S přicházející okurkovou sezónou by mnohý čekal útlum dění ovlivňujícího e-commerce, ale není tomu tak. Naopak. Mnohé novinky jsou předzvěstí trendů příštích, které dlouhodobě ovlivní podobu eshoppingu. Ať už to je implementace digitálních asistentů, změny vlastnické struktury většiny evropských skladů, zavedení bitcoinových plateb, zákaznické chování typu loajalita a odpovědnost vůči vyzvedávání objednávek, formování nového obra českého retailu či třeba nové možnosti cílení dynamického retargetingu.
Letem online světem
- Amazon spouští širokou podporu B2B platformy Marketplace i pro české e-shopy a koupil řetězec s prémiovými potravinami Whole Foods Market
- Koruna stále posiluje
- Seznam implementuje okýnko pro vyhledání zásilky u největších českých dopravců
- Google zpřístupní Google Posts i pro malé firmy
- Holubi VRKUUUovali pro Mall.cz a ten spustí další offline kreace na MFF v Karlových Varech
- Česká pošta mění telefonní čísla na pobočky
- Službu správné velikosti oblečení SideID lze nyní implementovat do e-shopů postavených na Shoptet a Eshop-rychle.cz
- PayPal spouští zrychlené převody
- Glami a Biano míří za ostatními projekty Mitonu do Rumunska
- Alza naskladnila elektromobily Tesla
- Síť potravin Delia expanduje z Bratislavy do regionů a plánuje e-shop
- APEK nominovala ZOOT do finále Global E-commerce Awards 2017
- Verizon dokončil akvizici Yahoo! za 100 miliard dolarů
- Chytrý stát je, když po úřadech obíhají data, nikoliv lidé
- DM drogérie otevře další pobočky na Slovensku a spustí e-shop
- I malé e-shopy už zvládají dopravu do druhého dne
- Obři e-commerce budou usilovat o sklady blíž centrum měst
- Online a zdarma chce ceny nemovitostí odhadovat Valuo.cz
- CEO post Socialbakers přebírá Yuval Ben-Itzak, bývalý CTO AVG
- Značka Zara silně roste i díky prodeji přes internet
- Vinou digitalizace a robotizace zanikne v Česku až 53 % pracovních míst, domnívá se Vladimír Špidla
Kolonial.cz implementuje hlasového asistenta
Kolonial.cz se mezi prvními snaží zužitkovat budoucí možnosti digitálních asistentů a už implementuje jejich základní funkce. Tou nejzákladnější je hlasové vyhledávání. Hledali jsme pro začátek ten správný poměr funkcí, které nákup dokáží opravdu zrychlit. Nejefektivnější se ukázala kombinace průběžného hlasového listování a manuálního přidávání položek do košíku. Úspora v tomto případě činí až polovinu času oproti běžnému textovému hledání,
komentuje inovaci Ondřej Tomeš, šéf marketingu Kolonial.cz.
Ve vyhledávacím poli uživatel funkci aktivuje, hlasem zadává hledané položky, ty přidává do košíku kliknutím. Operandy tedy zatím chybí. Tomeš to vysvětluje: Příkazy pro kompletní odbavení nákupu hlasem jsme zatím zavrhli, neměly by z našeho pohledu reálné využití. Do budoucna je však nevylučujeme.
Kolonial.cz tak vychází vstříc sílícímu trendu využívání digitálních asistentů, které vede ke zrychlení nákupu a zvýšení zákaznického komfortu. Tedy dvěma okolnostem rovnajícím se konkurenční výhodě.
Číňané skupují skladové prostory v Evropě
Čínský investiční fond China Investment Corporation uskutečnil historicky největší realitní transakci v Evropě. Za 12 a čtvrt miliardy eur koupil od americké skupiny Blackstone logistickou firmu Logicor. Ta disponuje skladovými prostory o celkové velikosti 14 miliónů metrů čtverečních v 17 zemích, včetně distribučních center Amazonu a jeho skladu v Dobrovízi u Prahy. Akvizice Logicoru čínským fondem CIC znamená potvrzení rostoucího zájmu asijských správců finančních aktiv o evropské industriální nemovitosti,
naznačuje Jakub Holec, specialista industriálního trhu 108 Agency.
A není to jediný takový nákup. China Investment Corporation již vloni koupila sklady v Praze sídlící společnosti P3 za 2,4 miliardy eur. Změny ve vlastnické struktuře jsou přirozeně doplňovány také rostoucím zájmem především čínských e-commerce společností o evropských trh, lze tedy očekávat jistý synergický efekt mezi skladbou vlastníků a nájemců,
odhaduje investiční záměry fondu Holec.
Bitcoin se Alze vyplatil
Alza hodnotí implementaci plateb bitcoinem coby miliónový byznys už 3 týdny po zavedení. Celkový objem plateb Bitcoinem dosáhl krátce po spuštění řádu milionů korun,
hlásá Alza. Objem nákupů přitom kontinuálně výrazně roste každým dnem. Průměrná výše částky u objednávky při platbě BTC se u Alzy pohybuje kolem 7 000 Kč, což je více než u jiných druhů plateb. Nejvyšší zaplacená částka touto kryptoměnou prozatím činila 560 000 Kč.
