Novinky e-commerce 10/2017

Rozmanitostí hýří nejen podzim, ale i dění na scéně e-commerce. Alza popohnala prodeje rozdáváním másla. Facebook vyděsil markeťáky experimenty na Slovensku. Evropská komise se jala vyšetřovat výrobce kvůli diktátu koncových cen. Úřad pro ochranu osobních údajů vyšetřuje Mall.cz kvůli letnímu incidentu. A Zara prý vesele porušuje autorský zákon.

novinky e-commerce

Letem online světem

Listopadové konference e-commerce

  • 1. listopadu 2017 – Affiliate konference, Galerie Café Louvre, Praha 1
  • 9. – 10. listopadu 2017 – Marketing festival, Kongresové centrum Praha, Praha 4
  • 15. listopadu 2017 – WebTop100, Národní dům na Vinohradech, Praha 2
  • 20. – 24. listopadu 2017 – Forum Media, sídlo Economia a. s. a prostor Vnitroblock, Praha 8 a 7
  • 24. listopadu 2017 – Social Restart, Konferenční centrum City, Praha 4
  • 30. listopadu 2017 – Křišťálová Lupa, Divadlo Archa, Praha 1

Listopad – měsíc prodejních svátků

Ačkoliv pravé prodejní žně jsou až v prosinci, listopad se během času stal měsícem koncentrujícím nejvíce prodejních svátků. Nejznámějším je Black Friday (letos připadá na 24. listopad), importovaný z prostředí amerického retailu. V Česku s ním první přišly velké eshopy s elektronikou. Některé z nich stejně tak coby první devalvovaly věrohodnost černopátečních slev. Přesto zůstává oblíben a ke sklonku roku i očekáván.

Nejen v čase na něj navazuje Cyber Monday (27. listopad), který se typicky věnuje počítačové technice a hrám, nicméně ho v rámci různorodých kreativních spinů využívají i prodejci jiných sortimentů.

Speciálně československou akci Den dopravy zdarma organizuje cenový srovnávač Heureka. V této čistě marketingově zaměřené akci mohou eshopy obdarovat své stávající a zároveň získat nové zákazníky, jak praví Heureka. Stačí jen když dotyční utratí nad 300 Kč, respektive 15 eur a eshop má certifikát Ověřeno zákazníky.

Eshopová velmoc Čína pak ještě 11. 11. slaví svátek vztahující se k datem akcentované jedničce – Singles Day. Prodejní šimrátko zrozené ze záminky k mejdanu se nejsilněji projevuje právě na čínských online tržištích. Do českých luhů a hájů moc neproniklo a ani o příštím průniku zatím nic nesvědčí. Inovátoři se ho však mohou pokusit zavést. Stejně tak mohou zkusit napojit prodejní aktivity na charitativní odvozeninu černého pátku – Giving Tuesday.

Facebook tlačí na placení za dosah příspěvků

Slovenskočeskou digitální scénou zavládlo zděšení, když Facebook začal na Slovensku (a na Srí Lance, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a v Kambodži) testovat novou podobu Průzkumníku příspěvků. Minimálně využívanou funkci můžete nyní vydolovat z levého menu v sekci Prozkoumat.

Facebook nově experimentuje s tím, co uživatelé kde uvidí – respektive kde bude zobrazovat reklamy a nakolik bude zobrazovat neplacené příspěvky firemních stránek. V rámci pokusu Slováci vidí na své zdi jen příspěvky přátel a sponzorované posty. Pokud by rádi koukli na obsah sledovaných stránek, musí zamířit do Průzkumníku příspěvků. Tam ovšem organický obsah stránek soupeří s velmi obsáhlým pel melem toho, co Facebook považuje za populární a zajímavé.

Organický dosah příspěvku takto propadl o ⅔, zapojení publika až na ¼ původních hodnot. Adam Mosseri, šéf týmu Vybraných příspěvků, sice tvrdí, že jde pouze o testování, že se zatím nerozšíří na další země a že neplánují donutit firmy platit za každý příspěvek. Nicméně – nevypadá to tak.

Máslo!!!, aneb marketingová akce Alzy v Ostravě

Veřejným prostorem vždy rezonuje nějaké téma. V Česku je to aktuálně máslo a jeho maloobchodní cena. Popularitu tématu se rozhodla zužitkovat Alza. Pod záštitou hesla: Jelikož nakupovat na Alza.cz je mazané a rádi to natíráme konkurenci, máme pro vás lahodnou akci, rozdala tisícovku másel k tisícovce nákupů nad 1 000 . Tedy pokud si je zákazníci vyzvedli na prodejně v Ostravě.

