. Velká porce objednávek patrně připadne i na Den dopravy zdarma, který se má letos podle Heureky odehrát v druhé polovině listopadu.

Markantnější se stává připravenost e-shopů na mobilní zařízení, neboť návštěvy z nich stále rostou. I když z nich zákazníci rovnou neobjednávají, stávají se často vstupní branou celého nákupního procesu. Z hlediska zákazníka je posledním dnem nákupu s jistým doručením 18. prosinec, mnozí prodejci ovšem dokáží využít i různé možnosti dodání na poslední chvíli.

Český košík roku 2015: většina eshopů nezabezpečená

Studie Mitonu a Twista, která zkoumá kvalitu nákupního procesu v českých e-shopech, zjistila, že ze 120 největších eshopů:

  • 71 % není zabezpečeno pomocí protokolu HTTPS;
  • 75 % anoncuje pouze zboží skladem, ale nezobrazuje termín doručení;
  • 57 % nemá mobilní verzi;
  • 43 % automaticky vnucuje newsletter;
  • 37 % nutí zákazníky vyplnit osobní údaje před nabídkou možností platby a doručení;
  • 12 % nutí k výběru ze seznamu, na kterém je stejně jen jedna možnost.

Facebook zpřesňuje cílení reklam dle brouzdání uživatelů

Facebook zpeněží léta sbírání dat o pohybu uživatelů po celosvětovém internetu. Tato data sbíral a sbírá všude tam, kde se nacházejí jeho tlačítka To se mi líbí a Sdílet, a to i bez jakékoliv sociální interakce uživatele s webem třetí strany.

Sama společnost toto cílení označuje coby cílení na základě zájmu – ostatně, jak vidí Facebook právě Vás, můžete shlédnout na podstránce Vaše předvolby pro reklamy. Z hlediska inzerenta pak budete moci zákazníky cílit nejen na Facebooku samotném, ale i webech třetích stran a v aplikacích, které spadají do mobilní reklamní sítě Facebook Audience Network.

V eshopech se nakupuje nejvíc… v pracovní době

Online nákupní zvyklosti lidu českého se jali zkoumat developeři eshopů Shoptet. Polovinu objednávek lidé uskuteční mezi 9 a 15 hodinou. Pro lidi zaměstnané v kanceláři s přístupem k internetu, je to ideální doba pro vyhledání, porovnání a nákup požadovaného zboží. Pokud si vyčlení čas, tak mají klid, a nejsou rušeni dětmi nebo partnery, říká Miroslav Uďan, CEO Shoptet.

Zcela nejvíce pak objednávají před obědem (10 – 12 h), kdy je na pracovištích evidentně největší klid. Odpoledne přichází pokles, který střídá další vlna nákupů kolem 21 hodiny. Roste význam mobilních přístupů, objednávky jsou ovšem dokončeny až z počítačů (což potvrzuje i studie zmíněná výše). Poměr mužů a žen mezi nakupujícími se vyrovnal, muži ovšem utrácí více. Ženy objednávají hlavně drobné věci do domácnosti a oblečení, muži kupují elektroniku.

Nejede Vám Facebook? Co takhle kuřátko zdarma?

Rumunské KFC zužitkovává brilantní nápad na přilákání zákazníků. Využívá touhy po získání něčeho zdarma a spojuje ji s online neurózou neustále připojených uživatelů sociálních sítí. Proto Rozhraní pro cílené publikum dostalo podobu microsite NuEPanicaMan.ro (NepanikařČlověče) a kdykoliv, když vypadne některá z masivně rozšířených služeb (Facebook, Twitter, Instagram, Gmail, Tinder, Snapchat, Yahoo!), nabízí kupón na jídlo zdarma, který platí do té doby, než je daná služba opět online.

