Copywriting je umění prodat slovy bez přímého kontaktu.
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
Copywriting: slova, která prodávají za Vás
Copywriter se především ptá: koho chcete ovlivnit a čeho dosáhnout? To definuje, co potřebujete. Pomohu Vám formulovat poselství tak, abyste dosáhli svého. Ať už je to:
- prodej
- zaujmutí/odvedení pozornosti či
- postrčení publika správným směrem
Copywriter = Váš prodavač
Typickým cílem copywritingu je prodej.
Ujistěte se, že Váš copywriter umí prodávat zboží skutečným lidem. Rozumí tomu, co to znamená neprodat a odepsat investované prostředky. Ví, že primární je prodej a na konci dne se počítají pouze prachy.
Kdo chce, koukne na malý exkurz z x-letých zkušeností z vánočních trhů.
Dobrý text je jako mávnutí křídel motýla. Hlupáci si ho nevšimnou a ti druzí ho odtuší jen díky reverzní analýze důsledků.
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
…a už to jen sepsat
I když umíte prodávat – šikne se i vypsaná ruka copywriterova. Stačí napsat:
- pár set seminárek,
- pár tisíc fláků novinařiny a
- několik akademických prací, několik let praxe copywritera a tak.
Není od věci mít znalosti PR typu produkční okolnosti médií, doslova umět SEO, vědět, kolik pozornosti věnuje čtenář displeji mobilu, kolik webu na desktopu, kolik stránce knihy.
A Vy? Nemusíte dělat vůbec nic – stačí jen…
A cože dělá ten copywriter?
Proč je jeden text lepší než druhý?
SEO specialista a copywriter Daniel Beránek
Protože mu první copywriter věnoval více času než ten druhý.
Pár řádků pro trpělivé.
Copywriting je především práce s informacemi. Proto jsou pro copywritera klíčové podklady. Z toho, co mu poskytnete, musí být schopen:
- nastudovat,
- dát dohromady poselství,
- uhladit ho, co do:
- prodejních argumentů (aby to prodávalo),
- stylistiky a pragmatiky (aby se to dobře četlo) a
- logiky informace (aby se čtenář ocitl tam, kam ho chcete zavést)
A celé kolečko několikrát opakovat, dokud nevznikne text – alias copy…
Copy
- se dobře čte,
- působí nenásilně
- a přesto účinně podsouvá to, co podsouvat chce
Co pokryje copywriting?
- copywriting – vše
- copyediting – přepsání podkladového textu do copywritingu – či jinak – přepsání obyčejného textu copywriterem
- Public Relations – veškerá komuniké externího i interního PR s různým stupněm zjevnosti zaujatosti autora/zadavatele sdělení
- tiskové zprávy – zjevné PR – fungující tiskové zprávy jsou texty připravené podle novinářských principů
- obchodní dopisy – veškerou obchodní komunikaci, nabídky, cílené zprávy akcionářům… – tato oblast je postavena na znalosti obchodní korespondence, což je jedna z disciplín vyučovaných na obchodních akademiích
- produktové materiály: produktové listy, katalogy, návody, uživatelské příručky – s různě silně akcentovanou technickou stránkou věci
- odborné texty: od abstraktů, rešerší přes články a shrnutí studií až po spolupráce na celých studiích – mezi příklady se hodí třeba komentáře právníků k zákonům
- ghostwriting: úplné zastoupení zadavatele v pozici autora – s různou mírou napodobení stylu uvažování/vyjadřování zadavatele
Kdo nemá dost, koukne, co copywriter určo není
A pro trpělivého čtenáře jsem si dovolil švestičky – nikoliv z vlastní zahrádečky: úchylky typu copywrighter
/copyrighter
a přiblblá fráze kreativní copywriter
:
Copywrighter a copyrighter
Občas se najdou zpotvořeniny typu copyrighter a copywrighter. Když je uvidíte na webu copywritera, okamžitě zdrhejte. Jestliže takto kurví vlastní pojem, stejně se zachová i termínům svých zákazníků.
Kreativní copywriter
Je s podivem, v kolika vyhledávacích dotazech se objevuje KW kreativní copywriter. Ono spojení totiž banalitou dosahuje kamsi ke kovovému železu. A vsadím kecky na to, že lidi, co se jako kreativní copíci prezentují, budou s kreativitou těžce na štíru.
Zdroje
- The butterfly effect as seen in the Lorenz system with parameters set to σ = 10, r = 28, b = 8/3 from publication Increased and Reduced Order Synchronization of 2D and 3D Dynamical Systems
- SEO specialista a copywriter Daniel Beránek ve spolupráci s Bing Image Creator