Letem online světem
- IKEA chce spustit e-shop pro Českou republiku v roce 2016 a pro Slovensko do dvou let
- Elektronická evidence tržeb si nově říká e-tržby
- DHL má v plánu na Slovensku do konce roku 2015 zřídit 400 Parcel shopů – míst pro odběr zboží z eshopů
- Zásilkovna.cz expanduje do Rumunska a Simona Kijonková chce nabídnout zákazníkům rozbalování zboží přímo při převzetí na výdejnách
- Tomáš Čupr investuje do zprostředkování služeb portálu LidskáSíla.cz
- Trh virtuálních mobilních operátorů čeká dle ředitele SazkaMobilu další konsolidace
- Praha unifikuje rozhraní pro platby obyvatel do podoby e-shopu Jednotný městský trh služeb aka Prague market
- Alza umístila AlzaBox pro výdej eshopových objednávek ve fastfoodu Burger King na Praze 1
- Vydavatelství Mafra prý pase po Slevomatu – obě společnosti to ovšem dementují
- Síť lékáren Dr. Max apeluje návrat zákazníků individualizovaným věrnostním programem
- Stilago a Fashion Days – velké internetové outlety s módou – končí
- Rohlík.cz míří do Brna
- CZC rostou tržby – nejvíce stoupá prodej nositelné elektroniky
Dovolenou i vybavení Češi vybírají na internetu
Statistiky APEK potvrzují sílící nárůsty prodejů jak dovolených, tak i vybavení na ně na internetu. Čechy zajímá nejen šíře nabídek, ale hlavně možnost jejich cenového srovnávání.
Ředitel APEK Jan Vetyška to komentuje: Možnost snadného srovnání a vyhledávání je snad ještě lepší než u běžného zboží. Zákazníci si snadno navolí své preference a mohou vybírat. Již v loňském roce si zakoupilo dovolenou přes internet více než 25 % uživatelů a také letos směřuje stále více Čechů na dovolenou pomocí online objednávky.
Narůstající prodeje se týkají i dovolenkového vybavení – sportovní oblečení či vybavení kupuje 37 % uživatelů internetu, ve věkové kategorii 25 – 34 let dokonce každý druhý.
Přípravy na eshopové Vánoce jsou v plném proudu
Podle ČTK jsou zástupci největších českých eshopů již připraveni na vánoční sezónu. Očekáváme extrémní nápor zákazníků, navyšujeme kapacity přepravců, prodejen, skladové plochy a v neposlední řadě také lidské zdroje,
ilustruje zvýšené předvánoční úsilí Šárka Jakoubková z Alzy.
Frenetické prodeje očekávají i Vivantis, Mall.cz, Prodeti.cz, Parfums.cz, Slevomat a mnoho dalších. Proto navyšují skladové zásoby, zkracují expediční časy, rozšiřují počty výdejních míst a usnadňují nákupy přes mobil. Není se co divit – poslední čtvrtletí leckde generuje stejný obrat jako předcházející tři dohromady a odhady analytiků říkají, že tržby českých internetových obchodů letos stoupnou o nějakých 15 %. Navíc první dárky začínají lidé kupovat od druhé poloviny září.
Logistická zbraň: dodání téhož dne
Logistická zbraň v podobě tzv. same day delivery – tedy dodávky téhož dne, kdy bylo objednáno, se začíná stále více prosazovat v konkurenčním boji největších eshopů. Ve vlastní režii ho provozuje Alza, v období Vánoc i Mall.cz – obě firmy ovšem pouze v Praze a okolí. V příštím roce plánujeme rozšíření do dalších strategických měst,
slibuje PR manažerka Alzy Šárka Jakoubková.
