Novinky e-commerce 03/2017

Jaro zabušilo na dveře nejen v doprovodu EET, ale u Rohlíků provázeno také cizineckou policií. Jarní láska Google ČR, APEK a Acomware přivedla na svět e-shopovou akademii expanze. Zato slovenská Štátna veterinárna a potravinová správa se rozhodla zatočit s prodejci potravin, kteří si dělají, co chtějí. Naopak Heureka se jala e-shopy ocenit cenami soutěže Shop roku 2016. A Amazon uprostřed tohoto ráje otevře nové logistické centrum.

novinky e-commerce

Letem online světem

Rohlík.cz terčem kauzy nelegálního zaměstnávání

Cizinecká policie zadržela 9. března v pražském skladu potravinové rozvážky Rohlik.cz 85 cizinců. Sedmdesát šest z nich vyhostila, neboť – dle mínění cizinecké policie – neměli doklady, které by je opravňovaly k výkonu zaměstnání na území ČR. Rohlik.cz se ovšem domnívá, že postupoval v mezích zákona. Fakticky si Rohlik.cz najal ukrajinské pracovníky s polskými pracovními vízy od polské agentury, která za ně platí pojištění, a kteří tak za určitých podmínek nepotřebují v Česku povolení k práci. Podle Rohlíku je takovýto způsob zaměstnávání v ČR běžný.

Radovan Burkovič, šéf Asociace pracovních agentur, ovšem upozorňuje, že problém Rohlíku není ani tak předmětem zájmu cizinecké policie, jako spíš Státního úřadu inspekce práce. „Pan Čupr si najal na smlouvu o dílo firmu, která mu žádné dílo nedodávala. Státní úřad inspekce práce tomu říká zastřené agenturní zaměstnávání – když si vlastně vezmete pracovníky a nic dalšího kromě jejich práce nemáte. Nemají vlastní stroje, zařízení, nástroje, nepracují ve vlastních prostorách, nemají vlastně nic, co by po nich zůstalo.“ O tom, zda Rohlik.cz postupoval v mezích zákona, či mimo ně, rozhodne patrně až soud. (iDnes.cz, 168 hodin, Ekonomika.iDnes.cz, DVTV)

Google, APEK a Acomware chystají akademii expanze

Ač chce každý šestý český e-shop expandovat (dle výzkumu Acomware), nakonec se k tomu dostane sotva každý stý. Proto řečené společnosti přicházejí se sérií přednášek eCommerce akademie 2017, která by e-shopům s potenciálem k růstu měla s expanzí pomoci. Cílem je provést e-shopy s velkými růstovými ambicemi všemi oblastmi zahraniční expanze – od toho, jak si vybírat trhy, přes to, jak správně řídit obchod či jak dělat logistiku, až po právní úpravy a najímání lidí, vysvětluje Jan Vraný, obchodní ředitel Google ČR.

Na účastníky čeká 11 tématických bloků a 38 spíkrů z řad zástupců shopů, co už expandovaly, odborníků na marketing, affiliate marketing, vztahy se zákazníky aj. Nejčastějším důvodem selhání je prý špatný výběr trhu k expanzi. Obchody si totiž vybírají trhy příliš velké a složité. E-shopy, které uspěly, začínaly většinou směrem východním – tedy na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku či na Balkáně.

Prodej přes sociální sítě se musí přizpůsobit dikci zákona o EET

Na další komplikaci způsobenou EET narazili prodejci využívající coby prodejní kanál sociální sítě. Často neví, jak a zda vůbec mají vyvěsit informační oznámení o EET. Vzhledem k limitovanému počtu znaků není technologicky jednoduché vymyslet, jak takové oznámení má vypadat, říká Josef Rafaj, ředitel společnosti Red Eggs, která klientům poskytuje evidenční službu SMS EET. Zvlášť problematickým se zdá být Twitter, jehož příspěvky se mají vejít do 140 znaků.

Navíc ne všude je nutno oznamovat. Podle Petry Petlachové záleží na místě tržby – přestože i dobírka podléhá EET, nemusí být oznámení o EET umístěno na sociální síti. Ovšem v případě nabídky online platby kartou či obdobným prostředkem by bylo nutné informační oznámení na daných stránkách umístit, ať už v textové formě nebo například formou obrázku. Podle Rafaje se problém dotýká především prodejců firem přímého prodeje jako jsou Avon, Zepter, Amway a další.

Shop roku zná české vítěze za 2016

Anketa Heureky Shop roku vyhlásila úspěšné nominanty za rok 2016. Absolutním vítězem, držitelem Ceny kvality, a tedy i e-shopem s nejvyšším počtem kladných hodnocení se stalo Notino.cz (dříve Parfums.cz). V kategorii výjimečných a obecně prospěšných projektů Cena Heureky nejlépe zabodoval benefiční eshop Na ovoce, jehož posláním je zachovávat mizející odrůdy stromů v české krajině.

Cenu popularity, určenou přímým hlasováním uživatelů, vyhrál Mall.cz. Šampión ceny popularity minulých let – levneELEKTRO.cz – se tentokrát neúčastnil kvůli neshodám při výkladu zákona o DPH. Krom nejvyšších cen Heureka dále vyhlásila vítěze sortimentových 12 hlavních kategorií a 40 podkategorií.

ŠVPS spouští mystery shopping online potravin

Každý slovenský e-shop prodávající potraviny má povinnost – coby takový – být registrován. Díky tomu mohou příslušné orgány snadněji kontrolovat, zda splňuje bezpečnostní a hygienické normy vztahující se na veškeré prodejny potravin.

Protože se e-shopy prodávající potraviny a potravinové doplňky nejen této povinnosti, ale i dalším legislativním požadavkům vyhýbají, pustí se Štátna veterinárna a potravinová správa (ŠVPS) do jejich prověrky pomocí kontrolních nákupů, a to i bez podnětů spotřebitelů. Pokud budou nakoupené potraviny v pořádku, e-shop je bude muset odkoupit zpět. Pokud v pořádku nebudou, vystavuje se obchod riziku pokut až zastavení činnosti.

Nejčastějšími problémy online prodejců potravin dle Jozefa Bíreše, ředitele ŠVPS, jsou: 

  • „subjekt není zaregistrován (zatím se registrovalo cca 30 e-shopů z odhadovaných 200); 
  • nabízí potraviny, které nesplňují standardy, především hygienické; 
  • potraviny jsou nedostatečně označené – nelze zjistit jejich původ, je nedostatečně uvedeno složení; 
  • jde o potraviny a jejich obaly, které by se vůbec neměly objevit na trhu – což se týká zvláště výživových doplňků; 
  • označení a složení potravin není uvedeno v úředním jazyce – tedy slovenštině.“

(eTrend.sk, TREND

Amazon otevře logistické centrum na Slovensku

Amazon se chystá na Slovensku otevřít nový provoz. Krom již existujícího střediska obchodních operací v Bratislavě tak vyroste nové centrum reverzní logistiky v Seredi. Jeho úkol bude spočívat v posuzování stavu zboží, které buď nemohlo být zákazníkům doručeno, nebo bylo vráceno. Logistické centrum by mělo dle vyjádření představitelů vlády Slovenska vzniknout bez investičních pobídek.

Očekává se, že zaměstná na tisíc zaměstnanců a bude provozovat přes 60 000 metrů čtverečních skladové plochy. Provoz by mělo zahájit v 3. kvartále roku 2017. To, že budujeme logistické centrum právě na Slovensku jen dokazuje, jak moc investici na místním trhu věříme, komentuje událost Roy Perticucci, šéf evropské divize Amazonu.