Novinky e-commerce 07/2014

Twisto a Miton uvádějí soutěž Český košík roku. Evropské odbory chystají kampaň proti Amazonu – na ten se chystá i Google coby konkurent v oblasti logistické obsluhy. Vyhledávač Googlu přivedl na firemní weby víc zákazníků než Seznam. Seznam své akvizici Kupi vtiskl mobilní podobu. Česká pošta chce prodávat léky. Ikea masivně rozšíří osobní odběry. Damejidlo také zavádí expresní dodávky jídla. A mobilní platby jsou prý na úrovni doby kamenné.

novinky e-commerce

Letem online světem

Český košík roku

Investiční skupina Miton a firma Twisto chtějí otestovat a vyhodnotit nejlepší Český košík roku. První ročník soutěže zároveň bude hledat metriky, kterými vůbec posuzovat kvality elektronických nákupních košíků, které jsou v 70 % případů sice naplněny, ale opuštěny bez nákupu. Sto testovaných e-shopů bude ohodnoceno v pěti kategoriích. Odborný fokus se zaměří na:

  1. rychlost, jednoduchost a přehlednost košíku; 
  2. mobilní nákupy a 
  3. logistické, platební a servisní podmínky.

O cenách rozhodnou zástupci největších firem českého online marketingu a elektronického obchodu. Anonymní testování započalo 31. července. Jeho výsledky dostanou experti k posouzení 25. srpna. Výsledky se pak dozvíme 9. 9. 2014.

Evropské odbory jednotně proti Amazonu

Evropské odborové organizace připravují jednotný postup vůči americké firmě Amazon. Tomu už předcházely mnohé stávky v jednotlivých zemích.

Nyní chtějí největší odborové svazy Německa, Francie a Velké Británie upozornit nejen na pracovně-právní problematiku Amazonu, ale rovnou ji spojit i s kampaní informující o státních pobídkách hostitelských zemí a nicotném daňovém přínosu firmy  pro tyto země. Amazon je pověstný:

  • nepřiměřenými pracovními nároky,
  • mizerným ohodnocením zaměstnanců a
  • likvidací odborů v amerických pobočkách.

Ikea hledá výdejní místa pro svůj eshop

Ikea se přizpůsobuje českému internetovému zákazníkovi a chce mu poskytnout možnost osobního odběru v dojezdu bydliště. Firma už tak nadále nebude spoléhat pouze na čtyři prodejny v největších městech, ale doplní je mnoha menšími pobočkami pro výdej zboží.

Větší výdejní místa by mohla vyrůst v krajských městech a budou ‚drive-in‘, říká český generální ředitel Marek Feltl. Ikea krom toho už schválila stavbu výdejního skladu v Ostravě a ve hře je ještě stavba obrovského logistického skladu. Ten postaví buď na jihu Polska, nebo severu Česka.

Česká pošta se chystá konkurovat internetovým lékárnám

Česká pošta chce sanovat ekonomičnost svého provozu distribucí a prodejem léků. Dohodla se na tom s holdingem Euroclinicum, s nímž uzavřela sdružení. Pošta se bude jednak podílet na zisku z prodeje, jednak bude profitovat z distribuce.

Sortiment se zaměří za cca 200 volně prodejných léků a doplňků stravy. Cílem této aktivity mají být hlavně české vesnice bez fungující lékárny.

Damejidlo reaguje na Ordr.cz

Lídr rozvážky jídla okamžitě reagoval na startup Ordr nabízející expresní rozvoz jídla po Praze 1. Od 14. července testuje vlastní rychlé kurýry.

Lokálně pokrývá pouze konkurenta – tedy Prahu 1 a slibuje dovážku hotovek z restaurací Švejk a Baterka do dvaceti minut za 29 korun. Pro ostrý provoz pak chystá zavedení garance vrácení peněz při překročení časového limitu.

Zda se expresní rozvoz rozšíří, nebo se Damejidlo spokojí s udoláním konkurenta, uvidíme v následujících měsících.

Kupi pod Seznamem mobilně

Nedávná akvizice Seznamu Kupi.cz dostala podobu mobilní aplikace. Ta uživateli umožňuje naskenovat čárový kód výrobku, zjistit jeho běžnou cenu, vypsat obchody s akcí na daný produkt a akční cenu. Integruje také geolokaci – vidíme tedy i vzdálenost prodejen s akčním zbožím.

Krom toho nabízí možnost procházet akční nabídky všech vybraných prodejců, vytvářet hlídáčky zboží a nákupní seznamy. Aplikace je zatím dostupná pouze pro Android, verze pro iOS bude do konce roku.

Firemní weby těží více z Googlu, význam vyhledávačů se ovšem snižuje

Google loni přivedl 18 % návštěvníků firemních webů. Následován je Seznamem s 12 % a 2,8 % připadá na ostatní vyhledávače. I z uvedených čísel vyplývá, že celkový přínos vyhledávačů pro návštěvnost je nízký – a meziročně se snižuje.

Naopak posilujícím faktorem byly přímé návštěvy (40 %). Odkazující stránky dovedly 15 % uživatelů a pouze 11 % různé formáty reklamních kampaní.

Alza expanduje prostřednictvím Alzashop.com

Alza chce prodávat zboží celé Evropě. Spustila klon svého e-shopu na doméně www.alzashop.com. Objednávky bude dodávat do 25 zemí ve lhůtách do 5 pracovních dnů.

Krom platebních karet akceptuje i platby PayPalem. Český návštěvník alzashop.com je přesměrováván na alza.cz.

Google se chce utkat s Amazonem pomocí Shopping Express

Google hledá cesty, jak zprostředkovávat nákupy u lokálních prodejců, a snaží se prorazit se svou službou Google Shopping Express. Pilotně ji vyzkoušel před rokem v San Francisku a postupně ji šíří do dalších lokalit USA.

Shopping Express je kurýrní službou, která má primárně sloužit podnikům k logistické obsluze zákazníků. Aby mohl úspěšně konkurovat obdobným firmám v čele s Amazonem, chystá se Google do masivního rozšíření Shopping Express investovat kolem 500 miliónů dolarů.

Mobilní nákupy jsou v době kamenné

Kdyby se placení v reálném světě podobalo tomu digitálnímu – třeba nutností podstoupit X kroků než člověk nakoupí – bylo by světové HDP ještě na úrovni středověku,

zhodnotil složitost elektronických plateb Sebastian Siemiatkowski CEO firmy Klarna.

Pouze 30 % návštěvníků z počítačových zařízení dokončuje objednávku a zbytek opouští košík. Konverze mobilních uživatelů je ještě horší – kolem 16 % – a proto její monetizaci Siemiatkowski přirovnává době kamenné.

Náročnost platby by měla odpovídat rizikovým faktorům odvíjejících se od hodnoty objednávky. Většina nákupů by tedy měla být zbavena složitých formulářů a přihlašovacích procesů.