E-shopy a trnitá cesta EET

V elektronické evidenci tržeb v elektronických obchodech vidí normální člověk nejen stylistické zdvojení, ale hlavně logický nesmysl. Byrokrat ovšem nikoliv. A tak navzdory krátké naději z přelomu roku budou e-shopy EET ve většině případů podléhat.

SEO specialista a copywriter Daniel Beránek

Přes různé peripetie legislativních tahanic nakonec e-shopy EET podléhají. Vyhnou se jí jen ti prodejci, kteří přijímají pouze platby bankovním převodem, a také dobírku si od přepravního partnera nechávají posílat na účet. Vše ostatní – tedy online platba kartou, platba přes platební bránu, převzetí hotovosti za dobírku a platby hotovostí i kartou při osobním odběru – spadá do evidenční povinnosti.

Samozřejmě strom reality je zelenější než šeď prosté formulace. A tak je třeba se zabývat skutečnými transakcemi každého e-shopu zvlášť. Provozujete výdejní místo prostřednictvím třetí strany a ta vám peníze od zákazníka předá hotově? Transakci je třeba evidovat. Místo toho peníze přijdou na účet? Netřeba evidovat.

Zákazník vám zaplatí přes PayPal. Pokud je přihlášený na svém účtu, je PayPal poskytovatelem transakce jak pro obchodníka, tak pro zákazníka – netřeba evidovat. Pokud zákazník přihlášený není, pak PayPal v transakci figuruje pouze coby platební brána a tržbu je třeba zaevidovat. A tak dále…

Celou problematiku navíc komplikuje neschopnost státní správy cokoli jasně definovat a komunikovat. Jen zmíněné rozdělení plateb u dobírky se oficiální portál Finanční správy etrzby.cz snaží osvětlit na sedmi stranách souvislého textu. A podobné radůstky neprovázejí jen rozdělení transakcí na: podléhají a nepodléhají. Stejně obtížně obchodníci zjišťují:

  • jestli mají mít zákaznický displej; 
  • jak má být označena provozovna; 
  • zdalipak jim kasa tiskne správně FIK (fiskální identifikační kód), BKP (bezpečnostní kód poplatníka), PKP (podpisový kód poplatníka); 
  • či by se snad na ně nedal uplatnit jen zjednodušený režim.

Jedinou dobrou zprávou za poslední dobu bylo zrušení prakticky nesmyslného požadavku evidovat platbu v momentu, kdy ji prodejce ještě ani neobdržel. Nově tedy „obchodník bude muset zaslat údaje o evidované tržbě nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu zákazníka a jejímu odeslání poplatníkovi.“ Ovšem „v případě, že dojde ještě před ověřením platby k odeslání zboží zákazníkovi, musí obchodník odeslat příslušné údaje a vystavit účtenku nejpozději v momentu expedice,“ upřesňuje Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komunikaci, která pomohla usměrnit požadavky státu do splnitelných mezí.

A právě nasměrování úředních požadavků alespoň splnitelným směrem je to, v co mohou nyní e-shopy nejen doufat, ale s čím by se případně mohly obrátit i na moc nejvyšší. Jak totiž řekl Karel Šimka, jeden ze soudců Nejvyššího správního soudu: „Požadavky státu obecně musejí být splnitelné, a to rozumným způsobem.“

Zdroje

  • APEK
  • etrzby.cz
  • E15.cz