Ani nejrušnější měsíc roku nezastínil podstatné události – některé potěší a inspirují, jiné ani ne. Předvánoční šrumec – stejně jako celá česká e-commerce scéna – rok od roku roste. Alza stihla projít dalším kolem svého boje BezHeureky, spustit pojízdné prodejny, ale i dostat se do sporu se zákonem. Nezabezpečené weby čeká další očerňování ze stran internetových gigantů. Heureka chystá plošné zdražení a partikulární zlevnění prokliků. A Amazon? Ten přichází s konceptem bezobslužného nákupu v kamenné prodejně.
Letem online světem
- APEK popírá vyjmutí e-shopů z EET – výjimka by se mohla týkat pouze online plateb
- Povinnost informačního oznámení o příjmu evidovaných tržeb se bude vztahovat i na e-shopy
- EET po prvních 14 dnech: 4,34 miliónu vydaných účtenek, 1353 udání
- Alza.cz nesmí nadále provozovat web Bezheureky.cz, CZ.NIC mu zablokovalo doménové jméno a vyřadilo ho ze zóny .cz – a Alza spustila Bezheureky.com
- Alza.sk se opět dostala do konfliktu se slovenskou Radou pro reklamu, tentokráte pro tvrzení o největším showroomu na Slovensku
- Alibaba je opět na blacklistu americké vlády pro prodej padělků
- SpokojenýPes.cz vyhrál prestižní ocenění WorldStar Packaging Awards za krabici, kterou je možno po doručení zboží transformovat v psí boudu
- Slovenskou e-commerce opět zaplavily fiktivní slevy povánočních výprodejů
- Rockaway koupila cenové srovnávače vedoucí trhy Maďarska, Rumunska a Bulharska
- Shrnutí roku 2016 z hlediska e-commerce připravily Tyinternety a Lupa.cz
- Mall.cz realizoval PR/marketingové rozdávání vánočních dárků za pomoci Leoše Mareše a Uberu
- Nejvyšší míru prokliku zaznamenávají reklamy na jídlo, nápoje a oblečení
- E-shopová platforma a strukturovaný produkt sklízí úspěchy i při prodeji dobra
- Zaměstnanci České pošty stávkovali – ovšem v mizivém počtu
- Výdajovým paušálům daně z příjmu klesnou stropy, ale opět přibudou sleva na manželku a zvýhodnění na děti
- Už je spuštěna registrace a hlasování do soutěže ShopRoku portálu Heureka
Česká e-commerce má za sebou rekordní Vánoce
Druhý rok v řadě dosáhla česká e-commerce růstu o více než 20 % a předvánoční období bylo vyvrcholením povedeného roku 2016,
shrnuje řeč čísel Jan Vetyška, ředitel APEK. Celoroční obrat internetového prodeje v ČR by měl dosáhnout 97 000 000 000 Kč, což se rovná 9,2 % celého českého retailu. Podíl online obchodu tak opět vzrostl o jedno procento.
Velmi úspěšný z hlediska prodeje byl už listopad. V jeho průběhu došlo také k razantnímu nárůstu,
upřesňuje Vetyška. Vrcholu vánočních prodejů dosáhla česká e-commerce v týdnu od 12. prosince, během kterého se hodnoty e-obratů v jednotlivých dnech pohybovaly ve výši přesahující 800 000 000 korun.
Modus předvánočních objednávek se pohyboval v rozmezí 2 000 – 5 000 Kč. Nejžádanějšími sortimenty byly elektronika, oblečení, kosmetika a knihy.
Alza.cz otevřela na svátek a porušila zákon
ČOI se 26. prosince vydala na kontrolu uzavření prodejen s rozlohou vyšší 200 m² a našla svého provinilce – Alzu.cz. Ta totiž o druhém svátku vánočním otevřela centrální showroom v Praze-Holešovicích. Alza sama se domnívá, že o porušení zákona nejde, neboť daná provozovna slouží pouze k výdeji zboží, řešení reklamací a prezentaci výrobků smluvních partnerů.
Tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich ovšem kontruje, že i výdej je součástí prodeje: Bez výdeje by asi nic neprodali, kdyby šlo jenom o objednávku, tak když si někdo něco objedná, tak tím prodej není dokončen, někdo to musí také zaplatit a vyzvednout, případně doručit.
Alza se tímto krokem vystavila nejen riziku pokuty za porušení Zákona č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě do 1 000 000 korun, ale i pokutě za opakované porušování až do 5 000 000 korun (DOC) , neboť tutéž výdejnu/prodejnu otevřela i na Den vzniku samostatného československého státu.
