Letem online světem
- E-commerce Holding koupil podíl v internetovém obchodu s elektronikou a počítači CZC a spouští nový eshop na Slovensku Prezdravie.sk
- Investiční skupina Penta koupila 100 % vydavatele regionálních Deníků – vydavatelství Vltava-Labe-Press
- Alza bude investovat do startupů prostřednictvím AlzaVenture
- Mall.cz otevírá nový sklad a prodejní prostory v ArtGenu v Holešovicích a pro náborovou kampaň Hledáme lidi, ne stroje využívá vlastní zaměstnance
- Mobilní zpravodajství Tapito má 6 tisíc uživatelů a míří na 40 tisíc koncem roku
- Rezervační systém Restu.cz se chce stát Facebookem pro restaurace
- Amazon postaví v Praze další sklad – na reklamace a vrácené zboží
- Slovenský paywall Piano Media posílil o americkou konkurenci Tinypass
- Uber vyrazil na Slovensko
- Slovenský operátor Slovanet nabízí uzavírání smluv přes občanské průkazy s čipem
- LinkedInu stouply tržby o třetinu: 80 % z nich generovaly vlastní produkty, jen 20 % reklama
- Twisto očekává jen letos zdvojnásobení počtu nákupů z mobilních zařízení
- Česká pošta zavádí sedm opatření proti korupci
Krabičkový model neuspěl
Rok 2015 ochladil nadšení evokované krabičkovým modelem obsluhy zákazníků. Pravidelné zásilky různého sortimentu nestačily k tomu, aby se ustálily do podoby solidního byznysu v českém prostředí. Velikost místního trhu nezvládly ani spojené síly kosmetické – Ladybox a Senzabox, ani obdobně orientovaný Greatbox, skončilo i víno nabízející WineStory.cz.
Krabičky původně nasadilo i ProDěti.cz, které za dnešní úspěch vděčí patrně i rozhodnutí model pravidelných zásilek opustit. V zahraničí krabičkové e-shopy stále profitují, jde však o firmy cílící řádově jiné počty zákazníků. V Česku se stále drží ChlapskáZásilka.cz, která ovšem není jediným projektem svých majitelů a nejsou na ni kladeny přehnané nároky, co se týká zisku.
Rozvážky jídla následuje drogistické Ageo.cz
Ageo.cz je podnikem Marca Westermanna, zakladatele rozvážky JídloTeď a slevového portálu KuponPlus.cz. Ten sází na prosazení se rozvozu drogistického zboží po vzoru amerických firem. U nás se tak v této oblasti ještě nestalo, pokud nepočítáme e‑shopy, které nabízejí kosmetiku. Přitom jde o ohromný trh s obratem v desítkách miliard korun ročně,
upozorňuje Westermann.
Ageo nabídne obsluhu do 90 minut v Praze, do konce roku i v Brně a dopravu zdarma při objednávce nad 1 000 korun všude po republice. Westermann chce využít zkušenosti z logistiky a online marketingu předešlých projektů a navíc doufá, že čeští zákazníci jsou oproti zahraničí schopni rychleji reagovat na nové trendy a služby, takže místní projekty v oblasti e-commerce mohou růst rychleji.
Slovenské Sušienkovo dobývá ČR
První zákazníky našlo v Praze sídlící Sušienkovo mezi přáteli svých slovenských majitelů. Nyní se mu začíná dařit i v Česku. Sušenky vyrábí z velmi kvalitních surovin (čerstvého lososa, zvěřiny, z hovězího plemena Aberdeen Angus), čemuž odpovídá i nadstandardní cena konečného produktu. Ten je sice relativně drahý, nikoliv však obchodně nerozumný, neboť pejskaři prý za své miláčky utratí až o 40 % víc než rodiče za své děti.
Proto také Matej Toman a Alie Lengyelová mají smělé plány do budoucna: Chceme sa zamerať na kamenné obchody, hľadáme partnerov, ktorí nás budú predávať – od obchodov, salóny až po veterinárov. Neskôr chceme ponúknuť menu aj pre dog-friendly reštaurácie a kaviarne. Tak, ako vám donesie čašník menu, tak donesie aj pre psíka. A aj tá porcia bude pekne naaranžovaná, ako pre ľudí.
Amazon nabídne šikovný Dash Button
Dash Button je prosté tlačítko, které si nalepíte kdekoliv po bytě. Spárujete ho s Wi-Fi a pomocí mobilní aplikace nastavíte, který výrobek má reprezentovat. Pak už snadno doobjednáte dětské plenky, kosmetiku či jakékoliv jiné, často nakupované zboží.
Idea jistě zajímavá si zatím českého zákazníka nezíská. Stojí 5 dolarů, je dostupná pouze předplatitelům Amazon Prime a hlavně pro každou značku je třeba si pořídit Dash Button zvlášť. Což smějící se bestie věčně lačnící po akčních slevách jistě neocení.
Kontrolou ČOI prošlo bez závad jen 13 % eshopů
ČOI zkontrolovala ve 2. Q 2015 279 eshopů. Bez závad jich prošlo pouze 13%. Eshoppeři by si měli dát pozor především na:
- stále nezapracované změny obchodních podmínek plynoucí z nového občanského zákoníku (informace o reklamačních podmínkách, možnosti odstoupení od smlouvy a dalších právech spotřebitele) a
- šetření vedená na podnět zákazníků.
ČOI uložila na 200 pokut, zatím vybrala jeden milión korun a další řízení ještě vede. Ředitel ČOI Mojmír Bezecný (DOC) spotřebitelům vzkazuje: Kromě ověřování důvěryhodnosti e-shopu doporučuji spotřebitelům obezřetnost zejména při nákupech značkových výrobků. Vymoci zpět finanční nároky může být v těchto případech velmi problematické, při nákupu ve třetích zemích prakticky nemožné.
Facebook umožní odpovídat na komentáře soukromou zprávou
Již brzo budete moci na komentáře na facebookové stránce reagovat nejen veřejně, ale i soukromou zprávou konkrétnímu uživateli. Facebook tak zjednodušuje původní nutnost nejdřív uživatele oslovit, aby vám napsal – abyste mu mohli následně sami soukromě odpovědět. Sociální síť krom toho nově nabízí zákazníkovi možnost napsat firmě přímo skrz zobrazenou reklamu.
Aby podpořil akceptaci těchto nástrojů, bude Facebook vyhodnocovat responzivitu firmy – např. budete-li svým zákazníkům odpovídat průměrně do 5 minut od otázky, dostanete hodnocení výborně.
Yelp ztrácí dech, dusí ho Google
Yelp, používaný k propagaci stravovacích i jiných, lokálně definovaných služeb, neroste dle představ svých investorů. A to přitom zvýšil své primární příjmy meziročně o 40 %, cílí nějakou miliardu dolarů obratu do konce roku 2017 a vývoj jeho návštěvnosti odpovídá obecným trendům (nové fotky a hodnocení proudí ze 70 % z mobilů).
Investoři negativně hodnotí právě konkurenci Googlu, který byl již dříve obviněn z preference vlastního obsahu před ostatními výsledky. Google už nyní do vyhledávání integruje jednoduché vizitky podniků zahrnující mnoho informací včetně hodnocení zákazníků, nemluvě o reklamách umožňujících co nejrychlejší prodejní reakci.