Je vskutku zvláštní, že v nadšených blábolech o umělé inteligenci je málo slyšet teorie jazyka. A pokud se ptáte proč, pak byste měli na otázku nalézt odpověď;)
Význam
Ústředním tématem teorií komunikace a jazyka je význam a jeho tvorba. A na vytváření významu se podílí:
- mluvčí
- adresát
- kontext
- použitý způsob označování
- a fakticky ještě spousta dalších faktorů, jako jsou: původce sdělení (ten, za koho je komunikováno), vztah mluvčího a adresáta, sociální postavení zúčastněných, principy sociální konstrukce reality…
Co z toho?
Problémem AI v procesu komunikace je – bubnový virbl – že není člověk. To je překvápko!
AI nikdy nebyla dítě. AI nikdy nedospívala. Nehledala si partnera a nevychovávala děti. A ani nikdy nečelila lhářům, manipulátorům a zmrdům v postavení autorit. A protože AI s ničím takovým nemusela zápasit, nemá ani buňky na to, aby dosáhla svého…
A v důsledku toho…
V důsledku toho AI neumí přesvědčovat. Pokud nehledáte čistě popisné texty, nezískáte v AI spojence v komunikátech, které nemají s tupým popisem světa nic společného.
Chcete prodat?
Chcete unudit protistranu právním dokumentem?
Chcete v nitru vědecké zprávy propašovat fakt, že se Vám prostě nechtěl dělat průzkům odpovědí, které by byly jen zavádějící sebereflexí účastníků postižených výzkumnou otázkou?
V momentě, kdy používáte jazyk jako nástroj – jako způsob vytváření reality – pak Vám AI příliš nepomůže. Respektive – veškeré její výplody musí korigovat reálný člověk, který ví, jak komunikovat s kterým publikem – a který bude vědět, zda použit jazyk čistě formální, poezii nebo propagandistická hesla.
A takovému člověku říkáme…
Zdroje
- autor grafiky: SEO specialista a copywriter Daniel Beránek