Kampaň:

  • apeluje zákazníky častým spouštěčem (výpadek některé ze stránek);
  • vybízí je k návštěvě reálných prodejen;
  • KFC jim mnohdy nemusí ani nic vydat (protože výpadek skončí dřív, než zákazníci dorazí);
  • a využívá v populaci rozšířených vzorců tlumení nervozity pomocí jídla a odměny vynaložené snahy (když už jsem se někam štrachal, tak už si to jídlo dám).

Úsměvné, ale účinné.

Špatné uvádění cen může skončit u soudu

Alza.sk začátkem září 2015 znovu špatně uváděla ceny. Při rušení objednávek se hájila stejně jako její česká sestra – ústy mluvčí Denisy Dlabové: K oceneniu niektorých ponúkaných produktov za nereálne nízku kúpnu cenu došlo chybou v našom internom informačnom systéme. S tímto kritické objednávky zrušila. Ovšem právě příklad Alzy poukazuje na okolnosti, které by před soudem pravděpodobně neobstály:

  • jednak už byly fakticky uzavřeny kupní smlouvy v okamžiku, kdy Alza potvrdila přijetí objednávek;
  • jednak podmínkou pro odstoupení od smlouvy ze strany prodávajícího, který může objednávku dodatečně odmítnout pouze při zjištění závažného porušení smluvních podmínek ze strany kupujícího.

Alza se sice brání klauzulí v obchodních podmínkách odvolávající se na „tovar za cenu zverejnenú omylom“, ta by však v případě soudního jednání neobstála. Navíc, ani kdyby se obchodník odvolával na situaci nereálně nízkých cen, kterou kupující vědomě zneužívá, patrně by neuspěl. Na to marketing Alzy až příliš často slibuje Masakr cen a enormní slevy ve výši 70 či 87 %.

Colours of Ostrava: dobrý špatný příklad e-shopu

Server Lupa lehce zkoukl, jak prodávají lístky Colours. A dospěl k poučnému seznamu bodů, jak eshop rozhodně nedělat. Při vylepšování vlastního obchodu si z nich můžete rovnou udělat checklist, čemu se vyhnout:

  1. složitý objednací formulář, zbytečné položky, námitky na chyby údajů, které nejsou avizovány;
  2. nezabezpečená databáze;
  3. špatně zadaný ověřovací kód smaže všechny položky formuláře;
  4. neošetřená XSS zranitelnost vyhledávacího pole;
  5. zaslání hesla v potvrzovacím emailu v čitelné podobě;
  6. vyskakující okna – opakovaně, zbytečně a vůbec;
  7. nemožnost nechat si vygenerovat nové heslo;
  8. nemožnost sám si nové heslo vytvořit i přes přihlášení do účtu;
  9. položky e-shopu směřující na neexistující stránky;
  10. žádné ověření registrace, nemožnost registraci zrušit, nemožnost změnit údaje a heslo => zranitelnost ze strany internetových trollů;
  11. zpackané obchodní podmínky neodpovídající ani produktu, ani občanskému zákoníku.

Dash Buttons: Amazon cítí příležitost a tlačí na jejich prosazení

Dash Button je tlačítko na okamžité objednání. Nalepíte ho, spárujete s Wi-Fi, účtem na Amazonu, určíte, který produkt reprezentuje – a každým zmáčknutím online objednáte jedno balení. A pointa takovéhoto objednání? Je to prostě až příliš snadné, říká recenzentka Dash Button Sarah Perez z TechCrunch. Od té doby, co jsem si jich pár nainstalovala po domu, nevím, jestli chci Dash Buttons úplně na všechno, nebo je to ta nejhorší věc, co mě potkala.

Obchodník Amazon si takovou příležitost samozřejmě nechce nechat ujít. Proto nyní vrací pořizovací cenu každého Dash Buttonu při první objednávce a rozšiřuje množství objednatelných položek. Ty nyní tvoří přes 500 produktů od 29 značek. Jediným obchodním omezením je cílová skupina zákazníků. Pohodlí je totiž drahé a takto pořizované zboží spadá spíše do horní části cenové hladiny daného sortimentu.