Letem online světem
- Singles Day na Alibabě utržil přes půl biliónu korun
- LevneELEKTRO.cz je v úpadku
- Doména prvního řádu .SHOP byla hned první den registrována víc než 50 000 krát
- Google upřednostní mobilní index webů
- Amazon se snaží zamezit prodeji padělků a falešným recenzím
- Doklad EET nenahrazuje doklad o koupi
- Sklik umožňuje hromadný import zboží do Produktových inzerátů
- UrbanStore.cz expanduje na Slovensko
- E-shop Neiman Marcus pobavil internet absurdními cenami zboží
- Slovenský T-fashionline.com nedodává zboží a maří šetření Slovenské obchodní inspekce
- SERP Seznamu promění nové signály, mj. entropie textů
- WebTop100 vyhlásilo své ceny
- Seznam implementuje nové upoutávky na Zboží.cz do vyhledávání
- Investičníci Naspers rozvíjejí konkurenta Netflixu, službu ShowMax
- DPD českým e-shopům při Dni dopravy zdarma letos nepomohlo
- Slovenská střediska využívají e-shop k prodeji skipasů
- Nákupy z Rohlíku vyzvednete i na benzínkách – zatím MOL
- Rohlik.cz rozšířil vedení o bývalé manažery SPARu a Mall.cz
Eshopy se možná EET vyhnou
Uvažuji o změně, že bychom vyňali z evidence eshopy,
zní slibná slova z úst ministra financí Andreje Babiše. Nečekaně vítaná změna postoje přichází jen den po setkání Babiše se zástupci APEK. Ti přišli za ministrem projednat nejasnosti ohledně EET, které neodstranilo ani metodické upřesnění vztahující se k e-shopům. Problematickým se ukázalo být především rozdělení plateb prostřednictvím platebních bran, u nichž obchodník dostává peníze od provozovatele najednou, nikoliv v podobě jednotlivých online plateb za každou objednávkou zvlášť.
Poselství se APEK patrně podařilo nejen předat, ale i patřičně akcentovat, neboť se Babiš vyjádřil v tom smyslu, že: Je tam asi 18 různých druhů plateb, jsou tam platební brány. Chci to projednat s koaličními partnery a navrhneme, aby e-shopy byly vyňaty.
Pokud se vše podaří, mohly by se e-shopy 1. března 2017 vyhnout kulce určené maloobchodu a velkoobchodu.
Mall otestoval doručení dronem
Z Jirn u Prahy odstartoval 22. listopadu v 11 hodin dron Matrice 100 čínského výrobce DJI. Ve speciálních pařátech svíral malý, papírový balíček s hračkami pro děti zákaznice Mall.cz. Za necelé 4 minuty už byl v obci Zeleneč, vzdálené 1,7 kilometru. Snesl se na prostranství před domem, odložil box se zbožím a vydal se zpět do distribučního centra v Jirnech, zatímco zákaznice už mířila k objednanému zboží.
Test proběhl pod dohledem Úřadu pro civilní letectví, protože doručování zásilek pomocí dronů je zařazeno do kategorie provozu bezpilotních prostředků v nízkých letových hladinách,
vysvětluje Milan Rollo, výzkumník umělé inteligence, a dodává: To, že se firmy pouštějí do testování automatizovaného doručování, je velmi vítanou aktivitou, protože nám přinese cenné informace o provozních nárocích dronů i přímé zkušenosti z reálného provozu.
Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za zhruba pět minut,
upřesnil Jan Řezáč za Mall.cz. Při dostatečném počtu dronů se můžeme dostat až na 20 Kč za doručení, což je výrazně nižší částka, než v současné době firmy platí dopravcům. Z dnů a hodin zkrátíme doručovací dobu na hodiny a minuty.
Ostrému provozu dronové dopravy brání současná legislativa – ostatně oporou lobbování za její změnu se má stát i provedený test.