Humorný marketing si zabalancoval na ostří sociální citlivosti a ostravsko-pražské nevraživosti, neboť se dá vyložit i tak, že značka spojovaná s vysokopříjmovou metropolí rozhazuje drobky v podobě produktu, jehož cena tíží chudé, právě na Ostravsku. Alza nicméně deklaruje pozitivní reakci zákazníků a nevylučuje, že další obdobnou akci udělá na kterékoliv jiné pobočce.

Tematiku másla využívá ještě podstránka Rozsekej to máslo, která mj. i hláškou Nejsem máslo! motivuje hráče počítačových her k nákupu hardwaru.

Evropská komise se zabývá diktováním cen

Diktování koncových cen ze strany výrobců maloobchodním prodejcům je v demokratických ekonomikách mimo literu zákona. V praxi k tomu ovšem dochází, čehož si už povšimla i Evropská komise. Výsledky rozsáhlého šetření poukazují na to, že s jednáním vedoucím k určení koncové ceny se už setkalo na 42 % eshopů.

Regionální data sice nebyla zveřejněna, problém se ovšem týká také českých obchodů. To potvrzují zkušenosti poradců Acomware i oslovených eshopperů. Nejmenovaný eshopper to komentuje:

Velký eshop má samozřejmě úplně jinou vyjednávací pozici než malý, který musí poslouchat. Zvlášť v Česku, kde jsou těch malých tisíce.

Internetová platforma navíc velice usnadňuje monitoring koncových cen a odhalení jakékoliv odchylky od cenové politiky výrobců. Tím pádem mohou výrobci podnikat odvetná opatření proti maloobchodním prodejcům, kteří se od požadované cenové úrovně odchylují. Může dokonce dojít k omezení pobídek pro maloobchodní prodejce, uvádí zpráva Evropská komise. Mezi vyšetřovanými výrobci jsou Asus, Denon & Marantz, Philips a Pioneer.

Zpráva pak uvádí i další případy porušování hospodářské soutěže:

  1. zakazování prodeje přes elektronická tržiště,
  2. vymiňování si vlastnictví kamenné prodejny či
  3. narušení přeshraniční konkurence geoblokací a lokalizovanými cenovými nabídkami.

Hlavními vyšetřovanými jsou zatím výrobci elektroniky, producenti počítačových her, cestovní kanceláře a hotely. Na to, zda se záběr šetření rozšíří, a jaké budou reálné důsledky těchto snah, je si třeba počkat.

ÚOOÚ vyšetřuje Mall.cz

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) se pustil do důkladné kontroly činností Mall.cz spojených s nakládáním s důvěrnými informacemi. Předmětem kontroly je zabezpečení osobních údajů zákazníků této společnosti, kdy po hackerském útoku přišla téměř o 750 000 údajů o svých klientech, zdůvodňuje daný krok ÚOOÚ. Mall přišel o inkriminovaná data v létě vinou slabého zabezpečení databáze uživatelských jmen a hesel vytvořených před rokem 2015.

ÚOOÚ upozorňuje, že v rámci nadcházející evropské směrnice GDPR bude muset postižený subjekt obdobný incident hlásit dozorovému orgánu do 72 hodin od zjištění. A opomíjí zdůraznit, že ohrožení soukromých dat umožňuje GDPR postihovat až do 20 000 000 EUR či 4 % celosvětového obratu.

Zara vykrádá mladé umělce

Snaha maximalizovat přidanou hodnotu a minimalizovat vstupy může občas vést za hranice zákona. O tom svědčí případ značky Zara, která na své tašky bez uzardění použila motivy z portfolia německého ilustrátora Borise Schmitze.

Nezáleží jim na tom, co je správné nebo slušné, říká Schmitz, který je znám svými charakteristickými kresbami jedním tahem především na vizuálních sociálních sítích. Fanoušci z Instagramu ho upozornili, že španělský výrobce prodává hned dva modely s použitím jeho skic. Mají požádat o svolení, kompenzaci a označení původního umělce. Zvláště, když jsou tak velkou korporací, říká Schmitz. Podle mě chodí na Tumblr jen pro inspiraci a berou si, co se jim zlíbí. Schmitz navíc tvrdí, že není jediným poškozeným: Na kabelkách jsou také kresby od mladé ilustrátorky z Turecka, Annes Bil.

Zara se obdobně zachovala už v dříve. V roce 2016 okopírovala návrhy nášivek a odznaků od umělkyně Tuesday Bassen. A k případu se vyjádřila v tom smyslu, že práci Bassen bylo snadné napodobit.