Novinky e-commerce 11/2014

Eshopperský listopad provázely svátky slev a přípravy na Vánoce. Koncoví zákazníci tak mohli využít Dne dopravy zdarma, amerického Black Friday či čínského Singles Day. Nový rok potěší snížením DPH alespoň na některý sortiment. Zásilkovna.cz rozšíří počet vlastních poboček a nabídne jejich prostor k pronájmu. Podíváme se také, jak si eshopy vedou v předvánočních nákupech posledních Vánoc bez přítomnosti Amazonu. Nabídneme inspiraci v podobě Pesklub.cz a zjistíme, které velké brandy se chystají na online prodej.

novinky e-commerce

Letem online světem

Zásilkovna.cz nabídne prostor kamenných prodejen

Zásilkovna.cz pokračuje v expanzi. Současná odběrná místa chce rozšířit další stovkou vlastních poboček. Navíc chce jejich prostor nabídnout k prezenci sortimentu až šesti eshopovým partnerům.

Naše první kamenná pobočka má kolem 150 metrů i se skladem, a tak se sem vejdou jen čtyři partneři,

přibližuje představu realizace spolumajitelka Simona Kijonková.

Zásilkovna provede výběr partnerů pro každou pobočku zvlášť. Nájem by měl začínat na 6 000 CZK měsíčně. Ve vyhrazeném prostoru budou moci mít firmy i hostesku a Zásilkovna obstará i logistiku ze skladu eshopu.

Zavedení snížené 10% DPH

Od 1. ledna 2015 se obchodníci s knihami, kojeneckou výživou, léky a veterinárními léčivy mohou těšit na výhody plynoucí z nižšího zdanění daní z přidané hodnoty. Ta pro tento sortiment klesá na 10 %. Klientům využívajícím postimplementační podpory provede ShopSys úpravu v administraci zdarma.

Černý pátek po česku

Black Friday – svátek nákupního šílenství jmenující se po chaosu pravidelně nastávajícím po Díkuvzdání v americké Filadelfii šedesátých let – nachází své uplatnění samozřejmě i České republice. Kamenné prodejny spíše míjí. Coby první ho adoptovaly velké eshopy.

Marketingově nejaktivnější Alza.cz protáhla Black Friday na celý týden. Se slevami se přidaly i Mall, Kasa, CZC a několik parciálních hráčů. České pojetí Black Friday vyvolává sporné reakce kvůli marketingové iluzi výhodných nákupů – přesto inspiruje k popohnání obrátky zboží. V USA v loni tento den činily tržby 57 miliard dolarů.

Den dopravy zdarma

Mezi 18. a 19. listopadem se již potřetí konala akce Den dopravy zdarma. Zúčastnilo se jí 1244 eshopů. Počet objednávek v nich stoupl čtyřnásobně, obrat vyšplhal na 208 miliónů korun a koncoví zákazníci ušetřili 12 miliónů. Sortimentově vedla klasická elektronika následovaná elektronikou bílou, dále dětským zbožím a potřebami pro dům a zahradu.

Průměrná objednávka zahrnovala dva produkty v celkové ceně 1 554 Kč. Někteří zúčastnění si ovšem nejsou zcela jisti, zda zisk pokryl náklady na dopravné. Při této akci totiž zákazníci objednávají zboží, na které se běžně doprava zdarma nevztahuje – tedy zboží levnější.

Poslední Vánoce bez Amazonu

Amazon otevírá nové sklady v České republice. Web v češtině a cílený na českého zákazníka dle svého mluvčího Karla Taschnera prý zatím nechystá. Aktuálně chce dobudovat evropskou část sítě logistických center. Ovšem, jak Taschner dodává, na trhy, kde má logistická centra, Amazon vstoupí dřív.

Klíčová bude cena produktů a dopravy, která spolehlivě oslovuje českého zákazníka. Odborníci se shodují, že konkurenci Amazonu pocítí spíše velké nákupní galerie a jejímu vlivu ušetřeny zůstanou specializované eshopy.

Eshopy začínají vést v předvánočních nákupech

Dlouhodobě vedoucí hypermarkety a nákupní centra budou letos překonána eshopy. To potvrdil průzkum GE Money Bank, dle kterého bude 64 % vánočních dárků nakoupeno právě v eshopech.

Orientace na cenu nutí českého zákazníka upřednostnit online prostředí a jeho platební a logistické podmínky před pohodlností nákupu na jednom místě a jejich snadnou realizací na poslední chvíli. Podle průzkumu Češi letos nejčastěji objednají kosmetiku, oblečení, elektroniku, knihy a hračky.

Pesklub.cz pokrývá pravidelné potřeby domácích mazlíčků

Služba Pesklubu se postavena na klasickém prodeji potřeb pro domácí mazlíčky. Rozšiřuje ji však o nabídku pravidelného přísunu opakovaně nakupovaného zboží typu krmiva, čímž svým zákazníkům nabízí v podstatě jednorázový výběr a úsporu času věnovaného nákupům. Aktuálně cílí majitele koček a psů a krom granulí prodává pamlsky, hračky a celou šíři doplňkového sortimentu.

Coca-Cola rozjíždí B2B eshop, Kofola ji chce následovat

Čeští odběratelé Coca-Coly budou moci krom zprostředkovatelů a telefonických objednávek využít také nově zřízený eshop cchbcshop.com. Manažer projektu Jan Ráž upozorňuje, že díky tomu získají různé výhody elektronické platformy:

Díky eshopu budou mít naši zákazníci lepší a především aktuální přehled o fakturách, objednávkách a akčních nabídkách.

Primárně cílí restauratéry a maloprodejce.

Kofola již obsluhuje své odběratele na Slovensku na doméně kofolaexpres.sk, v České republice bude tento projekt spuštěn počátkem příštího roku.

Singles Day: možná prodejní příležitost

Singles Day je svátkem nezadaných, pořádaným o datu čtyř jedniček – tedy 11. 11. Vznikl v Číně jako další příhodná záminka k mejdanu mladých. A rovněž v Číně ho od roku 2009 využívají internetoví prodejci k popohnání obratu slevami.

Rok od roku se projevuje silněji – letošní nákupy čínských spotřebitelů byly o 60 % vyšší než loňské a největší prodejce Alibaba.com letos utržil 9,3 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že Alibaba a další prodejci nabízejí slevy Singles Day celosvětově, lze předpokládat rozšíření svátku i za hranice čínské říše levného zboží.

H&M bude prodávat online

Oděvní řetězec Hennes & Mauritz, známější pod zkratkou H&M, chce pokrýt i elektronický prodej svých produktů. Online obchody spustí v České republice a na Slovensku, v Belgii, Bulharsku, Maďarsku, Polsku, Portugalsku a v Rumunsku. Prodeje zahájí v roce 2015.