Novinky e-commerce 08/2014

Tapomat končí. Internet zpomalí. Seznam přidá kontextové zvýrazňování na Mapy. Alza kupuje Publero, zatímco Lunchtime.cz a Obedovat.sk koupilo indické Zomato. Amazon leze do zelí Google AdWords. Stát chce chránit spotřebitele armádou úředníků. A holandskou aukci přináší Cenopády.cz.

novinky e-commerce

Letem online světem

Tapomat končí

Tapomat, služba mobilizující eshopy, zavírá krám. Tapomat zákazníkům poskytoval technické řešení, které převádělo desktopovou verzi eshopu na verzi přizpůsobenou mobilnímu prostředí.

I když služba získala desítky zákazníků, její byznys model se neosvědčil, a po dohodě s investory končí. Po 31. srpnu budou muset dosavadní klienti hledat jiná řešení pro mobilní verze eshopů.

Internet zpomalí, varuje Cisco

Síťové prvky infrastruktury Internetu začínají narážet na své kapacitní limity. Objevily se první incidenty – mnohahodinový výpadek postihl např. eBay. Problémy způsobil směrovací protokol BGP, jehož velikost přesáhla schopnosti některých starších směrovačů, které jsou vstupní branou do Internetu pro tisíce IP adres.

Dalším problémem na obzoru je vyčerpání IPv4 adres a pomalé zavádění IPv6. Vyvarování se problémům s nedostupností eshopů spočívá ve volbě serverhostingu založeném na nejnovějších technologiích a s kvalitním přístupem do páteřní sítě Internetu.

Kontextové zvýrazňování na Mapy.cz

Seznam testuje nové upozorňování na vybrané body na mapách. Když něco hledáte a máte v plánu se někam vydat – bude se vám hodit vědět, co dalšího zajímavého je v okolí. Například pokud hledáte nějakou atrakci, předpokládáme, že se vám bude hodit i restaurace…, popisuje funkci produktový ředitel Seznamu Petr Král.

Kontextové zvýrazňování je zatím silně svázáno s akcentem Mapy.cz na turistiku a poskytování víkendových tipů. Uvidíme, kam se funkce rozvine a jak se ji Seznam bude snažit monetizovat.

První poznatky z Českého košíku roku

Organizátoři soutěže Český košík roku už sesbírali všechna data, administrovali všechny testy a analyzovali eshopy. Finální hodnocení bude k dispozici až 10. září, již nyní se s námi Twisto podělilo o první poznatky:

  1. jen necelá čtvrtina eshopů má mobilní, či responzivní verzi webu;
  2. zákaznické podpory reagují v průměru za 6 hodin a 50 minut – ta nejrychlejší ovšem za 66 sekund;
  3. eshop s dobře nastaveným košíkem dokáže zákazníka obsloužit za méně než minutu.

Zarážející je především malá vstřícnost vůči podpoře mobilních nákupů – jejich prodejní potenciál není zanedbatelný.

Nová akvizice Alzy: Publero

Alza rozšiřuje portfólio svých mediálních služeb a kupuje brněnské Publero. Publero je rozhraní pro prodej elektronických časopisů a novin. Krom aktuálních vydání poskytuje i přístup do archívu jednotlivých periodik.

Dle mluvčí Šárky Jakoubkové Alza dlouho hledala způsob vstupu na trh elektronických časopisů. Nakonec jsme se rozhodli spojit s těmi nejlepšími ve svém oboru, společností Publero, říká Jakoubková. Alza tímto nákupem rozšíří svou nabídku mediálního obsahu.

Zomato kupuje Lunchtime.cz a Obedovat.sk

Na český a slovenský trh vstupuje Zomato – globální restaurační průvodce. Zomato kupuje český portál Lunchtime.cz a slovenský Obedovat.sk. Byznysem těchto portálů jsou poplatky od restaurací, jejichž zákazníkům zprostředkovávají informace o jídelním menu.

CEO Zomato Deepinder Goyal plánuje byznys model zdokonalit o know-how Zomata a aktivity posílit dalšími penězi: Během následujících několik let plánujeme do našich aktivit v Česku a na Slovensku investovat dalšího 2,5 milionu USD.

Amazon připravuje reklamní systém a lá Google AdWords

Amazon vyvíjí vlastní software pro nasazování online reklam. Nejprve nahradí reklamy Googlu na vlastních stránkách, později chce ve spolupráci s dalšími partnery konkurovat reklamním systémům Googlu a Microsoftu.

Služba si vysloužila pracovní název Amazon Sponsored Links a měla by klientům umožnit zasáhnout až 250 miliónů aktivních uživatelů. Výhodou Amazonu mají být obrovská big data, jejichž pomocí prolinkuje uživatelovo chování s nabídkami zboží jiným způsobem, než jak to činí vyhledávače.

Stát chystá nábor úředníků pod praporem ochrany spotřebitelů

Sedmdesát nových úředníků a desítky miliónů ročně ze státního rozpočtu – takový je plán MPO na budování nového systému řešení spotřebitelských sporů. Spory budou řešit specializované úřady a ČOI. Návrh ministerstva počítá s těmito principy:

  • spor bude zahájen na podnět spotřebitele;
  • návrh lze podat i online;
  • počáteční účast podnikatele bude povinná;
  • spor může být veden o jakoukoliv částku;
  • spotřebitel nemusí mít právníka;
  • spor musí být vyřešen do 90 dnů. 

Zda chvályhodné principy dojdou naplnění množením byrokracie, se uvidí.

Cenopády: prodej pomocí holandské aukce

Na českém internetu se objevila služba proměňující vzrušení z hazardu a touhu po slevách v impulzivní nákupy. Jmenuje je Cenopády.cz a prodává pomocí holandské aukce – tedy aukce s klesající cenou. Samozřejmě už někteří prodejci využili princip umělých slev z vyhnaných cen, čemuž se chtějí Cenopády do budoucna bránit.

Obecně lze souhlasit s CEO eshopu ChlapskaZasilka.cz Ondřejem Macků:

Je to zajímavý nápad a prodejní kanál navíc. Je jasné, že na něm nebudeme mít velkou marži, ale na druhou stranu se už o nic nemusíme starat a sem tam budeme mít zásilku navíc.