Nežli ouřadu v lednu potkati, to radši vlka na poli chytiti.
Online v ČR za rok 2014
České eshopy v roce 2014 utržily 67 – 68 miliard korun (dle Heureky či APEK), nejvíce giganti typu Alza, Mall a další. Prodejům vévodila elektronika, móda, dětská móda a lifestyle, ale i potraviny. ⅔ zákazníků využily před nákupem srovnávače zboží. Vybírali podle dostatku informací o produktu, dostupnosti skladem, dopravy zdarma a pak až prý nejnižší ceny.
Zákaznickou oblibu začala ztrácet dobírka a vystřídala ji platba převodem. Stoupalo množství plateb kartou a opožděných plateb. Rostl počet objednávek z mobilních zařízení (např. na Aukro si ukously 13 % všech transakcí). A podle Acomware se jejich množství letos zdvojnásobí. Letošek vůbec vypadá slibně – podle Jana Vetyšky z APEK: Bude růst pokračovat i nadále nastaveným tempem – tedy mezi 13 až 15 procenty.
Twisto na Vánoce zečtyřnásobilo obrat
Vánoce jsou obecně svátkem maloobchodu. Co to konkrétně znamená, zjistila služba Twisto umožňující zákazníkům nakoupit v eshopech a zaplatit až po čtrnácti dnech. Za listopad a prosinec 2014 zaznamenala růst obratu o 400 % ve srovnání s říjnem.
Twisto se nespolehlo jen na předvánoční nákupní horečku, ale cílilo koupěchtivé i marketingovou akcí Vánoce na pohodu, která nabídla v patnácti eshopech koupit zboží od 1. listopadu a zaplatit za něj až do 15. ledna.
Objem plateb se zvýšil čtyřikrát, zákazníci využili Twisto k nákupu více než 70 tisíc vánočních dárku a ve dnech před Vánoci opožděnou platbu použili až v 25 % případů,
uvádí ředitel Twisto Michal Šmída.
Energetické štítky budou pro eshopy povinné
Od 1. ledna 2015 musí podle nařízení EU všichni internetoví obchodníci zobrazovat příslušné zboží i s energetickým štítkem v elektronické podobě. Podle SEVEn7 je tomu tak proto, že energetický štítek poskytuje více údajů než pouhá základní textová informace o třídě účinnosti – a to sice průměrnou roční spotřebu, hluk, spotřebu vody aj.
Zobrazování energetických štítků bude povinné pouze u nových spotřebičů. Uvádění štítku u spotřebiče uvedeném na trh před 1. lednem 2015 bude pro eshopy dobrovolné.
Jak poznat online zloděje?
Falešné objednávky jsou víc než nepříjemnou součástí online prodeje. Jak identifikovat rizikové faktory rozebírali Michal Pavec se zakladatelem Twisto Michalem Šmídou. Twisto k tomu používá 637 faktorů.
Zkoumáme strukturu emailové adresy… rozlišení monitoru, operační systém, denní dobu nákupu, historii objednávek, předmět objednávky nebo geolokační data,
prozrazuje Šmída. Z toho pak extrahují rizikové parametry, jimiž jsou:
- nízké rozlišení obrazovky,
- nestandardní email,
- problematický region či
- kriminalita přímo v dané čtvrti.
Nejrizikovějším regionem je Ústecký kraj, 66 % podvodů páchají muži a nejvíce podvodů generují objednávky mezi druhou a šestou hodinou ranní.
Může se stát, že coby rizikového vyhodnotíme i někoho, kdo by řádně zaplatil. Takový zákazník samozřejmě není zločincem. Jen mu eshop nabídne jiné platební metody,
uzavírá Šmída.
Zoot získal investici 150 mio od 3TS Capital Partners
Český módní eshop Zoot získal investici 150 miliónů korun od fondu 3TS Capital Partners. Ta se rovná podílu o velikosti desítek procent, celková kapitalizace se tak zvýšila na stovky miliónů. Zoot je prodejce stylového módního zboží se silným marketingovým akcentem vlastní značky. Pro českého zákazníka velmi příhodně spojuje online nákup s možností osobního odběru v kamenných výdejnách.
Peníze by Zoot měly pomoci jednak rozšířit sortiment, jednak zvýšit počet výdejen. Investice nám pomůže ještě více čeřit vody módního trhu v Česku a na Slovensku, kterému chybí pestrost nabídky,
věří zakladatel Zoot Ladislav Trpák. Firma jen v loňském roce dosáhla obratu 220 miliónů korun a do tří let ho chce zvýšit na 1,5 miliardy.
DámeJídlo a JídloTeď se staly součástí stáje Delivery Hero
Úspěšné rozvážkové služby DámeJídlo a JídloTeď akvírovala globální objednávková síť Delivery Hero. Obě služby, jejich značky, tým i management budou zachovány. Delivery Hero tímto nákupem posílí svou pozici ve střední Evropě.
Niklas Östberg, CEO Delivery Hero, říká:
Byznys, který tady týmy DámeJídlo a JídloTeď vybudovaly, na nás udělal dojem. Chceme akcelerovat jejich růst investicemi do technologií, marketingu a nových služeb pro zákazníky i restaurace.
Ikea odkládá expanzi i eshop
Ačkoliv se Ikei loni dařilo – dosáhla zisku nejvyššího zisku za posledních pět let – prozatím se vzdává plánů na rozšiřování do krajů a zřizování poboček pro výdej zboží. Podle Marka Felta, generálního ředitele společnosti, otevře zatím jen jeden nový obchodní dům v Praze. Ostatní dříve plánované lokality neobsadí.
Stejně tak odkládá i realizaci eshopu. Ten podle Felta bude moci být spuštěn dva roky po zahájení irských testů,
které ovšem proběhnou až v květnu tohoto roku.
Česká pošta masivně zdražuje
Česká pošta se dlouhodobě ukazuje jako špatný poskytovatel logistických služeb. Nenalézá adresáta, místo zásilek doručuje oznámenky, není schopna naplnit ani deklarovaný obsah služby typu Balík do ruky. Nyní se ukazuje také jako špatný ekonom – při dlouhodobě klesající poptávce po svých službách zdražuje.
Cenná psaní, doporučená psaní a doporučené balíčky poskočí o 5 korun, obyčejné balíky o 22 koruny a cenné balíky dokonce o 27 korun (to se rovná 33% nárůstu). Nové ceny poptávku po službách České pošty určitě nezvýší. Každý, kdo nechce zatěžovat či ztratit zákazníky, bude logistiku poptávat jinde.
Allegro Group prodala NetDirect
Skupina Allegro Group, provozující mj. Aukro.cz, prodala svou eshopy vyvíjející divizi NetDirect. Tu koupila auditorská společnost BDO Advisory.
NetDirect chce s pomocí sítě BDO prorazit na zahraniční trhy a vedle technologického řešení poskytovat i marketingové a účetní služby.
Ve firmě spatřujeme významný potenciál ve využití synergických efektů a velký prostor pro další růst,
uvádí Petr Kymlička z BDO Advisory.