
Copywriting je umění prodat slovy bez přímého kontaktu.
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
Copywriting: slova, která prodávají za Vás
Copywriter se především ptá: koho chcete ovlivnit a čeho dosáhnout? To definuje, co potřebujete. Pomohu Vám formulovat poselství tak, abyste dosáhli svého. Ať už je to:
- prodej
- zaujmutí/odvedení pozornosti či
- postrčení publika správným směrem
Copywriter = Váš prodavač
Typickým cílem copywritingu je prodej.
Ujistěte se, že Váš copywriter umí prodávat zboží skutečným lidem. Rozumí tomu, co to znamená neprodat a odepsat investované prostředky. Ví, že primární je prodej a na konci dne se počítají pouze prachy.
Kdo chce, koukne na malý exkurz z retailových zkušeností z vánočních trhů.
3 verze mého copy
Dobrý text nestojí jen na kreativitě, ale mnohdy také na porozumění technologiích a schopnosti číst v datech:
- prodejní copywriting – nejobecnější podobu copy lze označit jako prodejní copywriting. Ale fakticky primárním úkolem každého copy je splnit záměr zadavatele – a v rámci metonymického zastoupení tomu můžeme říkat prodat. Stejně tak lze říct, že právě tady se může nejvíce uplatnit kreativita (i když schopnost nalézt efektivní formulaci poselství je vlasstní všem druhům copy)
- technický copywriting – technický copywriting spojuje svět sofistikovaných technologií s potřebou srozumitelné komunikace zákazníkům. Zkušenost praví, že je to nejobtížnější z disciplín copy. Představa o jazyce a komunikace technicky orientovaných expertů se totiž velmi liší od toho, jak s jazykem pracující prodavači, evangelizátoři a specialisté komunikace.
- datový copywriting stojí na expertní práci informacemi. Pojí schopnost identifikovat informace, analyzovat je, najít v nich skryté vzory a spojitosti – se schopností srozumitelně předat výsledek a dosáhnout záměru zadavatele.
Jak z blábolivého udělat čtivé?

Dobrý text je jako mávnutí křídel motýla. Sami si ho sotva všimnete, ale na druhém konci světa rozpoutá tsunami.
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
…a už to jen sepsat
I když umíte prodávat – šikne se i vypsaná ruka copywriterova, která má za sebou pár set seminárek, pár tisíc novinářských útvarů, několik akademických prací a léta copywriterské praxe.
Není od věci mít znalosti PR typu produkční okolnosti médií, doslova umět SEO, vědět, kolik pozornosti věnuje čtenář displeji mobilu, kolik webu na desktopu, kolik stránce knihy.
A co proto musíte udělat Vy? Téměř vůbec nic, stačí jen:
Proč je jeden text lepší než druhý?
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
Protože mu první autor věnoval více času než ten druhý.
A cože dělá ten copywriter?
Copywriting je především práce s informacemi. Proto jsou pro copywritera klíčové podklady. Z toho, co mu poskytnete, musí být schopen:
- nastudovat,
- dát dohromady poselství,
- uhladit ho, co do:
- prodejních argumentů (aby to prodávalo),
- stylistiky a pragmatiky (aby se to dobře četlo) a
- logiky informace (aby se čtenář ocitl tam, kam ho chcete zavést)
A celé kolečko několikrát opakovat, dokud nevznikne text – alias copy.
Jaké jsou základní charakteristiky copy?
Copy (text v podobě, jakou mu dal copywriter):
- se dobře čte,
- působí nenásilně
- a přesto účinně podsouvá to, co podsouvat chce

