Novinky e-commerce 12/2015

Komu se nelení, tomu se zelení a Vánoce jsou schopny pokrýt až třetinu ročních tržeb. Proto se fenoménu Vánoc dostane i naší pozornosti. Sortimentovou inspiraci načerpáte ve vánoční statistice Zboží.cz, v souhrnu vánočních čísel českých e-shopů a v průzkumu mapujícím slovenské Vánoce. Jak si poradit s výměnou nechtěných dárků vám ukáže americký Zappos.com. Dozvíte se, jakou reakci vzbuzuje Elektronická evidence tržeb v očích bezpečnostního experta. Novou donáškovou službu DoDo představuje skupina KKCG. Odložit kontrolní hlášení DPH se nepodařilo, a proto nás čekají už od ledna.

novinky e-commerce

Letem online světem

Nejžádanější vánoční sortiment dle Zboží.cz

Zboží.cz zveřejnilo souhrnná data o míře prokliku uživatelů na jednotlivé eshopy s ohledem na sortiment od začátku října do 20. prosince 2015. Absolutní jedničkou zájmu jsou smartphony (nejčastěji z dílny Applu) následované v oboru elektroniky tablety, notebooky (nejoblíbenější byl ASUS X553MA-BING-SX537B bílý) a herními konzolemi. Krom mobilů se k obecně nejpopulárnějšímu zboží řadí:

  1. parfémy – 75 % dámských, 25 % pánských – jedničky Chloé Chloé a Hugo Boss No. 6;
  2. tzv. česká romantika – do níž Seznam řadí župany, pyžama, noční košile, deodoranty, antiperspiranty, šampony, pěny a balzámy po holení, pleťové krémy, prostředky na manikúru či pedikúru a masážní přípravky a
  3. měkké dárky („které zahřejí, ale nepotěší“): trička, košile, svetry i ony profláknuté ponožky.

Prodrat do popředí zájmu se podařilo jen několika novinkám na trhu, a to sice dronům, powerbankám (tj. přenosné napájecí akumulátory pro všechna připojitelná zařízení) a flash diskům ve tvaru šperků.

Eshopové Vánoce na Slovensku v číslech

Jen 3 % Slováků nakupují vánoční dárky pouze online, zjistil průzkum TNS Slovakia. Dalších 21 % nakupuje pouze v kamenných obchodech, 71 % oběma kanály a 5 % prý nekupuje vánoční dárky vůbec. Na jeden dárek pro jednu osobu Slovák v průměru utratí 52 eur, za všechny dárky pak 235 eur.

Vánoční zásobení se potravinami přijde na 186 eur. Na nealkoholické nápoje se průměrně vydá 30 eur, na nápoje alkoholické 26 eur. Slovenský zákazník by pod stromečkem nejraději našel knížku, oblečení a doplňky, kosmetiku či poukaz na dovolenou.

Souhrn eshopových Vánoc v Čechách

Vánoční tržby českých eshopů se přiblížily 25 000 000 000 korun – zaznamenaly cca 20% nárůst oproti loňsku. Nákupní špičkou většiny zboží bylo pondělí 14. prosince se 700 000 000 utracených korun.

Vouchery na zážitky a pobyty zažily vlastní vyvrcholení prodeje mezi 21. a 24. prosincem coby dárky, které je možné vybrat a koupit i na úplně poslední chvíli před štědrovečerní večeří.

Výměna nechtěných dárků jako způsob propagace

Americký eshop Zappos.com netradičně pojal vrácení nechtěných vánočních dárků. Bez ohledu na cenu a to, kde zákazníci tyto dárky koupili, jim nabídl poukázky na nákup ve výši 100 dolarů, pokud nechtěné předměty zaslali na charitu. Nabídka byla v rámci finanční hospodárnosti omezená na prvních 500 volajících, kteří na podmínky Zapposu přistoupí.

