Opera bude blokovat reklamy na úrovni vykreslování webu

Opera pro vývojáře již obsahuje nastavení, které zabrání v zobrazení reklam jejich blokací na úrovni vykreslování stránek.

Opera logo

Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:

Opera integruje blokátor reklam

Blokování reklam to není jen kontroverzní téma vztahující se k uživení obsahových webů. Je to také velký byznys, jak dokázala partička kolem rozšíření AdBlock. Se svou troškou do mlýna přichází i finský prohlížeč Opera. Jeho vývojáři totiž testují integraci blokátoru reklam přímo v prohlížeči.

Tým vývojářů Opery vidí v blokování reklam velký prostor pro úsporu výkonu. Slovy jednoho z nich, Kristiana Kolondry: Kdyby neexistovaly nenažrané reklamy, některé z největších webů by se načítaly až o 90 % rychleji. Proto Operáci přichází s vlastním, specifickým způsobem blokování reklam – integrovaným blokátorem reklam, využívajícím mimo jiné i filtr EasyList, známý z populárního doplňku AdBlock.

Výhodou integrovaného blokování má být nesrovnatelná rychlost celého procesu, neboť se má odehrávat na úrovni vykreslování webových stránek. Kolondra to popisuje:

Když jsme profilovali výkon blokátorů reklam, zjistili jsme, že i běžně používané seznamy blokovaných adres jsou vysoké kvality a umožňují zablokovat naprostou většinu nežádoucích prvků. Problém je ovšem jinde. Většina blokovacích doplňků a rozšíření plýtvají drahocenným časem a systémovými prostředky na to, aby zjistili, zda se URL a prvky stránky nacházejí v jejich seznamech k zablokování. Opera naproti tomu užívá pro kontrolu blokovacího seznamu nativní kód a výkonných algoritmů, takže zpoždění je naprosto zanedbatelné. Krom toho Opera zablokuje reklamu hned, jak může – přímo v enginu, když je vyslán první požadavek na URL.

Zajímavou charakteristikou celé funkcionality je způsob jejího spuštění. Defaultně je vypnuta. Operáci říkají, že jejich browser detekuje, zda se se na prohlížené stránce objevují reklamy, které by se daly zablokovat a sám nabídne blokovací fičuru. Uživatel sice nebude moci ovlivnit, které konkrétní reklamy/prvky se na stránce mají objevovat, ale bude moci zapnout či vypnout blokování reklam pro daný web prostřednictvím ikonky štítku zobrazujícím se v adresním řádku prohlížeče. Tato ikonka navíc umožní  přístup ke statistikám množství zablokovaných reklam a ušetřených dat – a také k testu načtení stránky za a bez pomoci blokátoru reklam.

Účinnost nové funkcionality vývojáři otestovali při načítání 66 datovým obsahem překypujících webů na počítači poháněném procesorem AMD Phenom II X6 s 8 GB RAM v 64bitovém systému Windows 10. Výsledky jsou velmi slibné: nativní řešení Opery bylo o 21 % rychlejší než Firefox s doplněný AdBlockem, o 45 % rychlejší než Google Chrome s tímtéž doplňkem a až o 89 % rychlejší než Microsoft Edge bez blokování reklam.

Celá funkce je zatím v alfa fázi testování. Pokud ji chcete vyzkoušet, nainstalujte Operu pro vývojáře.

Zdroje