Jak probíhá spolupráce na ose zadavatel-copywriter?
Optimální verze
Cituji představení optimální verze průběhu spolupráce z obchodní komunikace s klientem technického copy:
- klient dodá své podklady:
- optimálně strukturované dle obsahových sekcí webu (příklad: podklady k Obrábění jako takovému + jednotlivé podklady ke všem podkategoriím [Frézování, Soustružení, Broušení, Elektroerozivní obrábění]
- optimálně obsahující konkrétní parametry (příklad: V rámci XXX používáme mikroobráběcí technologie, které využívá XXX, YYY a mikrovrtání. Mikrovrtání realizujeme 0,03 mm – 2,99 mm s přesností ± 0,01 mm dle ČSN EN ISO 9001:2016)
- navrhuji text – případně se snažím konkrétní parametry získat a pochopit klíčové principy, které by v prezentaci technologie měly být zmíněny)
- sdílím text
- klient provede technickou korekturu – což je v podstatě kontrola, zda uvedené parametry reálně odpovídají službám firmy, a kontrola smysluplnosti textu z technického hlediska (není to kontrola jazyka, gramatiky, stylistiky – o to se postará má korektorka)
- zapracuji komentáře a úpravy
- text je hotový.
Realistická verze
Opět cituji:
Reálně záleží na zdrojích klienta – je mi jasné, že vůbec nemusí mít podklady ke svým produktům, ani všechny parametry na jednom místě, ani lidi, jejichž čas by bylo možno plýtvat na vytváření podkladů. A proto:
- vezmu podklady, které jsou k dispozici + sám si dohledám další informace (vč. pomoci expertních nástrojů AI – např. Perplexity mi našlo dodatavatele [jméno firmy], a na základě toho, co obě společnosti dělají, dokáže predikovat, jaké parametry mají technologií [jméno firmy] – viz uvedený příklad Mikrovrtání realizujeme 0,03 mm – 2,99 mm s přesností ± 0,01 mm dle ČSN EN ISO 9001:2016)
- dodám text
- společne s klientem doladíme přesné parametry a co by v textu nemělo chybět
- text je hotový

Co pokryje copywriting?
- copywriting – vše
- copyediting – přepsání obyčejného textu do podoby, která funguje a prodává
- Public Relations a tiskové zprávy– komuniké, které zaujmou nejen externí a interní veřejnost, ale i média, protože jsou připravené podle novinářských principů
- technický copywriting – překlad odborné terminologie a principů do lidštiny – v mnoha různých oblastech:
- IT služby a infrastruktura (např. Srovnávací studie webserverů LiteSpeed, Apache a Nginx)
- IT security (např. Firemní VPN vs. osobní VPN: zásadní rozdíly a nezbytné funkce či v anglické verzi Business VPN vs. Personal VPN: Key Differences and Essential Features)
- e-commerce (např. Budoucnost AI asistentů v e-commerce)
- specificky pro eshopy (např. 5 typů kyberútoků na eshopy a jak se jim bránit)
- umělá inteligence (OpenEuroLLM: Evropa nevzdává boj o vlastní AI)
- datový copywriting postavený na faktech a analýzách. Pomocí analýz nacházím insighty, které vedou k efektivnějšímu obsahu a vyššímu konverznímu poměru – viz Jak Mira AI zvyšuje konverzní poměr eshopů?
- odborné/akademické texty, obchodní korespondenci, produktové materiály, ghostwriting ad.
2 specifické oblasti copy: technické a datové
Technický copywriting: expertíza v práci s informacemi
Mou rolí není být odborníkem každého oboru, ale schopnost se do jakéhokoliv tématu hluboce ponořit, pochopit jeho podstatu a přeložit ji do srozumitelné, přesvědčivé a prodejní podoby. Ať už se jedná o větrné tunely, robotizované systémy nebo komplexní SaaS služby, princip zůstává stejný: ze složitosti vytvořit jednoduchost, která má potenciál odkomunikovat a prodat.
Více zjistíte v samostatné nabídce technického copywritingu.
Datový copywriting: nejsofistikovanější prácí k několika jednoduchým slovům
Rozdíl mezi technickým a datovým copywritingem je v úhlu pohledu, nikoliv nutně v obsahu – často jde o totéž. Zatímco technické copy se zaměřuje na předmět psaní, datové copy je spíš způsob, jakým text vzniká. Datový copywriting stojí na expertní, systematické práci s informacemi: od hloubkové rešerše přes analýzy až po využití vysoce specializovaných nástrojů, které pomáhají stvořit text s maximálním účinkem. Je to přístup, který spojuje kreativitu s tvrdými daty – a to zase primárně proto, aby bylo dosaženo záměru, kvůli kterému text vzniká. Ať už je to konverze, edukace nebo budování značky.
Více zjistíte v samostatné nabídce datového copywritingu.
Zdroje
- The butterfly effect as seen in the Lorenz system with parameters set to σ = 10, r = 28, b = 8/3 from publication Increased and Reduced Order Synchronization of 2D and 3D Dynamical Systems
- vizuály: SEO specialista a copywriter Daniel Beránek ve spolupráci s Bing Image Creator