Akce Happy Returns je navázána na širší marketingovou kampaň zdůrazňující kvalitní zákaznický servis – slovy markeťačky obchodu Kristin Richmer: Spíš než jen za pouhého online prodejce se v Zapposu považujeme za společnost silně prozákaznicky orientovanou. Proto neustále hledáme nové a originální způsoby, jak vstoupit do interakce se zákazníky a dát jim vždy i něco zpět ve snaze posilovat smysluplné vztahy.

Specifikace Elektronické evidence tržeb očima bezpečnostního experta

Michal Špaček, odborník na zabezpečení webových aplikací, se podíval na Specifikaci projektu Elektronická evidence tržeb vypracovanou firmou BDO. A zhrozil se:

  • komunikace mezi pokladnami a servery EET má probíhat přes zastaralý a nebezpečný protokol SSL 3 – což je ovšem o pár stran znejistěno patvarem TSSL/SSL, který při troše představivosti může odkazovat i k nejnovější TLS verzi 1.2.;
  • za vstupní branou EET budou data přenášena otevřeně a nezašifrovaně „z důvodu rychlosti zpracování“;
  • kódování Bezpečnostního kódu plátce účtenky do kratšího tvaru pomocí Base64 ho fakticky prodlužuje;
  • servery EET jsou dimenzovány na příjem 4000 účtenek za sekundu. Kdo kdy viděl předvánoční mumraj, jistě chápe, že nákupní špičky toto dimenzování překročí x-krát a systém se pak bude vzpamatovávat dalších několik dnů, než vstřebá všechny nezaevidované účtenky atd.

Daná specifikace vůbec nemusí vypovídat o finální podobě zabezpečení projektu EET. Obsahuje spoustu nezávazných doporučení, překlepů, gramatických chyb, chybných součtů tabulek a vzájemně si odporujících údajů. A daňové poplatníky stála 199 900 Kč.

Donášková služba DoDo

Investiční skupina KKCG spustila českou verzi americké služby Magic – donáškovou službu DoDo. Cílí na zákazníky, kteří rádi zaplatí úsporu vlastního času a sil – ať už vysoce zaneprázdněné, pohybově znevýhodněné nebo třeba maminky na mateřské dovolené. Kurýr má pro ně zařídit a přinést vše, co unese – v režimu 24/7 – zatím v Praze, potom v Brně, Ostravě a Plzni.

Marketingový ředitel Robert Krestyn službu popisuje:

DoDo funguje tak, že pošlete SMS za standardní tarif, jejímž prostřednictvím si můžete objednat prakticky cokoli, a kurýr to sežene a doveze tam, kam si přejete.

Na první SMS vám do tří minut přijde odpověď, jaká bude cena, maximálně ve třech SMS si celou zakázku odsouhlasíte a dispečer služby už najde kurýra, který je nejblíž a schopen zajistit doručení nejrychleji. Na telefon vám pak přijde link s elektronickou fakturou.

Leden přinese nové daňové přiznání – kontrolní hlášení DPH

ODS se nepodařilo odložit platnost zákona o povinném kontrolním hlášení DPH – ten tak začne platit od 1. 1. 2016. Každému plátci DPH tak přibude administrativní zátěž v podobě měsíčně/čtvrtletně podávaného hlášení – fakticky nového daňového přiznání – v němž budou údaje z daňových dokladů a dalších dokumentů o nakládání se zbožím nebo službami.

Plátci DPH navíc budou muset podávat dokumenty finanční správě v elektronické podobě, což bude razantní změnou pro cca 100 000 fyzických osob dosud podávajících papírově. Nejvíce radosti pak přinesou automatické pokuty bez možnosti odpuštění:

  1. 1 000 při dodatečném podání bez vyzvání finančním úřadem;
  2. 10 000 Kč po výzvě ;
  3. 30 000 Kč při nepodání následného kontrolního hlášení dle výzvy správce daně ke změně, doplnění či potvrzení údajů v podaném kontrolním hlášení a
  4. 50 000 Kč při nepodání hlášení ani v náhradní lhůtě.

Finanční správa navíc může subjektům, které závažně ztěžují nebo maří správu daní, udělit pokutu až do výše 500 000 Kč.