Proč byl Google PageRank důležitý?
PageRank měl 2 aspekty:
- skrytý PageRank
- hodnota webu v očích Googlu vypočítaná algoritmem zahrnujícím zasíťování s důležitými centry významu na netu a smysluplnost webu jako takového. Tato hodnota je přepočítávána v podstatě neustále, není přístupná očím pozorovatele, neustále mění konkrétní pozici webu ve vyhledávání;
- Google Toolbar PageRank
- což byla manifestace skrytého PageRanku, přístupná – jak název napovídá – skrze různé lištičky, nástroje zjištění PageRanku atd. Nabýval hodnot od 0 do 10: např. google.com je ohodnocen 8 a facebook.com 9. Býval manifestován co cca 3 měsíce – naposledy v únoru 2013.
Co je na něm tak důležitého?
Google Toolbar PageRank (GTPR) se běžně používal coby indikátor atraktivity webu pro zobrazení na dotaz. Běžně ho zobrazují různé automaty hodnocení optimalizace pro vyhledávače, běžně jím vykazovali výsledky ti, kteří optimalizace prováděli. A běžně se do jeho používání k těmto účelům naváželi evangelisté toho Jediného Správného SEO.
Ovšem kromě různých žabomyších sporů se GTPR se také stal vstupním kritériem na různá místa webu…
2 příklady
- do významného katalogu webů se nedostanete, protože váš GTPR je pod 3 – a v rámci začarovaného kruhu – zalistování v tomto katalogu zpětně určuje výši GTPR;
- portály zprostředkovávající umisťování článků na blozích stále používají GTPR a v ČR ještě S-rank coby vstupní kritérium – nemáte GTPR: nevstoupíte, či nejste adekvátně ohodnoceni.
Kvůli toho, že se Google rozhodl zlikvidovat publikování indikátoru PageRanku, se dostali do nezáviděníhodné pozice ti, kteří ho potřebují jako vstupní klíč do dalších systémů. Google je jistě se svou prací spokojen – jeho dlouhodobým cílem je likvidovat SEO, které chápe jako cosi, co se přiživuje na „jeho“ vyhledávání. Možná by si mohl Google vytvářet všechen obsah sám, aby se jiní nepřiživovali na jeho internetu:)