Letem online světem
- Alza opět otevřela své slovenské prodejny ve dnech státních svátků, navíc strašila slovenské zákazníky českým koncem vysílání v DVB-T a předvedla svůj velkosklad o kapacitě 3,7 ha
- Mall.cz nasadil chatbota na prodej kávovarů, byl napaden hackery a Mall Group po drobné peripetii nakonec akvírovala Košík.cz
- APEK aktualizuje vzorové obchodní podmínky pro e-shopy
- Jak nechat vyhnít věrnostní program, předvádí CZC
- I do ČR míří internetové tržiště Facebook Marketplace
- Slevomat koupili Britové Secret Escapes za 1,5 miliardy korun
- Jen za poslední rok na Slovensku přibylo 520 000 m² průmyslových a logistických prostor
- Seznam.cz ustoupil od blokování reklamy na webech fake news
- Portál malých zakázek Easytask.cz končí
Zářijové konference e-commerce
- 8. září – Shopcamp – Fakulta architektury, ČVUT, Praha
- 22. – 24. září – Webexpo – Palác Lucerna, Praha
- 25. září – E-Business Forum – Národní dům na Vinohradech, Praha
Mall.cz byl napaden hackery
Mall zablokoval na 1,3 miliónů uživatelských účtů, neboť došlo k úniku až 750 000 kombinací uživatelských jmen a hesel. V ohrožení jsou účty založené před rokem 2015, ty se slabým heslem a ty, jejichž přihlašovací údaje byly hashovány metodou MD5 (založené do roku 2012). Dle Jana Řezáče, mluvčího Mallu, nejsou v ohrožení platební údaje: Zneužití platební karty nehrozí. V klientském centru Mall.cz, ani nikde jinde, nejsou ukládány údaje, přes které je možné provést platbu.
Zákazníci tak mohou být ohroženi pouze tím, že stejné přihlašovací údaje používají ve službě, kde se k platebním údajům dá dostat. Mall kromě zablokování účtů, kontaktování jejich majitelů a znásobení sil zákaznické podpory ještě připravil webovou aplikaci, v níž si klienti mohou ověřit bezpečnost svých účtů, kontaktoval Úřad pro ochranu osobních údajů a připravuje trestní oznámení na neznámého pachatele.
Android Pay se v ČR prosadí jako první
Android Pay se z univerzálních, mobilních, bezkontaktních systémů placení prosadí jako první. Zatímco nepřicházejí zprávy o implementaci systémů Apple Pay a Samsung Pay, Android Pay nasadí Komerční banka již od prosince 2017. O tom svědčí i změny smluvních podmínek KB k 5. 12. 2017: Nově umožňujeme založit bezkontaktní mobilní kartu prostřednictvím služby Android Pay a s touto změnou upravujeme i odpovědnost za ochranu mobilního zařízení.
Komerční banka bude bezkontaktní mobilní kartu Android Pay vydávat k debetním i kreditním kartám a dá se očekávat, že ostatní finanční ústavy ji budou v implementaci Android Pay následovat. Android Pay najde využití nejen při NFC platbách v kamenných obchodech, ale také při placení v mobilních a webových aplikacích, které implementují jeho podporu. Výhodou pro uživatele je možnost autentizace každé platby způsoby dostupnými na mobilních telefonech (otisk prstu, PIN aj.) i to, že systém neposílá s platbou číslo platební karty, ale generuje číslo virtuálního účtu, který reprezentuje informace o účtu uživatele.
Trendy nákupů a preferencí Čechů
Na českém internetu nejčastěji nakupuje generace Y (narození 1996 – 2000). Mileniálové aka generace Z (narození po roce 2000) upřednostňují spíše nákup v kamenné prodejně, přičemž na internetu si nejprve vyberou. Sortimentově onlinu vévodí volnočasové potřeby, následované kategorií oblečení, obuv a módní doplňky. Nejméně jsou online objednávány potraviny. Tomu odpovídá i množství času věnovaného sběru informací o daných sortimentech: nejméně se ho dostává potravinám, nejvíce volnočasovým potřebám a aktivitám.
Vliv reklamy na vlastní nákup uživatelé víceméně podceňují, a to napříč generacemi. O tom, že jim reklama alespoň částečně pomáhá při nakupování, je přesvědčeno 39 % z nich. Tolik průzkum PPM Factum. Průzkum Accenture zase zjistil, že český zákazník preferuje rychle dostupné zboží, kvalitní komunikaci obchodníka a širokou nabídku zboží. Jan Holík, stratég firemních poradců Mibcon, navíc upozorňuje na jeden ze sílících nešvarů: Není výjimkou, že zákazník objedná stejné zboží z několika e-shopů a ponechá si to, které přijde první. Ostatní vrátí, což mu zákon umožňuje.
