Technický copywriting: texty pro IT, průmysl a výrobu

technický copywriting - vybavení laboratoře

Technický copywriter není odborník na cloudové IT služby, vysoké pece a přívěsy pro koně zároveň. Odbornost technického copywritera spočívá v něčem úplně jiném: v expertní práci s informacemi.

SEO specialista a copywriter Daniel Beránek

Čemu se věnuje technický copywriter?

Technický copywriter se zabývá texty týkající se průmyslových produktů a výroby. Jeho úkolem je přeložit do lidštiny a prodat obsah, který je ve výchozí formě vysoce přesný, užívá terminologii a nedbá na srozumitelnost – jinými slovy je laikovi zcela nepřístupný. A tím pádem neprodává.

Technický copywriting typicky balancuje mezi srozumitelností a zachováním expertní pozice klienta. A proto musí jak umět podat odborné termíny, koncepty a postupy, tak je polopaticky vysvětlit.

Technický copywriting je nepřetržitý proces učení, pečlivého shromažďování informací, jejich třídění, organizování a vyhodnocování. A přitom všem je třeba vytvořit něco, co bude zákazníkovi dávat smysl.

Krista Van Laan, lektorka technického copywritingu

Jaké jsou přínosy technického copywritingu?

  • srozumitelná komunikace umožňující prodej i vysoce sofistikovaných služeb
  • prezentace odbornosti
  • edukace zákazníků (zákazník musí pochopit, aby mohl nakoupit)

Co všechno pokryje technický copywriting?

Namátkou:

  • IT a informační systémy,
  • průmysl,
  • konkrétní produkty od pecí přes dopravníkové systémy až po robotizaci pracovišť.

Reference technického copy

Reference najdete v sekci reference copywritingu. Najdete mezi nimi:

  • robotizované systémy
  • průmyslové pece
  • dopravníkové systémy
  • komplexní IT systémy
  • zpracovatele rudy a surovin
  • laboratorní vybavení
  • energetiku
  • výrobce kalkulátorů
  • prodejce pneumatik aj.

Co vyžaduje technický copywriting?

  1. podklady – klíčový prvek pro finální text. Jejich nalezení se dá nechat na copywriterovi, od něhož to bude vyžadovat čas;
  2. čas na zpracování – práce s podklady je mnohem důkladnější než v jiných sférách copywritingu;
  3. komunikace – klient musí být schopen komunikovat, čeho chce dosáhnout a stejně tak schopen vyslechnout od copywritera, co bude finální výsledek vyžadovat.

Technická korektura: klíčová role klienta

Technická korektura dbá na to, aby finální text byl technický přesný. Aby to bylo zcela jednoznačné: copywriter nezodpovídá za faktickou přesnost do posledního detailu. Rolí copywritera je polidštit sdělení a daný produkt prodat. Technická korektura koriguje jen to, aby se zcela neodchýlil od podstaty věci.

A naopak – není úplně ideální nechat technické chápání a používání jazyka zasahovat do stylistiky a argumentace. Ty přece jen používají mnohem víc obrazných přirovnání, přenesení významů, hyperbol, frází pocházející z běžného používání jazyka a rétorických prvků vůbec.


Technické copy je hrotem. Co je však nosnou částí šípu?

Technický copywriting zajistí odbornou spolehlivost pojmů a konceptů, ale je jen jednou částí procesu, který spojuje precizní práci s informacemi s psychologickými principy prodeje, PR a byznys-marketingovou strategií. Úplnou nabídku najdete hlavní straně copywritingových služeb.

I ten nejpřesvědčivější a technicky precizní text je bezmocný, pokud nemá publikum. Návštěvnost kvalifikovaných potenciállních zákazníků mu zajistí komplex služeb cílených na SEO, branding a online viditelnost vůbec.


Zdroje

Co najdete v textu?