Novinky e-commerce 08/2015

E-commerce nezahálela ani druhý prázdninový měsíc. Rozvážku jídel chce následovat drogerie Ageo. Krabičkový model obsluhy zákazníků se prý neosvědčil. Podle ČOI nejsou české e-shopy schopny začlenit nový občanský zákoník do obchodních podmínek a spoustu podnětů ke kontrolám podávají zákazníci. Amazon přichází s plastovými tlačítky Dash Button. Facebook nabízí snadnějším oslovení zákazníků soukromou zprávou i firmám, zatímco investoři Yelpu se obávají konkurence Googlu. A jak se prosadit v České republice i s prémiově naceněným produktem ukazuje slovenské Sušienkovo.

novinky e-commerce

Letem online světem

Krabičkový model neuspěl

Rok 2015 ochladil nadšení evokované krabičkovým modelem obsluhy zákazníků. Pravidelné zásilky různého sortimentu nestačily k tomu, aby se ustálily do podoby solidního byznysu v českém prostředí. Velikost místního trhu nezvládly ani spojené síly kosmetické – Ladybox a Senzabox, ani obdobně orientovaný Greatbox, skončilo i víno nabízející WineStory.cz.

Krabičky původně nasadilo i ProDěti.cz, které za dnešní úspěch vděčí patrně i rozhodnutí model pravidelných zásilek opustit. V zahraničí krabičkové e-shopy stále profitují, jde však o firmy cílící řádově jiné počty zákazníků. V Česku se stále drží ChlapskáZásilka.cz, která ovšem není jediným projektem svých majitelů a nejsou na ni kladeny přehnané nároky, co se týká zisku.

Rozvážky jídla následuje drogistické Ageo.cz

Ageo.cz je podnikem Marca Westermanna, zakladatele rozvážky JídloTeď a slevového portálu KuponPlus.cz. Ten sází na prosazení se rozvozu drogistického zboží po vzoru amerických firem. U nás se tak v této oblasti ještě nestalo, pokud nepočítáme e‑shopy, které nabízejí kosmetiku. Přitom jde o ohromný trh s obratem v desítkách miliard korun ročně, upozorňuje Westermann.

Ageo nabídne obsluhu do 90 minut v Praze, do konce roku i v Brně a dopravu zdarma při objednávce nad 1 000 korun všude po republice. Westermann chce využít zkušenosti z logistiky a online marketingu předešlých projektů a navíc doufá, že čeští zákazníci jsou oproti zahraničí schopni rychleji reagovat na nové trendy a služby, takže místní projekty v oblasti e-commerce mohou růst rychleji.

Slovenské Sušienkovo dobývá ČR

První zákazníky našlo v Praze sídlící Sušienkovo mezi přáteli svých slovenských majitelů. Nyní se mu začíná dařit i v Česku. Sušenky vyrábí z velmi kvalitních surovin (čerstvého lososa, zvěřiny, z hovězího plemena Aberdeen Angus), čemuž odpovídá i nadstandardní cena konečného produktu. Ten je sice relativně drahý, nikoliv však obchodně nerozumný, neboť pejskaři prý za své miláčky utratí až o 40 % víc než rodiče za své děti.

Proto také Matej Toman a Alie Lengyelová mají smělé plány do budoucna: Chceme sa zamerať na kamenné obchody, hľadáme partnerov, ktorí nás budú predávať – od obchodov, salóny až po veterinárov. Neskôr chceme ponúknuť menu aj pre dog-friendly reštaurácie a kaviarne. Tak, ako vám donesie čašník menu, tak donesie aj pre psíka. A aj tá porcia bude pekne naaranžovaná, ako pre ľudí.

Amazon nabídne šikovný Dash Button

Dash Button je prosté tlačítko, které si nalepíte kdekoliv po bytě. Spárujete ho s Wi-Fi a pomocí mobilní aplikace nastavíte, který výrobek má reprezentovat. Pak už snadno doobjednáte dětské plenky, kosmetiku či jakékoliv jiné, často nakupované zboží.

Idea jistě zajímavá si zatím českého zákazníka nezíská. Stojí 5 dolarů, je dostupná pouze předplatitelům Amazon Prime a hlavně pro každou značku je třeba si pořídit Dash Button zvlášť. Což smějící se bestie věčně lačnící po akčních slevách jistě neocení.

Kontrolou ČOI prošlo bez závad jen 13 % eshopů

ČOI zkontrolovala ve 2. Q 2015 279 eshopů. Bez závad jich prošlo pouze 13%. Eshoppeři by si měli dát pozor především na:

  • stále nezapracované změny obchodních podmínek plynoucí z nového občanského zákoníku (informace o reklamačních podmínkách, možnosti odstoupení od smlouvy a dalších právech spotřebitele) a
  • šetření vedená na podnět zákazníků.

ČOI uložila na 200 pokut, zatím vybrala jeden milión korun a další řízení ještě vede. Ředitel ČOI Mojmír Bezecný (DOC) spotřebitelům vzkazuje: Kromě ověřování důvěryhodnosti e-shopu doporučuji spotřebitelům obezřetnost zejména při nákupech značkových výrobků. Vymoci zpět finanční nároky může být v těchto případech velmi problematické, při nákupu ve třetích zemích prakticky nemožné.

Facebook umožní odpovídat na komentáře soukromou zprávou

Již brzo budete moci na komentáře na facebookové stránce reagovat nejen veřejně, ale i soukromou zprávou konkrétnímu uživateli. Facebook tak zjednodušuje původní nutnost nejdřív uživatele oslovit, aby vám napsal – abyste mu mohli následně sami soukromě odpovědět. Sociální síť krom toho nově nabízí zákazníkovi možnost napsat firmě přímo skrz zobrazenou reklamu.

Aby podpořil akceptaci těchto nástrojů, bude Facebook vyhodnocovat responzivitu firmy – např. budete-li svým zákazníkům odpovídat průměrně do 5 minut od otázky, dostanete hodnocení výborně.

Yelp ztrácí dech, dusí ho Google

Yelp, používaný k propagaci stravovacích i jiných, lokálně definovaných služeb, neroste dle představ svých investorů. A to přitom zvýšil své primární příjmy meziročně o 40 %, cílí nějakou miliardu dolarů obratu do konce roku 2017 a vývoj jeho návštěvnosti odpovídá obecným trendům (nové fotky a hodnocení proudí ze 70 % z mobilů).

Investoři negativně hodnotí právě konkurenci Googlu, který byl již dříve obviněn z preference vlastního obsahu před ostatními výsledky. Google už nyní do vyhledávání integruje jednoduché vizitky podniků zahrnující mnoho informací včetně hodnocení zákazníků, nemluvě o reklamách umožňujících co nejrychlejší prodejní reakci.