Menší eshopy k tomuto způsobu dopravy mohou využít především Zásilkovny.cz, která expresní dodání aktuálně nabízí v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Hradci Králové a Bratislavě, s tím, že zásilky je možno podat i ve spádové oblasti těchto lokalit. Investice do nové platformy se pohybuje v řádu miliónů, přičemž k vytvoření této samostatné logistické sítě nás donutila vlastní rychlá expanze,
říká majitelka Zásilkovny Simona Kijonková.
Nákupní tlačítko nemine ani mobilní verzi Googlu
Google testuje novou službu Purchases on Google. Hledajícímu se po zadání fráze zobrazí reklamy v sekci Nákupy Google – touto funkcí obdařené reklamy pak budou mít nápis Buy on Google. Do prohlížeče přihlášený hledající bude moci daný produkt přímo koupit, platební metodu a adresu doručení zvolí dle údajů vyplněných v Google účtu. Google tímto vytvoří nadstavbu reklam AdWords, poskytne prodejcům prostor na produktovou prezentaci a zákazníkům zabezpečenou platební transakci. Zpoplatněno by přitom mělo být pouze prokliknutí reklamy ze stránky vyhledávacích výsledků.
Vše, co v Googlu děláme, se soustředí na mobilní prostředí,
snaží se myšlenku Purchases on Google vysvětlit Jon Alferness, šéf sekce Nakupování Google. Chceme usnadnit nakupujícím celý proces nákupu…, jen si představte, že byste už nikdy nemuseli zápasit s obsahem peněženky a hledat tu správnou kartu k zaplacení.
Facebook pracuje na vlastní virtuální asistenci Moneypenny
Služba Moneypenny by měla sloužit především v mobilním prostředí Facebook Messengeru. Nemá přitom spoléhat na umělou inteligenci a rozsáhlé databáze, ale de facto zprostředkovávat asistenci „reálných lidí při hledání informací a nákupech zboží a služeb“. Jakékoliv podrobnosti služby či datum jejího uvedení zůstávají neznámé. Vedení Facebooku otázky ohledně Moneypenny zatím ignoruje.
Slovenské eshopy špatně informují o obchodních podmínkách
Jen 16 % slovenských eshopů splňuje zákonem stanovené povinnosti při informování zákazníka. To alespoň vyplývá z průzkumu Správa o právnej stránke eshopov na Slovensku (PDF) serveru NakupujBezpecne.sk zabývajícího se certifikací eshopů. Dlouhodobě největší slabinou jsou nedostatečně definované obchodní podmínky. Dvě třetiny prodávajících:
- podávají nejasné, nepřesné a zavádějící informace;
- špatně či vůbec neinformují o právu na odstoupení od smlouvy;
- odvolávají se na už neplatný zákon;
- ukládají spotřebitelům povinnosti bez právního důvodu.
Další prohřešky se týkají kontaktů: u 32 % zkoumaných obchodů byly uvedené nedostatečné či úplně chyběly kontaktní údaje. Reklamační řád chyběl na stránkách 8,7 % eshopů a jen minimum webů trpělo nedostatky v oblasti informací o dopravních podmínkách a možnostech platby za zboží.
Mall.cz je na prodej
Vlastník jednoho z největších tuzemských hráčů internetového prodeje – jihoafrický koncern Naspers – je patrně nespokojen s vývojem zisků celé středoevropské skupiny Netretail Holding, pod kterou Mall.cz patří. Naspers připravuje za spolupráce Citibank prodej celé skupiny Netretail Holding, jejíž obrat se v posledních dvou letech pohyboval mezi 8 – 10 miliardami korun, ovšem zisk dosáhl pouze 9,5 miliónu korun (v roce 2014).
Elektronický obchod se pro Naspers vůbec stal přítěží, neboť v této oblasti utrpěl za poslední čtvrtletí provozní ztrátu 4,6 miliardy korun a předchozí výsledky byly ještě horší. Patnáct let v branži mě naučilo podobné informace nekomentovat,
reagoval zakladatel a ředitel Mallu Ondřej Fryc. Stejně tak se vyjádřil i zástupce Naspers.