Spousta firem jede v polospícím režimu. A jejich weby také. Tomu pak odpovídá řešení požadavků na texty: Maruško, napište nám tam nějakou novinku – Ty, Franto, vytáhni z produktových listů nějaký parametry a hoď je do tabulky. Web je v podstatě hotový a Vás napadá jen: Proč vlastně potřebuji copywritera a ten jeho copywriting? No, odpověď je prostá: shrňme ji třeba pod trojici prodeje, prestiž a přidaná hodnota.
Prodeje
Kouzlo práce copywritera není vytváření textů – ale to, že z informací vytváří prodejní argumenty:
- nezaplácává prostor písmenky (Maruščiny novinky)
- nevyčerpává pozornost zákazníka strohými informacemi (Františkovy tabulky).
Vždy má na mysli produkt, zákazníka a problém, který zákazník může vyřešit produktem. Nechrlí na vyčerpanou matku parametry: výška, šířka, nosnost židle pro děti. Místo toho říká, že:
- díky pečlivě designové rozteči nohou je židle velmi stabilní
- výška (mimochodem patří k nejvyšším židličkám na trhu) ji činí vysoce praktickou
- [a nosnost okomentuje způsobem] poslouží dětem od 2 let až do 120 kg
Případně vše shrne do: Židli XXX využijete nejen coby jídelní stoličku, ale s tím, jak bude Váš človíček odrůstat, i coby židli u dětského stolu, u kreslícího prkna a pak třeba jako barovou stoličku.
Rozdíl je v tom, že nenechává zákazníka jen srovnávat parametry produktů, ale rovnou mu srozumitelně vysvětlí, co všechno vyřeší produktem, a zároveň mu našeptává, proč je konkrétní produkt lepší než ty konkurenční.
Výsledky? Reálně jsem svědkem oborů, v nichž samotný copywriting stačí k odvedení zákazníků od konkurence, zvýšení tržeb o 66 procent apod.
Prestiž/Profesionalita
Když neprodáváte konkrétní výrobek, ale Vaším produktem je:
- spíše služba,
- spíše prodávána opakovaně a
- spíše cílená B2B či na odborné komunity,
je pro prodej klíčová prestiž či dojem profesionality.
V tom případě text musí být faktický, ukotvený oborovými termíny – a přitom všem čitelný i pro zákazníky, kteří o oboru neví vůbec nic. Abyste překonali rozpor, který na jedné straně nutí odborníky nevěřit a na straně druhé laiky nerozumět, potřebujete copywritera. Copywriter nastuduje podklady a vytvoří prodejní text. Zachování fakt zkontroluje technická korektura – a jde se prodávat.
Rozdíl? Souhra odbornosti a srozumitelnosti. Výsledky? Laici neodcházejí, profesionálové se rádi navrací tam, kde jejich názor říká někdo nahlas a srozumitelně.
Přidaná hodnota
Zisk se nezvyšuje jen množstvím prodejů, ale také zvyšováním marží a ceny služeb. Čím více jste schopni prodávat, čím lepší mají výrobky jméno – tím snadněji tu a tam zdražíte. Čím více Vás oceňují oboroví kolegové, čím lépe rozumí – a tím pádem i následuje laická veřejnost, tím vyšší máte pro ně cenu, kterou si můžete účtovat.
Copywriting Vás nenechá propásnout prodejní argument, nenechá Vás klopýtnout při formulaci a postoji k publiku. A především vždy pomůže s navyšováním přidané hodnoty produktu.