Novinky e-commerce 05/2016

Máj je možná lásky čas, ale určitě ne mezi Alzou a Rockaway Capital. Ti se postarali o největší rozruch za dlouhou dobu odchodem Alzy z Heureky. Není to však zpráva jediná. Google rozšířil možnosti reklamního cílení. Zjistíme, kdo si na Slovensku kupuje značky, a že podceňovat bonitu seniorů je klamné. A možné zdroje inspirace odhalí Pilulka.cz, farmářské potraviny či třeba naflaškovaný vývar.

novinky e-commerce

Letem online světem

Alza: BezHeureky.cz!

Alza opustila cenový srovnávač Heureka.cz a vyzvala k jeho bojkotu i ostatní e-shopy – stylově prostřednictvím webu BezHeureky.cz. Alza deklaruje mnoho důvodů, proč se jí spolupráce s Heurekou nezamlouvá:

  • Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, říká marketingový ředitel Alzy Karel Kučera. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o ‚nezávislém srovnání‘.
  • Heureka z pozice síly vyžaduje data, která využívá pro své podnikání;
  • Peníze zaplacené Heurece se obracejí vůči plátci: ztrátou síly značky, narůstáním aukční ceny proklikové reklamy a nedostatečnou citlivostí provizního systému, jenž vyžaduje provizi, i když si zákazníka přivedete sami.

Tyto body se staly pro Alzu zvláště palčivými v momentě, kdy Heureku převzala konkurenční finanční skupina Rockaway. Pod tu mj. patří e-shopy Mall, CZC, Kolonial.cz, Proděti.cz, obchody společnosti Vivantis… A Alza se nyní obává, že krom okolností existence Heureky samé, budou navíc i zvýhodněny eshopy Rockaway, ať už finančními operacemi uvnitř skupiny Rockaway nebo sdílenými daty sbíranými Heurekou.

Tyto obavy sdílí i další obchody – kupříkladu Kasa.cz – které by chtěly provést audit toho, jak Heureka nakládá s jejich daty. Šéf srovnávače Tomáš Braverman se ovšem veškerým nařčením brání: Heureka.cz je nezávislý nákupní rádce a srovnavač cen, který poskytuje stejné služby všem obchodním partnerům. Ze své podstaty je a musí být nezávislým subjektem. Veškeré procesy se řídí Kodexem Heureky.

Google rozšíří reklamní kanály

Google reaguje na nárůst mobilního vyhledávání a nakupování. Nabídne sekci Nákupy Google i ve vyhledávání obrázků, v němž zobrazí produkty relevantní vyhledávání. Inzerce bude dostupná všem inzerentům, formát je stejný jako pro Nákupy Google. Potenciál cílení pomocí vizuální reklamy využijí hlavně emoce vyvolávající produkty typu šperků.

Krom toho se společnost chystá lépe skloubit lokální informace a nákupní pobídky. Jednak v reklamách Nákupy Google přibude informace o nejbližším místě osobního odběru. Jednak v lokálních profilech firem (například na Mapách) bude možno vložit prohledávání sortimentu dané provozovny.

I lékárna může dodávat expres

Pilulka.cz přichází s novou zbraní konkurenčního ničení – službou Pilulka Auto.  Ta nabízí doručení veškerých položek skladem v časech 9 – 12, 13 – 16 a 17 – 20 hodin, přičemž je nutno objednat minimálně hodinu před začátkem daného slotu a zaplatit elektronicky. Zákazník by tak měl své zboží dostat od jedné do čtyř hodin po objednání.

Hlavní benefit služby spatřujeme v možnosti doručení léků seniorům až do bytu bez nutnosti čekání na pošťáka. Druhou zákaznickou skupinou jsou pečující osoby, například maminky pečující o děti. A v neposlední řadě je určena všem těm, kteří si váží svého času, vysvětlil poslání služby Martin Kasa, spolumajitel elektronické lékárny. Pilotní provoz je spuštěn v Praze.

Image si kupují Slováci s příjmem nad 1300 eur měsíčně

Cenu produktu určuje mimo jiné i síla jeho brandu. To se však dostává do konfliktu s nákupním apetitem poháněným touhou po slevách. Přesto však výzkum agentury MB Brand Management prokázal, že na Slovensku existuje poměrně široká zákaznická obec, ochotná si za značku připlatit.

Z našeho průzkumu vyplývá, že jde především o spotřebitele z Bratislavského a Košického kraje. Image a značka je důležitá pro 50 % oslovených, s čistým příjmem domácnosti nad 1300 € a typicky s vysokoškolským vzděláním. Silné zastoupení má také Nitranský a Banskobystrický kraj, zatímco lokality na východě Slovenska jsou zastoupeny podprůměrně, komentuje výsledky Mária Boťanská, zakladatelka agentury.

Problém připlatit si za značkové oblečení nemá 44 % mužů a 50 % lidí ve věku 18 – 34 let. 89 % respondentů má oblíbené značky, které pravidelně nakupuje, a 56 % dotázaných nevěří značkám laciným a raději si za kvalitu připlatí.

Zbytečně podceňujeme seniory

Slovo senior v mysli mnohého prodejce evokuje představu Kauflandu a pachtění po slevách. Avšak tato idea je klamná. Lidé ve věku 55 – 74 let jsou velmi zajímavou skupinou, o kterou se nemusíme starat. Naopak, někteří z nich by se mohli postarat o nás, prezentuje výsledky průzkumu bonity dané skupiny Jan Tuček, ředitel agentury STEM/MARK.

Celkem kohorta 55 – 74 let čítá 2,5 miliónu lidí. 800 tisíc (dle výzkumu) až 1 milión z nich (dle odhadu agentury) je bonitních – definováno výzkumem: považují se za solidně až velmi dobře zajištěné, mají dostatek financí i na jednorázový větší výdaj. STEM/MARK je dále dělí na:

  • šetrné – jednorázově mohou nakoupit alespoň za 20 tisíc korun – je jich 460 000;
  • zajištěné – mohou nakoupit za 100 a více tisíc korun – těch je 390 000 a
  • bohaté – jednorázový nákup milión a výše – počet 150 000 osob.

Nové technologie jsou běžnou součástí jejich života, 90 % má email a PC, 50 % smartphone, 36 % tablet. Využívají internet k hledání informací, sledují na něm zpravodajství a používají netbanking. Rádi cestují, utrácejí za volný čas, výlety a kulturu. Nejvíce zajištěných a bohatých je sice ve věku do 60 let, vzhledem k demografickému vývoji se však tato skupina bude postupně posouvat i do starších věkových skupin.

Online budou i zdravé potraviny

Nový projekt spouští Petr Borkovec, majitel obchodů My Food Market a čerstvý spolumajitel firmy Sklizeno. Půjde o rozvoz farmářských potravin jednak domácnostem, jednak na firemní akce typu catering. Eshop by měl uspokojit příznivce nejrůznějších životních stylů a diet – dokonce tímto způsobem implementuje i kategorizaci zboží. On-line má být prodejní kanál, který zpřístupní zdravé jídlo všem lidem v dosahu logistiky, vysvětluje byznys plán šéf projektu Gabriel Kalapoš.

Zboží dodají lokální prodejny Sklizeno a My Food Market, logistiku zajistí síť krabičkových diet Zdravé stravování. Prodejny aktuálně pokrývají Brno, Prahu, Bratislavu, Olomouc a Zlín. V dalších dvou letech máme v plánu 25 provozoven My Food Snack & Market: polovinu v Brně a v Praze a druhou polovinu v krajských městech, plánuje expanzi Borkovec.