Novinky e-commerce 09/2016

Zářijové počasí schopný eshopper ani nevnímá, neboť už je v plném zápřahu na vánoční čas. Ve chvíli volné by se ovšem mohl dozvědět třeba, jak si nejen jeho konkurence vedla v Českém košíku roku. Co ovlivňuje zákazníka kromě ceny? Čím to, že retargeting u Skliku už nebude tak náročný? Jak se Evropská unie chystá pozměnit pravidla prodeje zákazníkům ze zahraničí? Které povinnosti se dotknou každého podnikatele – tedy i eshoppera? A jak vypadá e-shop v podaní Ikei?

novinky e-commerce

Letem online světem

Český košík roku 2016: inovace čeká na růst mobilních nákupů

V roce 2016 spadlo do Českého košíku 111 eshopů. Mobilnímu prostředí přizpůsobený web má 72 % z nich. Pohodlný nákup na mobilu lze provést na polovině z celku, což se rovná dvojnásobnému nárůstu oproti loňsku. Roste také zabezpečení pomocí HTTPS – dnes jej nabízí 52 % obchodů (v roce 2015 jen 16 %).

O 12 % méně e-shopů oproti loňsku nabízí osobní odběr. Jen čtvrtina zobrazuje skutečný termín doručení zboží, zatímco většina se spokojí s nešvarným „Skladem“. 30 % vynucuje vyplnění osobních údajů ještě před možnostmi dopravy a platby. 21 % má velmi nepřehledný výběr dopravy a platby, u 17 % se výběr ze seznamu možností omezuje na možnost jedinou a 7 % neukazuje celkovou cenu včetně dopravních a platebních nákladů.

Výsledky shrnuje Jan Daneček, šéf obchodu Twisto.cz: E-shopy se podle výsledků studie nevěnovaly v posledním roce inovaci. Nezměnil se například počet e-shopů, které umí doručit v den objednání, stejně tak se nezměnila rychlost odpovědí na zákaznických linkách. Je vidět, že e-shopy se připravují na boom, kdy se postupem času většina nákupů přesune do mobilních telefonů. Žebříčky i souhrnné statistiky najdete na Český košík roku.

Sklik spouští dynamický retargeting

Sklik významně usnadní znovuoslovování návštěvníků internetových obchodů. Po implementaci dynamického retargetingu (dále jen DRTG) již nebude třeba samostatně a jednotlivě vytvářet pravidla o zobrazování konkrétního inzerátu po navštívení konkrétní URL adresy. Díky propojení s feedem Zboží.cz není třeba zadávat žádné retargetingové podmínky ani upravovat retargetingový kód. Systém pozná sám, co si uživatel prohlížel. Proto nemusíte zadávat inzeráty ani nahrávat bannery. Sklik je za vás z feedu totiž vytvoří sám, uvádí tým Skliku.

DTRG se momentálně zobrazuje na většině webů obsahové sítě, na vybraných webech (Novinky.cz, Sport.cz) se může zobrazit i v čistě textové formě. Pro optimální fungování je vhodné mít vyplněn profil na Firmy.cz a zajistit, aby URL nabídek odpovídaly XML feedu. Pokud využíváte Produktové inzeráty, máte již DRTG nastaven, jinak postup nastavení najdete na blogu Skliku.

Zákazníci z EU si budou rovni bez ohledu na zemi původu

Evropská komise připravuje návrh nových pravidel internetového prodeje. Ten má zamezit všem způsobům nerovného přístupu prodejce k zákazníkům ze stejné země, jako je on sám, a ze zemí jiných. Prodejce tak nebude moci rozlišovat zákazníky pomocí IP adres, blokovat je či přesměrovávat na jinou doménu, kde by bylo zboží za vyšší cenu.

Krom toho obchod nebude smět ani ztěžovat přístup zákazníka například nadbytečnou registrací či autentizací. Pokud zákazník zaplatí platební službou, kterou obchod běžně akceptuje, nebude možné takovou platbu odmítnout. Přijetí platby nesmí komplikovat ani dodatečnými ujednáními nebo alternací obchodních podmínek.

