Mozilla chce zdokonalit stávající formát JPEG. Prvním výstupem této snahy je komprimační knihovna mozjpeg 2.0.
Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:
Mozilla chce zdokonalit JPEG
Nejnáročnější na šířku přenosového pásma je streamované video. Pokud jde však o běžný internetový provoz, tak v něm si nejvíce ukousnou obrázky. A to hlavně ztrátové formáty – i když jsou optimalizovány směrem k velikosti souboru. Proto se hledají cesty, jak tyto ztrátové formáty zdokonalit. Mozilla se vydává směrem zdokonalení současného formátu JPEG.
Mozilla není jediný vývojář toužící po optimalizaci obrázkového formátu. Už v roce 2010 představil Google formát WebP, což je ztrátový i bezztrátový kompresní formát – statický ekvivalent video kodeku WebM. Lidé v Mozille ovšem problematiku vidí jinak: proč vyvíjet nový formát, když můžeme zdokonalit starý JPEG, který je široce podporován? K tomuto závěru dospěla:
- interní analýzou, která ukázala, že ani WebP, ani formáty JPEG XR či HEVC-MSP nemají vůči klasickému JPEGu jednoznačnou výhodu;
- na základě vývodu, že optimalizace široce podporovaného formátu přinese více užitku než globální rozšíření sice optimalizovaného, ale široce nepodporovaného nového formátu;
- a konečně kvůli tomu, jak je JPEG definován. JPEGová specifikace popisuje pouze to, jak se má chovat dekóder obrázku, zatímco zakódování zůstává nespefikováno.
Z těchto důvodů se Mozilla vrhla na zdokonalování JPEGu. Prvním výstupem jejího úsilí je komprimační knihovna mozjpeg 2.0, díky níž se velikost souboru sníží o 5 – 15 % ve srovnání s použitím rozšířené knihovny libjpeg-turbo.
Práce na mozjpeg 2.0 se přitom točí především kolem bezztrátové části procesu. Hlavní ideou této práce je zaměření se na ty aspekty obrázkového výstupu, vůči nimž je lidské oko vnímavější – např. jsme obecně vnímavější vůči chybám v jasu než chybám v barvách. Dle Mozilly tak sice googleovský WebP dosahuje lepších výsledků obecně, ovšem její JPEG si bude vést v charakteristikách, které jsou podstatné pro lidské oko, minimálně stejně dobře.
Zdroje
- Mozilla Research
- ArsTechnica
- Mozilla.org
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek: expert na výkonově orientované SEO, Local Business SEO, datový a technický copywriting a budování brandu.
Odbornost:
- komunikace a psychologie: Mgr. psychologie, Mgr. žurnalistiky a komunikačních studií, novinářská praxe
- SEO, weby, síťařina: vlastní praxe od 2013, každodenní práce s WP aj. CMS, webdesign, technická optimalizace vč. výběru webserverů, úprav .htaccess, výběru hostingu a CDN aj.
- IT security: několik let přispívání pro SOOM.cz: portálu o IT security a hackingu + zaměření i na IT security v další novinářské praxi
- e-commerce: příprava měsíčníku Novinky e-commerce pro eshop developera Shopsys, vlastní copywriting a SEO pro eshopy
- retail: vybudování, provoz, osobní prodej a všechny ostatní aktivity v rámci maloobchodních prodejen pro bratra, vlastní retail: opakovaná účast na vánočních trzích – viz. Vánoční trhy: marže a umění prodat tisíckrát jinak