V době, kdy se Internet potýká s prvními kapacitními potížemi, je třeba zabezpečit webové projekty, na nichž stojí byznys firem. Vyzpovídali jsme Damira Špoljariče, spolumajitele české firmy VSHosting. VSHostingu se podařilo prosadit v server hostingu nejen v ČR, ale i celosvětově. Včetně vysoce konkurenčního prostředí USA.
Dobrý den, pane Špoljariči, mohl byste nám představit VSHosting? Jak vznikl?
VSHosting vznikl původně jako poskytovatel tzv. virtual server hostingu. Postupně se úzce profilované služby rozrostly do komplexního provozu velkých projektů typu ČSFD.cz. A od té doby se staráme o tisíce českých i zahraničních serverů.
Co je základem vašeho byznysu?
Naším byznysem je poskytování špičkových serverových služeb, jejichž základem je vysoce sofistikované technické zázemí. Naše datacentrum splňuje nejvyšší bezpečnostní standard TIER IV. Nad provozem serverů bdí senior administrátoři ve dne v noci – na rozdíl od většiny konkurence. A reagujeme doslova okamžitě na požadavky i emaily klientů. Kupříkladu opravu serveru garantujeme do 60 minut a reálně zvládáme do 25.
Velmi rychle jste se dostali na špici v tzv. fully managed službách. Můžete nám popsat o co jde?
Fully managed služby znamenají pro klienta komplexní provoz jeho internetového projektu. Tedy od umístění serveru v datacentru, zajištění jeho zálohování a servisu přes provoz desítek parametrů každého serveru a zajištění výkonu v cloudu až po neomezenou konektivitu do celého světa. Krom toho, že klient dostává vše na jednom místě, co by jinde musel sám porůznu slepovat, má navíc od nás mnoho služeb, které lze poskytnout jen díky výkonovým kapacitám naší infrastruktury.
Pokud vím, je VSHosting členem několika peeringových uzlů po Evropě. Má to nějaké výhody?
Jsme členem NIX.cz, SIX.sk, vstupujeme do dalších světových uzlů (AMS-IX, DE-CIX) a máme statut telefonního operátora. Proto konektivitu nekupujeme – ale vytváříme. Jsme nezávislí na ostatních telekomunikačních firmách a máme v Internetu vlastní autonomní systém. Díky tomu můžeme poskytnout nízké odezvy na server, tedy i rychlejší načtení webu a zprostředkovaně i lepší pozice ve vyhledávačích.
Jak vůbec zajišťujete a zabezpečujete připojení internetu a energií pro své datacentrum?
Páteřní síť VSHostingu tvoří dvojitý kruh na optických vláknech v ČR, na Slovensku a dalších státech. Elektřinu přivádí dvě nezávislé sítě velmi vysokého napětí do dvou taktéž nezávislých transformátoroven datacentra. Zálohu napájení zajišťují dvě větve systému UPS. Krom toho je naše datacentrum zajištěno i proti globálnímu blackoutu. Dieslové generátory jsou schopny zásobit datacentrum elektřinou po několik dní bez jakékoliv další dodávky nafty.
K tématu bezpečnosti patří i různé útoky na činnost serverů. Nevyhnuly se ani velkým společnostem jako eBay či Amazon. Jak zabezpečujete své klienty vy?
K ochraně svých klientů využíváme nejen automatického monitoringu, ale také neustálého dohledu zkušených administrátorů. A ti samozřejmě jen nemonitorují situaci, ale také přicházejí s novými bezpečnostními mechanismy, které se mají vypořádat s útoky hackerů i v budoucnu.
Mezi vašimi zákazníky jsou i největší české e-shopy. Co právě e-shopy hledají u vás?
E-shopy s velkou návštěvností nás vyhledávají právě pro technologické zázemí a spolehlivý provoz, okamžitou reakci na mimořádné události (vč. rychlého nárůstu návštěvnosti) a individuální přístup.
Jakou máte vizi budoucnosti VSHostingu?
Aktuálně se věnujeme zdokonalování infrastruktury a expanzi do USA. Mým osobním cílem je, aby byl VSHosting jedničkou v serverových službách a neustále na špici technologické inovace.
Stále se snažíme kontinuálně zlepšovat naše služby a péči o e-shopy našich zákazníků. Otázka spolehlivého provozu serverů je pro nás jednou z priorit. Proto jsme navázali úzkou spolupráci se společností VS Hosting, kterou vnímáme jako jedničku ve svém oboru. Tato spolupráce by měla vést nejen k tomu, aby rychlost a dostupnost e-shopů našich klientů splňovala náročné požadavky, ale také k tomu, aby veškerá data byla spolehlivě zálohovaná a rychle obnovitelná i v případě závažnějších mimořádných událostí. Věříme, že tyto kroky povedou k dalšímu zlepšování našich služeb a také ke zvýšení spokojenosti zákazníků.