Nařízení se nebude vztahovat pouze na drobné prodejce, nebo na ta odvětví, která podléhají rozdílné regulaci na úrovni členských států. Návrh by měl nabýt účinnost v roce 2017, jeho dodržování by měla mít na starost Česká obchodní inspekce.

APEK: jenom cena nerozhoduje

Podle výzkumu APEK na internetu nakupuje naprostá většina populace, a to i v kohortách 45 – 55 a 55+ (v obou 80 %). 62 % celku využívá cenové srovnávače, nicméně cena není jediným faktorem rozhodnutí. Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků. 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu. 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma, 52 % pak dostupnost zboží skladem, komentuje výsledky ředitel APEK Jan Vetyška.

Ani budovat loajální zákaznickou základnu není od věci, neboť pětina respondentů volí konkrétní e-shop dle předchozí zkušenosti. Spoléhat na návrat spokojených kupujících mohou především obchody prodávající oblečení (27 %), počítače a notebooky (23 %), drogerii (21 %), mobily (20 %) a sportovní vybavení (17 %).

EET: pět povinností každého podnikatele

Dle dosavadní úpravy Zákona o evidence tržeb se elektronická evidence tržeb (EET) dotkne i naprosté většiny eshopperů. Pět povinností navíc musí splnit každý podnikatel, jehož se EET týká – některé ještě před startem EET samé. Které to jsou?

  1. Žádost o autentizační údaje – ještě před přijetím první evidované tržby je třeba buď osobně na finančním úřadu, nebo prostřednictvím Daňového portálu požádat o autentizační údaje. Ostatní způsoby žádosti jsou dle litery zákona nepodporované a vadné.
  2. Oznamovací povinnost o provozovnách – podnikatel je povinen ještě před získáním certifikátu pro evidenci tržeb oznámit prostřednictvím aplikace EET údaje o provozovnách poskytujících činnosti spadající do EET. K těmto údajům patří název, typ, stav, převažující činnost a lokalizační údaj provozovny dle jejího typu, což se mj. vztahuje i na URL adresu e-shopů.
  3. Certifikát pro evidenci tržeb – poplatník musí v aplikaci EET získat jeden či více certifikátů pro autentizaci datových zpráv.
  4. Evidenční povinnost – tj. samé jádro EET. Obchodník musí zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.
  5. Informační povinnost – na každém odpovídajícím místě, tedy i na webu, musí prodejce umístit informační oznámení o EET.

Ikea spustila e-shop. Těžko říct jestli naostro

Ikea prochází další z fází, na jejichž konci by měl být normální e-shop. Po fázi Klikni a vyzvedni, kdy si zákazník mohl naklikat, co chce vyzvednout, v ceně Kč 500,-, přichází fáze Klikni a dovezeme. Cena Klikni a vyzvedni poklesla na 300 korun a zákazník může procházet web Ikei a v podstatě nakupovat. Má to ale mnohá ale:

  • k nákupu nevede jednoznačná cesta. E-shop není označen. Zboží se nepřidává do košíku, ale na nákupní seznam. O možnosti online nákupu informuje Ikea až posléze, z onoho nákupního seznamu a po přihlášení;
  • nákup je neintuitivní. Z nákupního košíku se nedá prokliknout na produkty, změnit jejich množství či je odstranit. Navíc je košík na jiné doméně než obchod;
  • dopravné je nesmyslné. Systém nedokáže škálovat dle objemnosti či hmotnosti. Do 15 000 korun nákupu se rovná jeho 10 %. S výši objednávky roste. Na dopravu zdarma dosáhnete až po přesažení hranice 150 000 korun;
  • termín dodání je nezávazný a orientační. Zákazník má možnost volby pouze ze 3 dnů bez bližšího hodinového udání;
  • platba pouze předem. Za nákup včetně dopravy se dá zaplatit pouze kartou předem.

Zboží je nyní distribuováno přímo z regionálních obchodních domů Ikei, s distribucí z globálních centrálních skladů se počítá až do budoucna. Komplexní online řešení prý bude v ČR zavedeno až v letech 2018 – 2019.