Produktové inzeráty Seznam.cz – co to je a jak na ně?

Seznam.cz testuje a v polovině října 2015 naostro spustí nový inzertní kanál pro eshopy – tzv. Produktové inzeráty. Ty integrují jednotlivé produkty eshopů s výsledky vyhledávání pomocí feedů Zboží.cz. Preferenci výsledků určí vzájemná aukce maximálních cen za proklik – stejně jako na Skliku. Jak se na nový kanál slibující zjednodušení inzerce, zkrácení nákupního procesu a zvýšení konverze připravit?

Zobrazení předchůdce Produktových inzerátů

Seznam na volání klíčového slova zobrazuje kromě přirozených výsledků také PPC Skliku a sekci Našli jsme [klíčová fráze] » Zboží.cz odkazující do Zboží.cz. Ta nově získá podobu Produktových inzerátů – tedy několikapoložkové sekce označené Našli jsme v obchodech (nikoliv nepodobné Výsledkům v Nákupech konkurenčního Googlu). Tu nově najdeme vpravo nahoře a zobrazí 3 – 6 nabídek produktů odpovídajících hledanému spojení. Konečný počet nabídek je zatím předmětem testování.

Místo, kde by měly být Produktové inzeráty na stránce Seznamu

Na rozdíl od reklam Skliku nejsou Produktové inzeráty cíleny na konkrétní zboží, ani podmíněny konkrétní klíčovou frází. Seznam je nabídne automaticky na základě porovnání dotazu fulltextového vyhledávání a popisu produktu v XML feedu (tj. parametrický výpis produktů eshopu automaticky generovaný pro zbožové vyhledávače). A po prokliknutí uživatele přesměruje na danou položku webu prodejce.

Jak se na Produktové inzeráty připravit?

Abyste Produktové inzeráty mohli využít, musíte propojit účty Zboží.cz a Skliku (v účtu Skliku navigujte Nástroje – Propojení se Zboží.cz). Po propojení vytvoříte Produktové skupiny, které jsou parametrickými filtry nad feedem Zboží.cz. Díky tomu specifikujete, které konkrétní položky se budou v Produktových inzerátech zobrazovat. Můžete je tak omezit na nejvýnosnější kategorii, akční zboží či pouze to, co je zrovna skladem.

Feed Zboží.cz

Feed Zboží.cz není třeba pro Produktové inzeráty měnit – za předpokladu, že ho máte dostatečně naplněn daty. Pro vytváření Produktových skupin využijete stávající atributy:

  • Výrobce <MANUFACTURER>
  • Kategorie <CATEGORYTEXT>
  • Brand <BRAND>
  • Dostupnost <DELIVERY_DATE>

a dva atributy nové:

  • Štítek 1 <CUSTOM_LABEL_0>
  • Štítek 2 <CUSTOM_LABEL_1>

Obsah nových atributů může být libovolný, díky čemuž snadno vytvoříte Produktovou skupinu i podle dalších, interních dat eshopu. Coby podmiňující parametr lze využít i atribut Cena <PRICE_VAT>.

Cena Produktových inzerátů Seznam

Cenu inzerátu stanoví vzájemné aukce jednotlivých nabídek, přičemž preferenci může ovlivnit i kvalita a maximální ceny ostatní inzerce daného účtu na Skliku. Můžete tedy konkurenci předběhnout i při stejné nabídce za Produktový inzerát jen díky tomu, že budete mít lépe naplněný feed daty, či budete více investovat v ostatních reklamních platformách Seznamu. Podobně jako v Skliku nastavíte denní rozpočet a maximální cenu za proklik. Reálná cena nikdy nepřekročí nastavenou cenu maximální.

Správa a administrativa

Účty Sklik a Zboží.cz nemusí být nastaveny na stejnou Seznam Peněženku (platební platforma obsluhující služby Seznamu). Zboží.cz z hlediska Produktových inzerátů slouží pouze coby zdroj dat, veškerá nastavení a fakturace probíhají přes Sklik.

Výhody Produktových inzerátů

  • zjednodušení a automatizace inzerce – na rozdíl od Skliku není třeba volit klíčová slova, nastavovat každou položku zvlášť – stačí si definovat kategorii výrobků, kterou chceme propagovat za konkrétní cenu a tuto definici promítnout do parametrického nastavení Produktové skupiny;
  • zkrácení nákupu a zvýšení konverze – hledající nemusí přecházet do zbožového vyhledávače, ale přímo v hledání vidí konkrétní produkt za určité ceny. Místo zdlouhavého rozhodování stojícího čas může rovnou nakoupit. Zvláště kupující s jasnou představou o výrobku a jeho cenové hladině bude mít tendenci k nákupu přímo skrz Produktové inzeráty;
  • rozšíření inzertních kanálů.

Zdroje