Novinky e-commerce 05/2014

Zboží rovnou twítnete do košíku Amazonu. Heuréka zdražuje. Pošta kopíruje balíkomaty. Google poškozuje české firmy. Online prodeje rostou a Češi krom domova nejvíc utrácejí v UK. Bonami expanduje a FoodPanda se stahuje.

novinky e-commerce

Letem online světem

Tweetnout rovnou do košíku!

Zákazníkovi, který spatří jakýkoliv produkt prodávaný přes Amazon, stačí v USA odpovědět na tweet hashtagem #amazoncart a daný produkt se přidá do košíku na Amazonu.

Zaplatit sice musí na stránkách obchodu, avšak realizátoři projektu spoléhají na zvýšení prodejů pomocí:

  • síly doporučení zprostředkovaného sociální sítí,
  • usnadněním nákupu a
  • vyloučením času na pochyby.

Nový ceník na Heuréce

Největší vyhledávač českého zboží Heuréka v polovině května změnil ceny služeb. Razantně redukoval počet kategorií z 2065 na 18, upravil minimální ceny prokliku vzhledem k cenám produktů.

Obecně došlo spíše ke zdražení prokliku. Zlevnění se dotklo jen několika málo položek.

Pošta rozjíždí vlastní balíkomaty

Česká pošta zavádí vlastní balíkomaty – tedy samoobslužná odběrná místa na zásilky České pošty. Následuje tak poštomaty firmy InPost. Do pilotního provozu bude nasazeno 10 automatů v Praze, Českých Budějovicích, Prostějově a Strakonicích. Postupně přibude 70 – 100 dalších.

Úložní doba bude tři dny v balíkomatu, další čtyři dny na pobočce. Platit půjde pouze hotovostí, podpora platebních karet se plánuje. A každý balíkomat bude mít vlastní PSČ.

SPIR: Google poškozuje české firmy

Dle Sdružení pro internetový rozvoj (DOCX) Google škodí českým firmám:

  1. manipuluje s výsledky hledání ve prospěch vlastních služeb typu Google Shopping,
  2. zpřístupňuje cizí výtvory prostřednictvím Google Images a
  3. nedostatečně rozlišuje mezi reklamou a přirozenými výsledky vyhledávání.

SPIR se proto zúčastní antimonopolního řízení proti Google vedeného Evropskou komisí. Dále chystá spustit informační kampaň a také lobbovat za zájmy českých firem u vlády ČR.

Online prodej roste: nejžádanější je osobní odběr a platby v hotovosti

V České republice je online 2,9 miliónu domácností. Tři čtvrtiny internetové populace nakoupilo minimálně jednou v posledním čtvrtletí a pouze 3 % prý na internetu nekoupila nikdy nic. Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují, je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů, komentuje trend Jan Vetyška z APEK.

Jen za rok 2013 Češi utratili na eshopech přes 58 000 000 000 CZK. Sortimentově se nejvíc dařilo:

  • smartphonům,
  • osobní elektronice a
  • domácím spotřebičům.

Nejoblíbenějším způsobem dodání je stále osobní odběr a platba v hotovosti, ale i počet dobírek dlouhodobě klesá ve prospěch plateb předem.

Ze zahraničních e-shopů nejvíc bodují britské

Ze 16 000 000 000 loni utracených prostřednictvím karet Visa jich kolem 30 % odteklo do Spojeného království. Regionální manažer Visy Marcel Gajdoš shledává důvody oblíbenosti britských e-shopů v jednoduchosti a pohodlnosti nákupu. Rychleji roste počet plateb kartou než částka kartou hrazená:

Namísto elektroniky se přechází k levnějšímu zboží. Velký boom rovněž zažívá nákup digitálního obsahu, jako jsou mobilní aplikace nebo hudba. Výraznou roli sehrává široká nabídka slevových portálů.

Preferenci britských a irských eshopů ovlivňuje nabídka prémiového zboží ze velmi ceny, které jsou oproti českým velmi výhodné.

Designové Bonami expanduje do Polska

Bonami, e-shop soustředící se na bytové doplňky, se rok a půl po startu na českém trhu chystá do Polska. Čeká ho tam na 25 tisíc předregistrovaných zákazníků, přičemž do konce roku jich chce akvírovat 300 tisíc.

Bonami svůj byznys model zakládá na tzv. emotional shopping – nákup očima, při němž je maximální péče věnována emocionálnímu uchvácení zákazníka designovým provedením výrobků. Když znáte zákonitosti nákupů očima, můžete úspěšné nabízet krásné věci. Klasické eshopy totiž design prodávat neumí, vysvětluje Václav Štrupl, zakladatel Bonami.

Kromě emotional shopping Bonami využívá:

  • napojení na sociální sítě,
  • prozákaznickou orientaci a
  • implementaci novinek eshoppingu – např. služeb odložené platby.

Foodpanda vzdává boj o český a slovenský trh

Německá rozvážková služba Foodpanda patrně odchází z českého a slovenského trhu. Ač chtěla obsadit první příčky svého oboru, vydržela jen 9 měsíců v ČR a 6 na Slovensku.

Mluvčí Foodpandy Vera Futorjanski vysvětluje: Nebudeme již expandovat do co nejvíce zemí, ale raději se soustředíme na ty země, kde jsme se již stali lídry trhu. Později Futoranskij dodala, že Foodpanda neodchází, že jen nyní pozastavuje své aktivity.