Placení bitcoinem přitahuje samotné těžaře kryptoměny, kteří za ní pořizují další hardware vhodný k těžbě – tedy grafické karty, procesory a základní desky. Krom toho nakupují i celé počítače, notebooky a hardwarovou peněženku na bitcoiny. Celkem 52 procent těchto plateb bylo ze zahraničí,
uvádí Igor Pauer, šéf e-commerce v Alze. A vyvozuje: Podařilo se nám strhnout pozornost majitelů této kryptoměny z celé Evropy.
Bitcoinem se dá platit nejen na jednotlivých doménách e-shopu, ale také v centrálních showroomech v Praze a Bratislavě. Úspěch zavedení bitcoinu nutí Alzu přemýšlet o podpoře dalších kryptoměn, konkrétně Litecoinu a Ethereum.
Sklik umožní cílit retargeting i na návštěvníky kategorií
Mnoho zákazníků si v e-shopu prohlédne pouze náhledy produktů v rámci kategorii, aniž by proklikla na detail. A právě ti dosud unikali zacílení pomocí dynamického retargetingu (DRTG) Skliku. To se ovšem mění a DRTG nyní bude možné zacílit i na tyto návštěvníky kategorií. Budou nově zařazeni do seznamu kategoriálního DRTG, pokud navštíví i detail produktu, zařadí je Sklik také do seznamu návštěvníci detailu.
U návštěvníka systém sleduje poslední navštívenou kategorii,
vysvětlují fungování kategoriálního DRTG Lukáš Thér a David Velechovský, manažeři Skliku. Při zobrazení reklamy mu zobrazí nejpopulárnější (nejnavštěvovanější) produkty této kategorie a doplní nejpopulárnější produkty celého eshopu.“ A o tom, který ze seznamů DRTG se použije, rozhodne aukce – tedy nastavená maximální cena za proklik a míra prokliku. Případně lze v sestavě se seznamem s návštěvníky kategorií vyloučit DRTG seznam s návštěvníky produktů,
doplňují Thér a Velechovský.
Zákazník není eshopům věrný
Ačkoliv jsou tři čtvrtiny Čechů spokojeny se službami e-shopů, téměř žáden nemá potřebu loajality vůči osvědčeným a raději hledá nejlepší cenu. To napovídá poslední průzkum PPM Factum pro Kasa.cz. Věrnost dokonce meziročně klesá – aktuálně o 10 procent. Zásadním impulsem pro návštěvu e-shopu jsou slevové akce, impulsem ještě zásadnějším pak slevový kupón, který ještě sníží cenu již zlevněnou. Taková nabídka přiměje Čechy i k nákupu prémiového zboží.
Nejméně se českému zákazníkovi na e-shopech líbí kvalita služeb, komunikace se zákazníkem, způsob doručení a nemožnost prohlédnout si zboží před koupí. Naopak nejvíce jim konvenuje možnost osobního odběru zdarma. Ve srovnání s loňským rokem evidujeme přibližně čtyřicetiprocentní nárůst tržeb z mobilů a tabletů. A v rámci jedné návštěvy si zákazník prohlédne v průměru čtyři webové strany,
uzavírá Petr Štursa, manažer Kasa.cz.
Datart a HP Tronic se spojí
Česká e-commerce se rozroste o dalšího obra. Datart se spojuje s HP Tronic (majitelem obchodů Kasa.cz, Euronics.cz a dalších). Fúzi ještě posílí kapitálový vstup fondu Genesis Private Equity Fund III. Zamýšlené spojení vytvoří na českém a slovenském trhu subjekt s tržbami vyššími než 15 miliard korun ročně, návštěvností 22 miliónů ročně a sítí více než 130 elektroprodejen,
uvádí Daniel Večeřa, CEO HP Tronic.
Nová entita bude reprezentovat obě společnosti, přičemž by se svou velikostí měla přiblížit největším domácím hráčům. Cílem spojení je vytvořit stabilní, efektivní a profitabilní subjekt s tržním podílem dosahujícím až 20 % na českém a slovenském trhu,
upřesňuje Večeřa. Fúzi ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Protimonopolný úrad Slovenskej republiky.
Zboží až za 6 miliard korun zůstává nevyzvednuto
České e-shopy dlouhodobě trápí množství nevyzvednutých objednávek. Každoročně se jejich hodnota pohybuje mezi 4,3 až 6 miliardami korun. Zboží se sice odesílatelům vrací, ale náklady spojené s expedicí jsou již promarněny. Ročně tak e-shopy přichází o 460 – 650 milionů korun,
upozorňuje Miroslav Uďan, CEO Shoptet. A menší e-shopy samozřejmě tento problém pálí více než ty velké.
Laxnost zákazníků přímo koreluje s preferencemi trávení času a závažnosti objednávky – nejvíce nevyzvednutého zboží je totiž v létě, nejméně před Vánocemi.
Běžně se objem nedoručených objednávek pohybuje mezi 3 – 5 % expedice. Pokud je to více, měl by eshopper uvažovat o opatřeních, která by nakupující motivovala balíčky vyzvedávat,
nabádá Uďan. Eshoppeři mohou zvážit:
- dopravu zdarma pro objednávky zaplacené předem;
- reflektovat zákaznickou reakci na dopravce a případně ho změnit;
- využít kurýra, který doručuje přímo do rukou zákazníka;
- prodloužit dobu k vyzvednutí;
- průběžně informovat o stavu zásilky;
- umožnit odložení platby (např. přes Twisto).