Novinky e-commerce 06/2016

Červen rozkvetl teplotami stejně jako z nuly vybudovaný e-shop Kvety.sk. Horko naopak neprospělo ani marketingu KFC, ani reportování o kontrolách České obchodní inspekce. A nabídku služeb online trhu ozvláštňuje nejen Aukro, ale i DPD.

novinky e-commerce

Letem online světem

Zpráva ČOI o e-shopech za 1/2016

Česká obchodní inspekce uveřejnila zprávu o výsledku kontrol za 1. čtvrtletí roku 2016 s názvem E-shopy stále klamou spotřebitele. Při kontrole 308 eshopů (tj. vzorek o velikosti 0,83 % e-shopové populace), našla pochybení u 255 (82,8 %) z 308. Nejčastějšími nedostatky dle zprávy ČOI (DOC) byly:

  • neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících;
  • neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění.

ČOI tyto body blíže nerozvádí, což dovoluje se domnívat, že se jedná především o špatně uvedené obchodní podmínky a z nich údaje vyplývající. Patrně i závažná provinění (nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací) se objevila v pouze 33 případech (méně než 1 promile z 37 000). Média pak reportují, že 80 % kontrolovaných e-shopů nesplňuje podmínky. Bohužel se z mysli bezelstného diváka slovíčko „kontrolovaných“ stejně vypaří a zůstane dojem, že čtyři pětiny eshopperů jsou šmejdi. Většině problémů lze přitom předejít použitím Vzorových podmínek APEK (DOC) a vyvarováním se zavádějících údajů typu Skladem.

Kdo je a co dělá český eshopper?

Developer eshopů Shoptet zjistil, že Z e-shopů se stává práce na plný úvazek pro čím dál více lidí. Online platforma totiž už není hlavním příjmem jen pro třetinu svých provozovatelů, jak tomu bylo v roce 2013, ale pro 42 % z nich. Naprostá většina (76 %) má mezi 26 – 45 lety, hodně je i mladých do 25 let (12 %). 63 % je mužů, 37 % žen. Pro 63 % není současný e-shop první zkušeností s podnikáním: 35 % mělo už dříve jiný internetový obchod a 28 % podnikalo v jiném oboru, praví zmiňovaný průzkum.

Celá pětina e-shopů vznikla coby podpora kamenného prodeje. Sortimentově jsou nejsilněji zastoupené oblečení a móda (16 %), potřeby pro dům a zahradu (11 %), potraviny (6 %), elektro (6 %), sport a turistika (6 %) a auto-moto (6 %). 35 % eshopperů utratí za marketing do 5 000 korun měsíčně, 25 % dokonce jen 1 000 korun. Prostor pro prosazení zůstává tedy stále otevřený.

DPD nabídne Chytré předání

Doručení zboží by pro příště nemuselo být jednostrannou záležitostí, ale i příležitostí získat zpětnou vazbu, nabídnout další zboží či třeba multimediální obsah. Tímto směrem míří logistická služba Chytré předání dopravce DPD.

Její princip DPD vysvětluje: Kurýr při předání zásilky využije zařízení, na kterém se může zobrazit třeba text. Pomocí skeneru pak může například provést průzkum a zjistit, jak byl zákazník spokojen s nákupem. Další možností je prodej dodatečného zboží e-shopu na základě potřeb zákazníka zjištěných při doručení. Skener dále může zobrazit důležité informace a pokyny pro doručení a vyzvednutí zásilky nebo multimediální obsah, například logo firmy s poděkováním. Výsledky jsou následně e-shopu na pravidelné bázi reportovány.

DPD Chytré předání aktuálně testuje ve spolupráci s eshopem Euronics, který od ní očekává více informací o zkušenostech a preferencích svých zákazníků.

Jak se usmažit marketingem alá KFC

KFC už nějakou dobu rozváží kuřátka prostřednictvím třetích stran. Rozhodlo se spustit vlastní KFC rozvoz. A opravdu se mu povedlo – stát se terčem kritiky a posměchu:

  1. deklarovalo rozvoz zdarma;
  2. všechny produkty zdražilo o cca 30 % oproti provozovnám;
  3. na následnou kritiku reagovalo vymlouváním: „Do cen rozvážených produktů je promítnuta cena služby KFC rozvoz, kterou vnímáme jako komplex dílčích kroků…”

To samozřejmě vyvolalo hromadné tropení si šašků, vrcholícími objednávkami samotného komplexu dílčích kroků bez kuřat. Firma nezvládla marketingový apel, rozlišení svých služeb, ani okamžitou krizovou komunikaci. Důvěru zákazníků pak bylo třeba znovu získat odškodněním kupujících, úpravou nacenění rozvozu směrem k jejich očekávání a omluvou společnosti. Nijak tomu nepomohlo ani posvěcení „rozvozu zdarma“ ze strany ČOI, ani rádoby vysvětlení KFC. (Ekonomika.iDnes.cz I, II)

Kvety.sk: lilie vypěstovaná na skále

Jeden z největších slovenských e-shopů funguje z malé vesničky Kriváň u Zvolena. Miroslav Očenáš, majitel Kvety.sk, tu nejen vyrostl, ale i sbíral první zkušenosti v obchůdku své matky. Ač má tři akademické tituly, nikdy se nechtěl věnovat něčemu, v čem by neměl svobodu a možnost rozhodovat. A neubíral se nejsnazší cestou, právě naopak: Květiny mě zaujaly coby zboží mimo jiné i tím, že mají krátkou životnost a rychle uvadají. Je těžké je distribuovat, manipulovat s nimi a nabízet je. Byl to tedy obtížný byznys nejen pro mne, ale i pro konkurenci.

Z nuly vybudovaný obchod nyní nabízí květiny z Polska, Itálie, Kolumbie, Afriky. Do 24 hodin je schopen obsloužit zákazníky téměř celé EU pomocí letadel, kurýrních služeb i vlastními silami. Nespoléhá se ani tak na velké objemy prodeje, jako na věrnost: Máme zákazníky, kteří jsou s námi už od roku 2004, a jsme rádi, že je máme. Věrní zákazníci jsou takoví, kteří nás neopustí, ani když někde uvidí o euro levnější kytici. Zůstávají s námi, protože nás už znají a my jsme neustále pro ně, uzavírá Očenáš.

Aukrobot se činí

Aukro čelí poklesu zájmu uživatelů implementací nových služeb. Patří k nim zjednodušení mobilního vystavení prodávaných kousků v podobě appky StřelTo a právě Aukrobot. Aukrobot obstará veškeré starosti spojené s prodejem: přijede pro zabalené zboží, (otestuje jejich funkčnost), nafotí, popíše, vystaví a při prodeji připíše na účet uživateli cenu sníženou o marži.

Služba spuštěná na začátku roku nejdřív prodávala pár stovek produktů měsíčně, aktuálně dosahuje 3 000 prodaných položek za měsíc. Kupodivu vyšší rentabilitou se vyznačují dražby od koruny: Tyto aukce zákazníky dokáží více zaujmout, vysvětluje Lukáš Ratiborský, expert B2B podpory Aukrobotu. A to se odráží i na výsledné částce, za kterou se zboží prodá.