Z akčních stříleček se neblbne, akcelerují schopnost učení

Akční hry nejsou jen odreagování, dokonce ani neposilují jen schopnosti akcentované hrou samou – ale zvyšují obecnou schopnost se učit, se učit, se učit…

Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:

Prostřílejte se k lepším kognitivním schopnostem

Už zas si vymýváš mozek tou stupidní střílečkou? Ruší-li vás tahle hláška od úspěšně provedené sekvence podříznutí nácka, nastražení min, odpálení dýmovnice, pootevírání protilehlých dveří, rozházení granátů a zběsilého útěku s palbou po všem živém – vězte, že pro příště se už nemusíte spolehnout pouze na vlastní argumenty o náročnosti zvládnutí taktické situace. Můžete otravy odkázat na studii Národní akademie věd USA. Třeba si ji vytiskněte a přilepte na záda, ať už vás neruší vůbec.

Studie Action video game play facilitates the development of better perceptual templates týmu kognitivních vědců vedených profesorkou Daphne Bavelierovou dochází nejen k očekávatelným výsledkům – typu zlepšení jedinců v oblastech akcentovaných daným herním žánrem. Ale také konstatuje zlepšení kognitivních schopností vůbec.

Bavalierová tuto okolnost vysvětluje: Dřívější studie našeho týmu i jiných poukázaly na to, že hráčí akčních počítačových her vynikají v mnoha oblastech. Nyní docházíme k závěru, že vynikají proto, že se rychleji učí. A učí se rychleji právě díky tomu, že hrají tyto zběsilé akční hry.

Samozřejmě i logické a slovní hry pomáhají trénovat mysl – akční hry jsou ovšem v porovnání s tím doslova potravou permanentní kognitivní práce. Náš mozek neustále vytváří a přetváří mentální reprezentace světa, v němž žijeme. Neustálé přetváření mentální reprezentace vede k:

  • větší přesnosti této mentální reprezentace;
  • její lepší uplatnitelnost při předvídání budoucího dění;
  • a v důsledku toho také k lepším výkonům.

Čím lepší mentální reprezentace, tím lepší výkony, říká Bavalierová. A my jsme zjistili, že akční hry podporují vytváření účinnějších mentálních reprezentací.

Zkoumaný vzorek odehrál za devět týdnů 50 hodin Call of Duty, kontrolní skupina hrála The Sims. Obě skupiny byly otestovány před a po hraní. Hráči Call of Duty se výrazně zlepšili ve vytváření mentálních reprezentací ve srovnání s kontrolní skupinou.

Hráči akčního titulu se nijak neodlišovali od druhých v případě úkolu soustředěného na prosté smyslové učení. Nepřišli k danému úkolu s lepší mentální šablonou, jak daný úkol řešit. Místo toho si mnohem rychleji vyvinuli vlastní postupy řešení, což poukazuje na zvýšenou schopnost učení.

Tým Bavalierové se stále snaží identifikovat rysy akčních her vedoucích ke zvýšení schopnosti učení. Prozatím vychází z pracovní hypotézy, že i hry jiného typu mohou mít tento pozitivní vliv. Musí se však odehrávat v rychle měnícím se prostředí, nutícím hráče rozdělovat pozornost na mnoho různých úkolů, odhadovat vývoj situace a činit rozhodnutí s důsledky v různých časových horizontech.

Zdroje