Letem online světem
- Češi chtějí zboží doručit do ruky, a nikoliv Českou poštou
- Eshopy a speditéři se už přetahují o brigádníky na Vánoce
- ČOI hlásí opětovné porušení zákona o otevírací době Alzou
- Amazon má dle Evropské komise doplatit 250 miliónů EUR na daních
- Alza nabídne spotřebitelský úvěr na nákup na 3 měsíce zdarma
- Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i Protimonopolný úrad Slovenskej republiky povolili spojení Datartu a HP Tronic
- Seznam.cz získal licenci na televizní vysílání
- DM drogerie spustí vlastní eshop v příštím roce
- Rohlik.cz zkouší doručování do osobních boxů
- Miton získal menšinový podíl v agregátoru svatebních dodavatelů Svatba.cz vkladem stejnojmenné domény
- Vyhledávač módy Glami expanduje do Maďarska
- Celkem 238 měst USA, Kanady a Mexika touží po nové centrále Amazonu
- Eshop spouští i Zepter International
Listopadové konference e-commerce
- 1. listopadu 2017 – Affiliate konference, Galerie Café Louvre, Praha 1
- 9. – 10. listopadu 2017 – Marketing festival, Kongresové centrum Praha, Praha 4
- 15. listopadu 2017 – WebTop100, Národní dům na Vinohradech, Praha 2
- 20. – 24. listopadu 2017 – Forum Media, sídlo Economia a. s. a prostor Vnitroblock, Praha 8 a 7
- 24. listopadu 2017 – Social Restart, Konferenční centrum City, Praha 4
- 30. listopadu 2017 – Křišťálová Lupa, Divadlo Archa, Praha 1
Listopad – měsíc prodejních svátků
Ačkoliv pravé prodejní žně jsou až v prosinci, listopad se během času stal měsícem koncentrujícím nejvíce prodejních svátků. Nejznámějším je Black Friday (letos připadá na 24. listopad), importovaný z prostředí amerického retailu. V Česku s ním první přišly velké eshopy s elektronikou. Některé z nich stejně tak coby první devalvovaly věrohodnost černopátečních slev. Přesto zůstává oblíben a ke sklonku roku i očekáván.
Nejen v čase na něj navazuje Cyber Monday (27. listopad), který se typicky věnuje počítačové technice a hrám, nicméně ho v rámci různorodých kreativních spinů využívají i prodejci jiných sortimentů.
Speciálně československou akci Den dopravy zdarma organizuje cenový srovnávač Heureka. V této čistě marketingově zaměřené akci mohou eshopy obdarovat své stávající a zároveň získat nové zákazníky,
jak praví Heureka. Stačí jen když dotyční utratí nad 300 Kč, respektive 15 eur a eshop má certifikát Ověřeno zákazníky.
Eshopová velmoc Čína pak ještě 11. 11. slaví svátek vztahující se k datem akcentované jedničce – Singles Day. Prodejní šimrátko zrozené ze záminky k mejdanu se nejsilněji projevuje právě na čínských online tržištích. Do českých luhů a hájů moc neproniklo a ani o příštím průniku zatím nic nesvědčí. Inovátoři se ho však mohou pokusit zavést. Stejně tak mohou zkusit napojit prodejní aktivity na charitativní odvozeninu černého pátku – Giving Tuesday.
Facebook tlačí na placení za dosah příspěvků
Slovenskočeskou digitální scénou zavládlo zděšení, když Facebook začal na Slovensku (a na Srí Lance, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a v Kambodži) testovat novou podobu Průzkumníku příspěvků. Minimálně využívanou funkci můžete nyní vydolovat z levého menu v sekci Prozkoumat.
Facebook nově experimentuje s tím, co uživatelé kde uvidí – respektive kde bude zobrazovat reklamy a nakolik bude zobrazovat neplacené příspěvky firemních stránek. V rámci pokusu Slováci vidí na své zdi jen příspěvky přátel a sponzorované posty. Pokud by rádi koukli na obsah sledovaných stránek, musí zamířit do Průzkumníku příspěvků. Tam ovšem organický obsah stránek soupeří s velmi obsáhlým pel melem toho, co Facebook považuje za populární a zajímavé.
Organický dosah příspěvku takto propadl o ⅔, zapojení publika až na ¼ původních hodnot. Adam Mosseri, šéf týmu Vybraných příspěvků, sice tvrdí, že jde pouze o testování, že se zatím nerozšíří na další země a že neplánují donutit firmy platit za každý příspěvek. Nicméně – nevypadá to tak.
Máslo!!!, aneb marketingová akce Alzy v Ostravě
Veřejným prostorem vždy rezonuje nějaké téma. V Česku je to aktuálně máslo a jeho maloobchodní cena. Popularitu tématu se rozhodla zužitkovat Alza. Pod záštitou hesla: Jelikož nakupovat na Alza.cz je mazané a rádi to natíráme konkurenci, máme pro vás lahodnou akci,
rozdala tisícovku másel k tisícovce nákupů nad 1 000 Kč. Tedy pokud si je zákazníci vyzvedli na prodejně v Ostravě.
