13. října 2021 Seznam.cz aktualizoval relevanční model, který podstatně ovlivňuje výsledky vyhledávání. Podstatná role byla svěřena odhadu záměru hledajícího – a proto se dotazům se záměrem dostane jiného zpracování než zbytku vyhledávacích dotazů.
Nově nasazený model výrazně lépe pracuje se záměrem uživatele. K tomu mu pomáhají novým způsobem nasbíraná a vyvážená trénovací data a nové signály z dotazu i ze stránek.
Martin Kirschner, šéf týmu Vyhledávání Seznamu.cz
Záměr uživatele
Seznam.cz se u vyhledávacích dotazů pokusí odhadnout záměr uživatele. Tým Vyhledávání Seznamu to komentuje:
Lidé, kteří zadávají dotazy do Vyhledávání, mají vždy nějaký konkrétní záměr. Těch nejčastějších jsou jednotky a patří sem: přejít na nějaký web, získat zboží, najít firmu nebo dozvědět se více informací o nějaké entitě. Dotazy s těmito záměry tvoří více než dvě třetiny trafficu ve Vyhledávání.
Záměr uživatele se pak použije jako 1 z 250 faktorů při vyhodnocování relevance dokumentu k dotazu,
upřesňuje tým Vyhledávání. Tato informace je důležitá, protože pomáhá modelu relevance v podobě rozhodovacích stromů. Na začátku vyhodnocování dokumentu určuje, kterou větví stromu daný dokument půjde a jaké faktory o jeho relevanci rozhodnou
.
Jinými slovy každý záměr bude vyhodnocen jiným relevančním modelem. Vyhledání teoretické informační entity budou přiřazovány dokumenty jinak než vyhledávacímu dotazu na zboží.
Dotazy bez pojmenované entity
Dle Kirschnera se myslelo i na dotazy bez pojmenované entity:
V modelu je také oddělený výpočet relevance pro dotazy bez pojmenované entity, např. https://search.seznam.cz/?q=kdy+muze+dite+do+skolky. Většinově se řadí do záměru „poradit“.
Long tail a specifické dotazy
Zbytek vyhledávacím dotazů v podobě:
- long tail,
- dotazů se specifickými záměry či
- dotazů bez pojmenované entity
bude odbaven pomocí významových vektorů. Ty umožní Seznamu.cz najít i odpověď i na těch webech, na nichž konkrétní slova z vyhledávacího dotazu chybí
.
A co na to SEO?
Řečené samo odkrývá, jak dosáhnout správné odpovědi pomocí SEO:
- vytvářet z požadovaných cílů významové entity;
- čím specifičtěji mají sbírat konkrétní vyhledávací záměr a ne jiný, tím spečifičtěji je třeba pracovat s významovou entitou.
Vtipné na těchto odpovědích je to, že úspěšně naskórují jak v relevančním modelu odvozeném od záměru uživatele, tak ve vyhledávání pomocí významových vektorů.
Zdroje
- Blog Seznam.cz
- Twitter Marka Kirschnera
- Daniel Beránek: Vyhledávání Seznamu ovlivní významové vektory. Instaluj.cz