
Technický copywriter není odborník na cloudové IT služby, vysoké pece a přívěsy pro koně zároveň. Odbornost technického copywritera spočívá v něčem úplně jiném: v expertní práci s informacemi.
Čemu se věnuje technický copywriter?
Technický copywriter se zabývá texty týkající se průmyslových produktů a výroby. Jeho úkolem je přeložit do lidštiny a prodat obsah, který je ve výchozí formě vysoce přesný, užívá terminologii a nedbá na srozumitelnost – jinými slovy je laikovi zcela nepřístupný. A tím pádem neprodává.
Technický copywriting typicky balancuje mezi srozumitelností a zachováním expertní pozice klienta. A proto musí jak umět podat odborné termíny, koncepty a postupy, tak je polopaticky vysvětlit.
Technický copywriting je nepřetržitý proces učení, pečlivého shromažďování informací, jejich třídění, organizování a vyhodnocování. A přitom všem je třeba vytvořit něco, co bude zákazníkovi dávat smysl.
Krista Van Laan, lektorka technického copywritingu
Jaké jsou přínosy technického copywritingu?
- srozumitelná komunikace umožňující prodej i vysoce sofistikovaných služeb
- prezentace odbornosti
- edukace zákazníků (zákazník musí pochopit, aby mohl nakoupit)
Co všechno pokryje technický copywriting?
Namátkou:
- IT a informační systémy,
- průmysl,
- konkrétní produkty od pecí přes dopravníkové systémy až po robotizaci pracovišť.
Reference technického copy
Reference najdete v sekci reference copywritingu. Najdete mezi nimi:
- robotizované systémy
- průmyslové pece
- dopravníkové systémy
- komplexní IT systémy
- zpracovatele rudy a surovin
- laboratorní vybavení
- energetiku
- výrobce kalkulátorů
- prodejce pneumatik aj.
Co vyžaduje technický copywriting?
- podklady – klíčový prvek pro finální text. Jejich nalezení se dá nechat na copywriterovi, od něhož to bude vyžadovat čas;
- čas na zpracování – práce s podklady je mnohem důkladnější než v jiných sférách copywritingu;
- komunikace – klient musí být schopen komunikovat, čeho chce dosáhnout a stejně tak schopen vyslechnout od copywritera, co bude finální výsledek vyžadovat.
Technická korektura: klíčová role klienta
Technická korektura dbá na to, aby finální text byl technický přesný. Aby to bylo zcela jednoznačné: copywriter nezodpovídá za faktickou přesnost do posledního detailu. Rolí copywritera je polidštit sdělení a daný produkt prodat. Technická korektura koriguje jen to, aby se zcela neodchýlil od podstaty věci.
A naopak – není úplně ideální nechat technické chápání a používání jazyka zasahovat do stylistiky a argumentace. Ty přece jen používají mnohem víc obrazných přirovnání, přenesení významů, hyperbol, frází pocházející z běžného používání jazyka a rétorických prvků vůbec.
Technické copy je hrotem. Co je však nosnou částí šípu?
Technický copywriting zajistí odbornou spolehlivost pojmů a konceptů, ale je jen jednou částí procesu, který spojuje precizní práci s informacemi s psychologickými principy prodeje, PR a byznys-marketingovou strategií. Úplnou nabídku najdete hlavní straně copywritingových služeb.
I ten nejpřesvědčivější a technicky precizní text je bezmocný, pokud nemá publikum. Návštěvnost kvalifikovaných potenciállních zákazníků mu zajistí komplex služeb cílených na SEO, branding a online viditelnost vůbec.
Zdroje
- Image by Konstantin Kolosov from Pixabay