Leden bílý si posvítil na čísla roku minulého – a to nejen provozní, ale i ta, ve kterých vykazují svou činnost úřady. Slovenská obchodní inspekce dala pokutu každému druhému. Vánoční frmol už pomalu vyčerpává kapacitu přepravců. Česká pošta zdražuje. E-shopy dle všeho výjimku na online platby nedostanou. A Google bude penalizovat otravná okna zakrývající obsah na mobilech.
Letem online světem
- Souhlas se zpracováním cookies by mohl zmizet z webů
- Seznam vstoupil do komunitního projektu Zavezu.cz a pomalu ho implementuje do svých služeb
- ShopSys získal investici od Incoming Ventures a Reflex Capital
- Slovenské i české e-shopy se mohou utkat o účast v akceleračním programu MastersGate
- VašeČočky.cz expandují do Belgie pod názvem Lentiamo.be
- Kolonial.cz uvádí nákupní appku, ze které by měl být hlavní prodejní kanál
- Finanční správa loni vysídlila 1700 firem
- Nespolehlivých plátců DPH rapidně přibývá
- Podnikající subjekty loni dostaly 13 000 pokut za nedodržení elektronické formy přiznání k daním
- Rohlik.cz rozšiřuje nabídku o stejnojmennou privátní značku hotových jídel
- Pětina internetové populace sleduje alespoň jednoho youtubera
- Twitter zařízl nákupní tlačítko – darovací tlačítko zůstává
- Agentura marketingového výzkumu Nielsen Admosphere uvádí SentiMetr – nástroj pro identifikaci emocí vyvolaných reklamou pomocí webkamery
- UK e-shop Pro Direct Sport otevře u Teplic středoevropské distribuční centrum
- Mall uzavřel finanční rok se ztrátou 132 miliónů korun
- Úřad pro ochranu osobních údajů rozdával pokuty za nevyžádaná obchodní sdělení
- Analytická služba Karsa Monitor provedla detailní analýzu povánočních slev slovenských eshopů
E-shopy výjimku z EET nedostanou
Poslanecká sněmovna neschválila pozměňovací návrh na vyjmutí online plateb z elektronické evidence tržeb, a tak e-shopy, které i nadále chtějí přijímat platby kartou, musí k 1. březnu 2017 implementovat řešení odpovídající EET. Na druhou stranu, velký počet především malých e-shopů se chystá raději platby kartou zrušit, než aby je musely evidovat. Hlavní úskalí implementace EET do systémů malých e-shopů přibližuje Jan Vetyška, ředitel APEK:
Je to kombinace technické náročnosti, v tuto chvíli si myslím až technické nemožnosti, aby byla splněna litera zákona, a v druhém případě jsou to náklady, protože jsou neúměrné. Prakticky za to nedostávají nic. Když si vezmeme, že třeba restaurace dostaly snížené DPH, tak malý e-shop nic takového nemá a nemá to kde vykompenzovat. Náklady bude mít mnohem větší.
Se zmizením možnosti platit kartou lze očekávat nejen snížení komfortu rychlé platby, ale i celého doručovacího procesu, neboť se prodlouží o lhůty bankovních převodů.
Česká e-commerce 2016 sakum pikum dle Shoptet.cz
Češi loni nechali na online pultech více než 100 000 000 000 korun. Číslo sice veliké, představuje ovšem pouhých 9 % českého retailu, a slibuje tedy potenciál dalšího růstu. 7 000 000 Čechů je online pravidelně, 55 % z nich i na mobilních zařízeních a 35 % na mobilních zařízeních i nakupuje. Nejhledanějším zbožím na Zboží.cz jsou smartphony, dámské parfémy a pneumatiky. Nejnabízenějším zbožím je naopak móda, dům a zahrada, elektronika, potraviny, sport a turistika, dětské zboží…
Sortimentové kategorie, které zaznamenaly největší nárůst prodeje, jsou: OSB desky, předsíňové stěny, dětské houpačky, registrační poklady a drony. Přibližně stejnými procenty oblíbenosti se pyšní platební metody: dobírka (35 %), bankovní převod (32 %) a platba při osobním převzetí. Daleko za nimi se 7 % zůstává platba kartou. Hlavními důvody, proč lidi nakupují online, jsou: možnost srovnání, pohodlný nákup, velký výběr a úspora času – jen z 11 % prý z důvodu nižší ceny. Naopak obavy z nákupu generuje nemožnost osahat si zboží, komplikace při reklamaci a zneužití platebních údajů. (Shoptet.cz)
Vánoční přeprava přesahuje kapacity dopravců
Během Vánoc 2016 panovala se službami některých dopravců nespokojenost jak mezi obchodníky, tak mezi zákazníky. Společnosti doručující balíky se potýkaly s nedostatkem řidičů a musely řešit velké problémy při dodání objednaného zboží,
upozorňuje na problém ředitel APEK Jan Vetyška. Stížnosti na dopravu objednaného zboží zaznamenala kupříkladu Alza a Heureka, přičemž Alza se je snažila operativně řešit přesměrováním dopravy přes méně vytížené dopravce.
