Novinky e-commerce 05/2017

Rostoucí teploty neprovázejí jen sílící emoce na poli politickém, ale i spousty změn v říši e-commerce. Těžké časy přicházejí na kamenný retail v Americe, jenž hledá optimalizaci nákladů v online řešeních. Mezi lidmi roste obliba platby kartou a kupodivu už ustupuje dobírka. Sklik nabídne cílení i dle toho, co zákazník sleduje na Streamu.cz. Lidé v létě nepřestávají nakupovat zcela – jen k tomu víc využívají mobilní zařízení. Odhalenibabise.cz sice nic neodhalilo, za to Počítárna.cz dokazuje, že elektronika se dá prodávat i v malém.

novinky e-commerce

Letem online světem

V USA upadá kamenný retail a naopak vzkvétá online

Ač je americká ekonomika relativně zdravá, klasický maloobchod zažívá největší propad od krize roku 2008. Nadnárodní řetězce ruší prodejny ve velkém. Zcela zavírají i celá obchodní centra. Analytikové odhadují, že jich skončí 300 – 400, tj. 25 – 30 % celkového počtu. Někteří zcela krachují (American Apparel, Wet Seal, The Limited…) Jen od října 2016 přišlo o práci v sektoru na 89 000 lidí. Nejvíce na ústupu jsou móda, elektronika a sportovní potřeby. Naopak z tohoto stavu těží online prodejci, zejména internetové tržiště Amazon letos rekordně roste.

Paralely s americkou situací vidí Ondřej Záruba z Comsense analytics už na trhu s elektronikou: Jsme svědky velkého propadu v tržbách kamenných obchodů ve prospěch e-shopů. Zatímco tradiční prodejny elektra v tržbách v lepším případě stagnují a jejich zisk klesá, online lídři Alza a CZC.cz v tržbách rostou v posledních letech o 25 – 30 procent ročně.

Dobírka oslabuje ve prospěch platby kartou

Po dlouhých letech dominance opouští dobírka trůn platebních způsobů. Podle průzkumu APEK a Nielsen ji předčila platba kartami, ať už debetními či kreditními. Aktuálně platí 29 % lidí kartami a 26 % dobírkou. Dobírka si stále drží svůj význam, ale dlouhodobě je na ústupu, komentuje to Jan Vetyška z APEK. Příčin většího příklonu k platbě kartám je hned několikero – vládne jim zejména zvyšující se důvěra platících.

Samozřejmě pomáhá, že lidé už dnes vědí, že nedodání zboží lze reklamovat přes banku, která společně s kartovými asociacemi zajišťuje vrácení peněz, argumentuje Václav Adamec, šéf karetního portfolia České spořitelny. K důvěře přispívá i zabezpečení platby samé například pomocí vícefaktorového ověření či blížící se vylepšení bezpečnostního protokolu Visa a MasterCard. Navíc jsou Češi nuceni platit kartou na zahraničních eshopech, čímž se učí platit stejně i doma. A nakonec je motivuje i větší přehled o útratách, který mají díky pravidelným výpisům plateb.

Sklik už umí cílit i publika Stream.cz

Seznam otevírá možnost cílit na diváky internetové televize Stream.cz i pro inzerenty s menšími rozpočty. V rámci Skliku bude možno zvolit 2 nové stromy publik:

  1. Speciální – diváci Stream.cz – pořady a
  2. Speciální – diváci Stream.cz – kategorie.

Ty umožňují zahrnout diváky všech pořadů dané kategorie či vymezit diváky konkrétní show. Tato speciální publika lze i vzájemně kombinovat či vylučovat s jinými typy cílení kromě Zájmů o koupi a retargeting.

Pro relativně přesné cílení sociodemografických skupin Seznam nabízí přehled statistik jednotlivých pořadů Návštěvnost a sociodemografie Stream.cz. Inzerent by tak měl mít možnost zpřesnit své cílení o interakce dvou miliónů uživatelů, kteří měsíčně navštíví web seznamácké televize. (Blog Sklik.cz)

Lidé nakupují v práci a když je škaredě

Ani online nakupování není ušetřeno povětrnostních vlivů. Pokud totiž mají lidé co dělat, nenakupují. Naopak, když je slota drží v dosahu Wi-Fi, utrácí o 20 % více než za slunečného počasí. Ale i tento vliv už koriguje mobilní připojení, což je znát v létě, kdy sice dochází celkově k poklesu prodejů, nicméně se o 15 % více z nich uskuteční na mobilních platformách. Celkový podíl mobilních nákupů v létě je dokonce 55 %, a to má ještě růst. Jinak výzkum Shoptet potvrdil známý průběh roku s nárůstem od září ke špičce Vánoc a novoročních výprodejů.

Další kritérium příliš nepotěší zaměstnavatele, neboť nejvíce utrácíme nejen kolem 20. hodiny, ale také mezi 10. a 12. hodinou. A nakonec lze zaznamenat i vliv krátkodobých, celospolečenských událostí, jako jsou olympiády nebo různé sportovní události. To má často za následek, že jeden segment v dané době je posílen, jiný naopak utlumen, vysvětluje Miroslav Uďan, CEO Shoptet.

Odhalenibabise.cz se nekoná

Kdosi na českém internetu slíbil „odhalení největšího skandálu v historii vlády“. A v rámci efektna přidal i odpočet, jehož ukončení mělo následovat odhalení špíny na Andreje Babiše. Coby spouštěč to fungovalo na výbornou. Zbytek k nafouknutí bubliny obstarala obecná nenávist k subjektu kampaně, česká média a sociální sítě.

V okamžiku pravdy se na webu zobrazilo cosi jako nabídka triček, přeprodávaných přes crowdfundingovou platformu MerchMaster.cz. Ať už byla celá věc politickým vtípkem, v poslední chvíli zastavenou investigativní akcí, či špinavým PR majícím dehonestovat podobné akce – dozajista nebyla funkčním byznys plánem pro prodej triček či domény samé, ani kvalitním brandbuildingem jména autorů. (Echo24.cz)

I elektronika se dá dělat v malém – Počítárna.cz

Jak se dá v podmínkách mizerných marží a finančně přebujelé konkurence přežít na trhu? To ilustruje malý e-shop s elektronikou Počítárna.cz. Prodej posilují především osobním přístupem k zákazníkovi – ovšem u nich to není jen prázdná deklarace řvoucí z televize či billboardu. Snaží se být vždy ochotnými prodejci. Je dobré zákazníkovi vyhovět i v případě, že je chyba sporná a možná i na straně zákazníka, ilustruje přístup jeden z jednatelů Tomáš Netopil.

Kolik Vás takové uznání reklamace stojí? Pět set? A teď si představte, co spokojený/nespokojený Pepa bude v hospodě svým 10 kamarádům vyprávět. Je jen na nás, jestli chceme 10 nových zákazníků (50 Kč na jednoho) nebo 10 lidí, kteří se nám vyhnou obloukem.

A stejně důsledně pečují jak o komunikaci na sociálních sítích, tak o texty svého eshopu. Možná i proto už plánují 3 další prodejny a vstup na Slovensko.