Google ohlásil další aktualizaci vyhledávacího algoritmu jménem Page Experience Update. Její podstatou bude to, co Google vnímá jako rozhodující při konzumaci webu – tedy krom obsahu samého…
Google zvýrazní výsledky uživatelsky příjemné
Google Page Experience Update je dalším článkem jediné linky aktualizací vyhledávacího algoritmu, která se postupně vyjevuje. Předcházely jí akcent mobilní verze webu, zvýhodnění webů běžících na zabezpečeném protokolu HTTPS, důraz na rychlost – a i poslední změna nástroje Lighthouse a příchod Core Web Vitals.
A Google Page Experience nejen naváže a vše zahrne – ale ve fázi příprav se mluví dokonce i o grafickém zvýraznění těch webů, které maxima uživatelského komfortu naplňují.
Co je to uživatelský komfort?
Uživatelský komfort Google definuje vlastními termíny. Jsou to signály, kterými lze měřit, jak uživatelé vnímají zážitek interakce s webem,
jak je označuje Jeffrey Jose z týmu vyhledávání Googlu:
- Core Web Vitals (které mají primární roli ve vyhodnocování uživatelského komfortu):
- rychlost načtení – speciální místo ve vyhodnocování má metrika načtení největšího prvku obsahu (Largest Contentful Paint);
- doba do interaktivity – tj. momentu, kdy je web schopen reagovat na uživatelovy požadavky – měřeno metrikou první nečinnost procesoru (First Input Delay)
- vizuální stabilita – vyhodnocována Googlem metrikou kumulativní změna rozvržení (Cumulative Layout Shift), která má odrážet, jak moc obsah stránky poskakuje při načítání
- ostatní prvky (již dříve implementované ohledy rankovacího algoritmu):
- použitelnost v mobilních zařízeních
- bezpečnost
- HTTPS
- absence obtěžující reklamy, pop-up prvků zvláště.
A co AMP?
Google se sice snaží neakcentovat AMP, ale stejně tak ústy Joseho AMP označuje za jednu z nejjednodušších a nejefektivnějších cest jak dosáhnout skvělých výsledků uživatelské zkušenosti.
A pro ty, kterým to ještě nedošlo, opakuje, že většina AMP stránek dosahuje vynikajícího uživatelského zážitku
a podkládá to analýzou.
Zvýraznění ve vyhledávání: vizuální indikátory
Dle slov Joseho (paraf.):
Vizuální indikátory výsledků vyhledávání mají mít meta-informační funkci obdobnou vybraným výsledkům či obrázkovým náhledům webů. Plánované vizuální indikátory webů uživatelsky přívětivých budou lidé z týmu vyhledávání Googlu brzo testovat, dopředu o nich informovat a naostro je nasadí od května 2021.
Jak se připravit na Google Page Experience Update: nástroje
- PageSpeed Insights pro Core Web Vitals
- Test použitelnosti v mobilech
- Stav webu podle Bezpečného prohlížení Google
- SSL Server Test pro HTTPS
- AMP Page Experience Guide
Zdroje
- Timing for bringing page experience to Google Search, Google Search Central
- Understanding page experience in Google Search results
- Image by Gerd Altmann from Pixabay