Problém eskaloval těsně před svátky, kdy některá depa byla nejen přetížená, ale dokonce kvůli přehlcení i zavřená. Extrémní nárůst přepravovaných zásilek referují všichni dopravci, na příkladu to ilustruje Miloš Malaník, šéf DPD: Rok byl specifický v tom, že jsme v krátkém časovém období v některých oblastech čelili nárůstům zásilek až o 90 % oproti roku předtím.
Nejkritizovanější přepravce Česká pošta nedráždil jen koncové zákazníky kvalitou svých služeb, ale vůbec všechny i hrozbou stávky těsně před Vánoci. Ta naštěstí doručování zboží nijak zvlášť neohrozila. Firmy se snaží svou přepravní kapacitu navýšit především nákupem člověkohodin, čehož vlivem jim rostou i personální náklady.
Česká pošta zdražuje
Česká pošta (PDF) navzdory nedostačující kvalitě služeb zdražuje k 1. lednu a 1. únoru 2017. O deset korun rostou ceny doporučeného a cenného balíku posílaného uvnitř republiky. Obyčejné, cenné i doporučené zásilky směrované do zahraničí rostou o pět korun. Všechny hmotnostní kategorie standardních i cenných balíků do zahraničí zdražují o dvacet korun.
O korunu zdražují poštovní poukázky A. Dobírka roste z 12 Kč na 14. Doplatek za nevyplacené zásilky se zvedá z 5 Kč na 15. A navíc – zvýšení cen vnitrostátních obyčejných, doporučených i cenných psaní se týká i držitelů Zákaznické karty České pošty. Kompletní 99stránkový ceník najdete na webu České pošty.
SOI v roce 2016 pokutovala polovinu kontrolovaných
Slovenská obchodní inspekce zkontrolovala v roce 2016 639 internetových prodejců, pokutovala polovinu z nich. Pokuty se pohybovaly od 200 do 20 000 eur s průměrem pokuty na e-shop 726 eur. Celkem tak kasírovala 235 774 eur. Slovenské e-shopy stále trpí uváděním nesprávných údajů, které jsou v rozporu se zákonem či směrnicemi EU. Nejčastějšími prohřešky jsou:
- nekalé obchodní praktiky, nepřijatelné podmínky ve spotřebitelských smlouvách;
- nevracení platby do 14 dnů při odstoupení od smlouvy;
- uvádění nepravdivých či nesprávných údajů o produktech a prodeji;
- diskriminace – ukládání povinností bez právního důvodu a upírání práva na informace;
- maření výkonu a dozoru.
Většině těchto přešlapů se dá přitom předejít pečlivě zpracovanými obchodními podmínkami, popisem produktů a deklarovaných formalit.
Google penalizuje vyskakující obsah na mobilech
Google v rámci ochrany uživatele zatíží penalizací weby, které stěžují interakci se svou náplní různými formami vyskakujícího obsahu při zobrazovaní na smartphonech. Příklady takového obsahu jsou vyskakující okna (typicky reklamní), které zakrývají hlavní náplň webu – nebo je je třeba odkliknout, aby se uživatel dostal k hlavní náplni webu.
Googlu naopak nevadí pop-up okna vyžadovaná legislativou (souhlas s cookies), přihlašovací dialogy, bannery s přijatelným rozměrem. Penalizace se projeví pouze v mobilním indexu, do kterého vývojáři Googlu nepočítají ani tablety – takže pouze na mobilech. Eshopy i obsahem se živící weby nejvíc zasáhne nutnost změnit strategie sběru kontaktních údajů pro newslettery a akvírování nových zákazníků.