Heureka.cz zdražuje prokliky
Největší cenový srovnávač ČR mění ceník (PDF) směrem k celkovému zdražení – i když výjimky se najdou. Plošné zdražení o 25 % v době Vánoc se posouvá z 1. 10. – 31. 12. o měsíc na 1. 11. – 31. 1. tak, aby pokrylo i silné povánoční výprodeje. O 100 % roste sice cena prokliku z výsledků vyhledávání a z detailu obchodu – v absolutních číslech jde ovšem o růst z 1 koruny na 2.
Naopak se snižuje minimální cena prokliku v cenové hladině 21 – 300 Kč v kategoriích auto-moto, baterie, dětské zboží, oblečení a móda, počítače a kancelář, sexuální a erotické pomůcky, sport, stavebniny, TV, video, audio. U kategorie TV, video, audio dochází k 33% poklesu minimální ceny prokliku i v hladině 301 – 1 000 Kč. Prokliky naprosté většiny dražšího sortimentu čeká růst ceny v rozmezí 20 – 200 %.
HTTP weby čeká masová diskreditace
Internetoví giganti považují komunikaci citlivých údajů přes protokol HTTP za potenciálně nebezpečnou a o svůj názor se s uživatelem podělí pokaždé, když se o ni pokusí. Zvláště Google se v těchto aktivitách intenzivně angažuje. Nejenže sám již dávno převedl všechny své služby na zašifrovaný protokol HTTPS, ale také jej používá coby SEO signál při řazení výsledků vyhledávání a stejně jako Mozilla označuje nezabezpečené či nedůvěryhodně zabezpečené weby v adresním řádku svého prohlížeče.
Navíc se Google Chrome i Mozilla Firefox chystají varovat před vyplňováním formulářů – především přihlašovacích – na veškerých HTTP webech. Každé takové přihlašování bude označeno coby Not Secure/Nezabezpečené a postižená stránka bude ztrácet v očích zákazníků kredit. Antivirová společnost ESET jde ve svých prohlášeních ještě dál a chybějící HTTPS uvádí mezi znaky potenciálně indikujícími podvodné e-shopy.
Amazon zkouší bezobslužný nákup v reálu
Amazon Go je koncept bezobslužného nákupu v kamenné prodejně. Zákazník si bere zboží a pak – rovnou odchází z obchodu. Žádné markování na obsluhované či samoobslužné pokladně, ani skenování položek čtečkou či mobilem jako v případech služeb Scan&Shop a Scan&Shop mobile obchodu Tesco.
Při vstupu do prodejny Amazon Go se jen stačí identifikovat pomocí smartphonu a veškeré zaznamenávání položek a jejich cen obstará systém kamer a senzorů, který vede detailní záznam toho, co si který zákazník vzal. Při odchodu se celý nákup strhne z účtu na Amazonu, který je propojen s platební kartou. Prodejny Amazon Go by měly nejprve pokrýt sortiment typu večerky (zejména suroviny pro přípravu jednoduchých jídel). Zcela první z nich bude otevřena začátkem roku 2017 v Seattlu.
Koloniál a Alza se chystají zavážet prodejnami nepokryté oblasti
Kolonial.cz logicky rozšiřuje svá odbytiště o lokality, které mají problém se zásobováním potravinami kvůli už chybějícím či právě mizejícím samoobsluhám. Naváže tak na předlistopadový koncept pojízdných prodejen v podobě autobusů rozvážejících základní potraviny, přičemž objednávky bude moci zákazník vyřídit online místo přímo u řidiče a objednat si bude moci z mnohem širší škály sortimentu. Koloniál spoléhá nejen na oslovení jednotlivců, ale i institucí či spolků, které by mohly mít zájem o pravidelné hromadné nákupy např. pro celou obec. První pokrytou lokalitou bude šestikilometrový koridor kolem dálnice D5 z Prahy do Plzně.
Mobilní prodejny zvané Alza StreetShop mají suplovat chybějící kamenné pobočky v regionech. Jejich poslání definuje Karel Kučera, ředitel marketingu Alzy: Jde o převratnou novinku, která přináší zcela nový standard služeb: kromě asistovaného prodeje a výdeje zakoupeného zboží budou mít zákazníci možnost zrychleně vyřídit reklamace, pohodlně vracet zboží, využít odborného poradenství a okamžitý prodej přímo na místě. Tato služba bude zajišťována každý den, tedy včetně sobot a nedělí.
Prvním cíleným regionem je Vysočina, další budou přibývat podle zájmu zákazníků.