Humorný marketing si zabalancoval na ostří sociální citlivosti a ostravsko-pražské nevraživosti, neboť se dá vyložit i tak, že značka spojovaná s vysokopříjmovou metropolí rozhazuje drobky v podobě produktu, jehož cena tíží chudé, právě na Ostravsku. Alza nicméně deklaruje pozitivní reakci zákazníků a nevylučuje, že další obdobnou akci udělá na kterékoliv jiné pobočce.
Tematiku másla využívá ještě podstránka Rozsekej to máslo, která mj. i hláškou Nejsem máslo! motivuje hráče počítačových her k nákupu hardwaru.
Evropská komise se zabývá diktováním cen
Diktování koncových cen ze strany výrobců maloobchodním prodejcům je v demokratických ekonomikách mimo literu zákona. V praxi k tomu ovšem dochází, čehož si už povšimla i Evropská komise. Výsledky rozsáhlého šetření poukazují na to, že s jednáním vedoucím k určení koncové ceny se už setkalo na 42 % eshopů.
Regionální data sice nebyla zveřejněna, problém se ovšem týká také českých obchodů. To potvrzují zkušenosti poradců Acomware i oslovených eshopperů. Nejmenovaný eshopper to komentuje:
Velký eshop má samozřejmě úplně jinou vyjednávací pozici než malý, který musí poslouchat. Zvlášť v Česku, kde jsou těch malých tisíce.
Internetová platforma navíc velice usnadňuje monitoring koncových cen a odhalení jakékoliv odchylky od cenové politiky výrobců. Tím pádem mohou výrobci podnikat odvetná opatření proti maloobchodním prodejcům, kteří se od požadované cenové úrovně odchylují. Může dokonce dojít k omezení pobídek pro maloobchodní prodejce,
uvádí zpráva Evropská komise. Mezi vyšetřovanými výrobci jsou Asus, Denon & Marantz, Philips a Pioneer.
Zpráva pak uvádí i další případy porušování hospodářské soutěže:
- zakazování prodeje přes elektronická tržiště,
- vymiňování si vlastnictví kamenné prodejny či
- narušení přeshraniční konkurence geoblokací a lokalizovanými cenovými nabídkami.
Hlavními vyšetřovanými jsou zatím výrobci elektroniky, producenti počítačových her, cestovní kanceláře a hotely. Na to, zda se záběr šetření rozšíří, a jaké budou reálné důsledky těchto snah, je si třeba počkat.
ÚOOÚ vyšetřuje Mall.cz
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) se pustil do důkladné kontroly činností Mall.cz spojených s nakládáním s důvěrnými informacemi. Předmětem kontroly je zabezpečení osobních údajů zákazníků této společnosti, kdy po hackerském útoku přišla téměř o 750 000 údajů o svých klientech,
zdůvodňuje daný krok ÚOOÚ. Mall přišel o inkriminovaná data v létě vinou slabého zabezpečení databáze uživatelských jmen a hesel vytvořených před rokem 2015.
ÚOOÚ upozorňuje, že v rámci nadcházející evropské směrnice GDPR bude muset postižený subjekt obdobný incident hlásit dozorovému orgánu do 72 hodin od zjištění. A opomíjí zdůraznit, že ohrožení soukromých dat umožňuje GDPR postihovat až do 20 000 000 EUR či 4 % celosvětového obratu.
Zara vykrádá mladé umělce
Snaha maximalizovat přidanou hodnotu a minimalizovat vstupy může občas vést za hranice zákona. O tom svědčí případ značky Zara, která na své tašky bez uzardění použila motivy z portfolia německého ilustrátora Borise Schmitze.
Nezáleží jim na tom, co je správné nebo slušné,
říká Schmitz, který je znám svými charakteristickými kresbami jedním tahem především na vizuálních sociálních sítích. Fanoušci z Instagramu ho upozornili, že španělský výrobce prodává hned dva modely s použitím jeho skic. Mají požádat o svolení, kompenzaci a označení původního umělce. Zvláště, když jsou tak velkou korporací,
říká Schmitz. Podle mě chodí na Tumblr jen pro inspiraci a berou si, co se jim zlíbí.
Schmitz navíc tvrdí, že není jediným poškozeným: Na kabelkách jsou také kresby od mladé ilustrátorky z Turecka, Annes Bil.
Zara se obdobně zachovala už v dříve. V roce 2016 okopírovala návrhy nášivek a odznaků od umělkyně Tuesday Bassen. A k případu se vyjádřila v tom smyslu, že práci Bassen bylo snadné napodobit
.