Vstup Amazonu je stále blíž a blíž
Vstup amerického obra na český trh vyvolává v lokálních prodejcích strach. A dle všeho se stále přibližuje. Signálem není ani tak distribuční centrum v Dobrovízi u Prahy, jako spíš náznaky přizpůsobování se obchodu českému zákazníkovi. Toho má svou nabídkou oslovit předsunutý post v podobě německého Amazonu, na který je návštěvník přesměrován po zadání adresy amazon.cz (dříve přesměrovávala na obecný celoevropský rozcestník obchodu). O zájmu o slovanského zákazníka svědčí překlad do prvního ze slovanských jazyků – polštiny.
A zajímavé slevy v intencích Black Friday a Cyber Monday Amazon Čechům přicukroval dopravou do ČR zdarma při nákupu nad 39 eur (o vyvěšení ceníku dopravy speciálně pro ČR ani nemluvě). Předpokládáme, že díky této novince začne využívat širokého výběru milionů produktů napříč nejrůznějšími kategoriemi zboží a nízké ceny na Amazon.de větší počet zákazníků z Česka než dosud,
vysvětluje Karel Taschner, mluvčí českého Amazonu.
Den dopravy zdarma po československu
Už popáté v Česku a po třetí na Slovensku se uskutečnil Den dopravy zdarma od 15. do 16. listopadu. 1549 českých a 438 slovenských e-shopů odbavilo 180 000 a 27 000 objednávek a utržilo 222 000 000 korun a 1 880 000 eur. Průměrná cena objednávky činila 1250 korun a 69 eur. Češi ušetřili za dopravu celkem více než 14 000 000 korun, Slováci 90 000 eur.
Sortimentově se v obou zemích dařilo nejvíce černé a bílé elektronice, dětskému zboží, vybavení pro dům a zahradu, módě, kosmetice a přípravkům pro zdraví. Heureka zmiňuje ještě jednu pozoruhodnost: nejvíce uskutečněných objednávek proběhlo kolem deváté hodiny večerní, na úplném začátku a konci celé akce. Lidé tedy měli nákupy nejen naplánovány, ale rozhodli se nakoupit také impulzivně těsně před jejím skončením,
vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureky.
Na Vánoce chybí lidi
Předvánoční shon se projevuje i v honu na brigádníky. Nabírat dočasné síly se snaží všichni, ale ne každý na to má. České poště se nedaří nikoho sehnat v Praze, Středních Čechách a krajských městech, proto na kritických místech alespoň prodlužuje otevírací dobu až o 60 hodin týdně. Velké e-shopy takové problémy nemají, protože jsou schopny řešení zafinancovat.
Na měsíce listopad a prosinec navyšujeme hodinovou sazbu brigádníků v závislosti na jejich kvalifikaci o 15 až 20 Kč,
ilustruje plánované odměňování Jan Řezáč, mluvčí společnosti Mall, která chce takto získat 150 lidí. Alza na Vánoce nabírá 500 brigádníků. A Amazon v tento čas potřebuje navíc až 4 000 pracovních sil. Ten ovšem nabízí za listopad a prosinec něco přes 62 000 Kč hrubého plus bonus 9 200 Kč stálým zaměstnancům za přivedení brigádníka, který vydrží po celou vánoční špičku.
Black Friday
Český trh si odbyl další kolo Černého pátku. Ten trval v podstatě od pondělí 21. do středy 30. listopadu, přičemž obchody s elektronickým zbožím ho v pondělí 28. ještě přejmenovaly na Cyber Monday. Black Friday se na trhu ČR již poměrně etabloval, o čemž svědčí zapojení se i malých e-shopů, retailových řetězců a dalších. Zprofanovaná jména českého eshoppingu si neodpustila fiktivizaci slev. Podobně fiktivní čísla pak vytáhlo PR velkých jmen: ve srovnání s minulým rokem nárůst prodejů někde převýšil až 40 % (Kasa.cz), 60 % (Mall.cz), Alza jen za první tři dny překročila 2/3 tržeb loňského Black Friday.
Zákazníci sice reflektují hrátky s čísly a vyjadřují své znechucení, ovšem toto znechucení de facto neovlivňuje jejich nákupní apetit a ochotu ponořit se do moře informací pro perly skutečných slev. Příští Černé pátky může výrazně ovlivnit Amazon, který už letos nabízel výrazně zlevněné zboží na portále Amazon.de a dopravu do ČR zdarma. (Aktualne.cz, Cnews.cz, Lupa.cz)