Autonomní auto Googlu se patrně podílelo na zavinění autonehody. Nejen umělá, ale i lidská inteligence cestujícího špatně odhadly reakci dalšího účastníka provozu – řidiče městského autobusu.
Pro Instaluj.cz SEO specialista a copywriter Daniel Beránek:
Autonomní auto Googlu poprvé bouralo
Umělá inteligence řídící automobily společnosti Google si pro svou první bouračku vybrala lidský svátek zamilovaných – tedy datum 14. února 2016. Ne že by se autonomní auto IT obra nedostalo do dopravních nehod již dříve, tentokrát to je však poprvé, co je nejspíš samo na vině. Nebo že by ne?
K incidentu došlo nedaleko celosvětového ústředí Googlu v Mountain View. Automobil SUV Lexus RX450h jedoucí v autonomním režimu detekovalo na silnici pytle s pískem. Zastavilo. Počkalo na přejíždějící vozy a pak se dalo do předjíždění – velmi pomalého – cca 3 km/h.
Najednou se objevil městský autobus (jedoucí závratných 2 km/h) a došlo ke kolizi. Dle všeho selhala nejen umělá inteligence vozu, ale i lidská inteligence cestujícího, který nepřebral řízení. Obě tyto inteligence totiž mylně předpokládaly, že je řidič autobusu pustí. Ten ovšem na druhou stranu nejspíš očekával, že tak pomalu jedoucí auto zastaví.
Šlo tedy o typickou nehodu vzniklou nedorozuměním mezi řidiči. Na to se odvolává i Google: „Jde o klasický případ vyjednávání, které je součástí řízení automobilů. My všichni se snažíme odhadnout, co ti ostatní udělají. V tomto případě samozřejmě část odpovědnosti padá na naši hlavu, protože kdyby tam naše auto nejelo, nedošlo by ke srážce. Dle vlastních slov testovací řidič věřil, že autobus zpomalí či zastaví, protože byl dostatečný prostor na to, aby se SUV mohlo zařadit do provozu.“ Jak bude rozděleno zavinění se uvidí na schůzce v California Department of Motor Vehicles.
Auta Googlu se už v kolizích ocitla, v minulosti však nikoliv vlastní vinou. Ironií, či koincidencí je, že firma právě teď pracuje na částech umělé inteligence, které mají předvídat chování jiných řidičů: „Přehodnotili a otestovali jsme tento incident a tisíce jeho variací za účelem vylepšení našeho softwaru. Odteď budou naše automobily počítat s tím, že je u autobusů (a jiných velkých vozidel) méně pravděpodobné, že je pustí. Snad tak budoucnu zvládneme obdobné situace elegantněji.“