Jak Pepa.cz nejen o doménu přišel
Společnost Portál pepa.cz, provozující druhý největší slevový portál ČR, přišla o doménu pepa.cz. Její pronajímatel (Millenium Prague, v níž figuroval Jiří Jankov, jeden z jednatelů Portálu pepa.cz) ukončil provoz projektu Pepa.cz a spustil na ní přeprodej nabídek jiných slevových portálů. Původní Portál pepa.cz se nadvakrát přesunul – nejdřív na doménu pobytov.cz, posléze na klido.cz. Jankov navíc podal návrh na insolvenční řízení s podezřením na to, že zbývající jednatelé Petr Sýkora a Levon Ter-Ghazaryan vyvedli z účtu Portál Pepa.cz 31,5 miliónů korun. Ti to však odmítají, a naopak obviňují Jankova, že se snažil z firmy vyvést 8 miliónů korun.
Soud insolvenční návrh zastavil s tím, že „návrh byl za dlužníka podepsán osobou, která k datu podání návrhu nemohla za dlužníka jednat a zbývající dva jednatelé, o jejichž oprávnění jednat za dlužníka není pochyb, s insolvenčním návrhem nesouhlasí a berou jej zpět.“ Jankov nemohl za Portál Pepa.cz jednat, protože byl v rámci předběžného opatření zbaven jednatelské funkce. Sýkora říká, že i když byla činnost firmy na jistou dobu paralyzována ze strany 50% vlastníka, je daleko jakékoliv insolvence a snaží se zvrátit poškozování dobrého jména: V současnosti máme v aktivech 44 milionů korun, přičemž 90 % tvoří finanční hotovost, hodnota závazků je na úrovni 40 milionů korun. Pro reference je možné kontaktovat naše partnery, kterým platíme vždy a včas.
Aktuální příležitosti pro zahraniční expanzi
Lokálně, organizačně i jazykově je nejsnazší cestou expanze bratrský stát. Pro Čechy Slovensko, pro Slováky Česko. Ovšem relativní výhodu mají Češi, neboť penetrace e-shopy na Slovensku dosahuje jen 1,9 e-shopu na obyvatele (oproti české penetraci 3,5 e/o).
Blízké je i Maďarsko s penetrací jen 0,6 e/o, jehož obyvatelé nemají problém nakoupit i na zahraničním e-shopu, jsou ovšem vysoce citliví na komunikaci v rodném jazyce. Vhodná je tedy kvalitní lokalizace obsahu. Stejnou penetraci, ovšem čtyřikrát více obyvatel nabízí Polsko. Na místním trhu dominuje tržiště Allegro.pl, hlad po nízké ceně a unikátních produktech.
E-commerce v Rumunsku roste každý rok 30 %, aktuálně dosahuje penetrace 0,3 e/o. Rumuni preferují značkové zboží, s čímž souvisí i jejich vysoká nedůvěra k obchodníkům, neboť lokální trh je zaplaven napodobeninami.
Rizika i ziskové příležitosti čekají na Ukrajině, která není politicky zcela stabilní, má komplikovanou logistiku, jíž neprospívá ani proclívání zboží. 62 % z 43 miliónů Ukrajinců má přístup k internetu, 60 % z nich očekává telefonický kontakt po objednání zboží a elektronický trh zde roste 30 % ročně. Největším lákadlem je osvobození od daně, které platí při dodávání do zemí mimo EU,
upřesňuje Tomáš Vrtík, spoluzakladatel expanzní agentury Expandeco.
Brandless: marketing antimarketingem
Zajímavý marketing cestou antimarketingu volí americký e-shop Brandless. Celý sortiment – od potravin přes drogerii až po kancelářské potřeby – balí do primitivních obalů bez loga, obrázků, reklamních hesel a přehánění pozitivních účinků. Jediné, co na nich zůstává, je druhové označení produktu, hmotnost a údaje o složení. Filozofie tohoto přístupu vychází vstříc zákaznickému odporu vůči reklamě jako takové, a zároveň i přesycení nutností a možnostmi volby. Nikdo prostě nemá čas vybírat si z 50 000 šampónů, ani chuť absorbovat informace byť o promile z nich.
Brandless se dokonce podařilo celý svůj koncept shrnout do odmítnutí tzv. BrandTax, tedy daně ze značky: BrandTax jsou skryté náklady, které zaplatíte za značku. Vycvičili si nás, abychom věřili, že tyto náklady zvyšují kvalitu, ale opravdu zřídka je tomu tak. Dle našich odhadů tak normální člověk platí přinejmenším o 40 % více za výrobky kvalitativně srovnatelné s našimi – a až o 370 % více například u kosmetiky. Jsme zde, abychom zlikvidovali BrandTax – jednou a provždy.
Celý koncept je jasně uchopen, sjednocen pod značku Brandless, srozumitelně odkomunikován. Vymezuje se vůči konkurenci a nabízí jednoznačnou výhodu zákazníkovi. Brandless tak sami nezapomněli, co je při vytváření antimarketingové kampaně nejpodstatnější – a to sice marketing.