Novinky e-commerce 04/2015

Duben krom aprílového počasí přinesl i statistiky eshopie za první kvartál. Petr Homolka kumuluje firmy hračkářského impéria. Vivantis upouští od multikanálového marketingu ve prospěch akcentu ústředního eshopu. Facebook opět přitlačí na placené kampaně. A rok 2016 prý přinese i několik pozitivních změn v účetnictví…

novinky e-commerce

Letem online světem

První kvartál e-shopů: čtvrtinový nárůst

Obrat českých eshopů se meziročně zvýšil o 23 %. Nejvíce návštěv přichází z počítačů (82 %), největší nárůst návštěv ovšem představují mobilní zařízení (+ 48 %). Ekvivalentně i na obratu se nejvíce podílejí počítačoví návštěvníci (91 %), meziročně ovšem nejvíc rostou zařízení mobilní (+ 49 %). Také hodnota objednávky byla nejvyšší při objednání z PC (2 048 Kč).

Průměrná objednávka bez ohledu na zařízení byla 1 760 Kč. Míra konverze je nejnižší u mobilních telefonů (0,81 %), dvojnásobná u PC (1,68 %), střed se nachází u tabletů (1,28 %). Sortimentu vévodily potřeby pro domácnost, zboží pro děti a móda, které dle očekávání mají vystřídat oblečení, sport a zahrada ve čtvrtletí druhém.

V Česku vzniká hračkářský gigant

Podnikatel Petr Homolka, který nedávno ovládl síť Sparkys, koupil i společnost ALLTOYS vlastnící prodejny Bambule Království hraček. Homolkou vytvářená skupina se s ročními tržbami kolem 1,5 miliardy korun stane největším hráčem českého trhu, jehož roční obrat je okolo 5 miliard korun. Podle dosavadního majitele Bambule Jaroslava Novozámského:

trh sám si vyžádal vytvoření silného hráče, který by byl rovnocenným partnerem jak provozovatelům obchodních center, tak velkým hračkářským ‚značkám‘ a mohl prosadit vyvážené obchodní vztahy doposud zvýhodňující nadnárodní řetězce.

Do portfolia skupiny patří i společnost 4kids s. r. o. obsluhující eshop Hracky-4kids.cz.

Vivantis spustí centrální eshop sdružující nabídku ostatních

Vlastník Parfemy.cz, Krasa.cz, Prozdravi.cz, Modnidoplnky.cz, Sperky.cz a Hodinky.cz spouští centrální eshop na adrese Vivantis.cz. Martin Rozhoň, CEO Vivantis toto spojení odůvodňuje:

Stávající a zvyšující se počet specializovaných e-shopů nebylo možné efektivně k zákazníkům komunikovat. Na trhu však rostou velmi silné konkurenční značky, kterým je potřeba se postavit.

Roztříštění značek přináší komplikace i při expanzi na další trhy. Proto budou zahraniční eshopy postaveny na doméně Vivantis s národními koncovkami SK, PL a COM.

Facebook opět zvyšuje důležitost sponzorovaných postů

Facebook chce opět zvýšit počet příspěvků od přátel na úkor příspěvků od firem. Prioritně tedy jeho uživatelé uvidí obsah sdílený přáteli, mnohem méně by se mělo zobrazovat co přátelé olajkovali či sdíleli a nejméně se bude zobrazovat obsah firemní, pokud nebude postován placenou cestou.

Facebook sice změnu zaobaluje do rozvíjení uživatelské vstřícnosti a tvrdí, že dopad změny na dosah firemního obsahu bude záviset na složení publika a publikační aktivitě, spíše to ale vypadá, že dále akcentuje monetizaci svého produktu.

Rok 2016 přinese změny v účetnictví

Rok 2016 patrně nebude ve znamení zavádění elektronické evidence tržeb. Zároveň přinese novelizaci zákona o účetnictví podle transpozice účetní směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské komise. Ta zahrnuje novou kategorizaci podniků, předefinované povinnosti daňové evidence, návrat jednoduchého účetnictví aj.

Novela by krom jiného měla zajistit příznivé zacházení investorům (např. fondům, business angels a společnostem rizikového kapitálu), kteří by neměli přijít o postavení malého či středního  podniku.

Mobilu vládnou bulvár, sport a těhotenství

Ať už připravujete vlastní e-shop, nebo jen chcete správně zacílit publikum PPCéček, měli byste zvážit poslední průzkum NetMonitoru. Z něj vyplývá, že Češi na mobilních zařízeních nejvíc sledují sport, bulvár a weby v kategorii těhotenství a rodičovství.

Největší nárůst návštěvnosti z klasických PC zaznamenaly mužské magazíny, největší počet zobrazení stránek měly komunitní servery a portály pro náctileté.