Eshop jakožto forma prodeje má mnoho výhod. Chybí mu však prodavač. Bystré oči, co zmerčí zákazníka, a zeptají se ho, zda to cosi nechce dvakrát. Jestli třeba k té blbůstce na baterky nechce baterky. A když že už máte ten dárek pro syna, tak co tohle pro babičku, strýčka, psa atd.
Eshop bez live chatu/prodavače
Eshop – coby platforma prodeje prostřednictvím internetu – skýtá oproti kamennému obchodu mnoho výhod:
- absence otevírací doby – zákazníci mohou přijít kdykoliv, vy sami jste z hlediska provozu omezeni pouze dobou, za kterou deklarujete odbavit objednávku;
- absence starostí o provozovnu – neplatíte nájem, nestaráte se o hasiče, hygienu, městské vyhlášky…
- méně náročná správa zboží – od objednávání, přes zákazníkův výběr až možnostem, které skýtá třeba dropshipping – a o administrativě a účtování už vůbec nemluvě, jednoznačně vede eshop.
Co však eshopu rozhodně chybí je prvek prodavače.
Prodavač: nezastupitelný element akcelerující prodej
Co je to prodavač, prodavačka? Mnozí si vybavíte obrazy negativních zkušeností:
- ženské, co se vybavují mezi sebou…
- uhrovití hošíci, co nevědí, kde co je…
- jedinci, co neumí pozdravit, mluvit, doporučit, konverzovat, nabídnout řešení, usmát se, zohlednit, zajistit, vyřídit a udělat.
Je spousta příkladů, jak to nedělat – pokud však budete chtít najít nějaké příklady, jak být prodavačem, pár se jich najde. I mezi zaměstnanci na HPP. Více mezi mezi OSVČ, kteří dělají sami na sebe, a ekonomická realita jim holt nedovoluje jen tak nečinně zabírat v místo prostoru.
Pokud vám není zatěžko vytáhnout paty z baráku, pak doporučuji navštívit nějaké trhy, tržiště a prodejní akce. Tam narazíte na rozličné typy, které jsou esenci prodavače nejblíže.
Funkce prodavače
Prodavač – to není jen obsluha zákazníka…
- pozdraví – naváže kontakt;
- ptá se, odpovídá, mluví, informuje, konverzuje, usmívá se – prohlubuje kontakt, navazuje vztah;
- prodává – všemi nejrůznějšími způsoby…
- podává zákazníkovi veškeré možné informace o produktu;
- nachází řešení zákazníkova problému prostřednictvím prodávaného sortimentu;
- potvrzuje vzájemný vztah:
- komunikačními prostředky;
- prostřednictvím pomoci zákazníkovi;
- nacházením společného a apelem na identifikaci;
- obchoduje:
- poskytuje slevy;
- snaží se prodat víc – prodat kazové kusy atd.
- získává objednávky, získává kontakty, nabízí dlouhodobé zásobování;
- posiluje obchodní vztah;
- a krom toho se snaží prodat víc:
- nabízí komplexnější řešení zákazníkova problému, než je aktuální směna;
- nabízí další produkty k aktuální směně;
- apeluje vyšší, další a dlouhodobější nákupy…
Při vší snaze jsou tyto body jen několika črty toho, co dobrý prodavač zvládne.
A právě teď se nabízí otázka, zda si eshop, který chce maximálně posílit prodej, může dovolit takového prodavače nemít? Odpověď je jasná, takže rovnou přejdeme k logicky následující otázce, jak do eshopu tento prvek prodavače dostat?
Live chat coby prodavač
Nejblíže implementaci prvku prodavače do eshopového řešení má live chat – ve zkratce:
- naváže kontakt;
- zprostředkuje živou komunikaci;
- nasměruje k nákupu.